نماینده سابق مجلس: پارازیتهای ماهواره ای برای سلامت شهروندان خطرناک است

نماینده سابق مجلس: پارازیتهای ماهواره ای برای سلامت شهروندان خطرناک است
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

پارازیتهای ماهواره ای در ایران که با هدف جلوگیری از دسترسی شهروندان به برنامه های شبکه های تلویزیونی خارجی، مورد استفاده قرار می گیرد، علاوه بر ممانعت از جریان آزاد اطلاعات، باعث نگرانیهای فزاینده ای در مورد سلامت شهروندان شده است.

هیچ نهاد یا سازمانی مسئولیت پخش این پارازیتها را بعهده نگرفته است اما بر اساس تحقیقاتی که علی اکبر موسوی خویینی، نایب رییس کمیسیون مخابرات در دور ششم مجلس شورای اسلامی در ایران و پژوهشگر امور مخابرات مقیم ایالات متحده آمریکا در این باره انجام داده، این پارازیتها که ظاهرا توسط سپاه پاسداران پخش می شود، برای سلامتی افراد مضر است. وی می گوید که دولت حسن روحانی باید برای توقف این پارازیتها اقدام کند.

ماریا سرسالاری، مدیر یورونیوز فارسی در این باره گفتگویی با علی اکبر موسوی خویینی گفتگویی انجام داده است که متن آن در پی می آید:

مصاحبه با علی اکبر موسوی خوئینی را در اینجا بشنوید:

یورونیوز: آقای موسوی صحبتمان را با اتفاقی که اخیرا در اتحادیه بین المللی مخابرات پیش آمده، شروع می کنیم، با قطعنامه ای که به نظر شما برای کسانی که می خواهند به اطلاعات آزاد دسترسی داشته باشند، مهم است.

علی اکبر موسوی خویینی: بله این قطعنامه درواقع اولین بار در این سطح صادر شده که در میان آن نمایندگان دولتهای عضو سازمان ملل هستند و نماینده دولت جمهوری اسلامی هم در آن حضور داشته است. اهمیت آن در این است که در این قطعنامه بنحوی خط بطلان کشیده شده بر صبحتهایی که در ایران مدتی است مطرح می شود مبنی بر اینکه هیچ ربطی بین انتشار امواج رادیویی و مغناطیسی یا پارازیتهای ماهواره ای با سلامت مردم وجود ندارد.

نکته بعدی هم اینکه آنقدر برای این موضوع اهمیت قائل است که تاکید می کند چون تجهیزات این وسایل برای ردیابی و اندازه گیری توان تشعشعات و مطابقت دادن آن با استانداردهای جهانی سازمان جهانی بهداشت گران است، تاکید می کند لازم است کشورهای دیگر نیز به کشوری که مشکل دارد، کمک کنند. در ایران این موضوع مساله مهمی است و من مطمئنم که این تجهیزات را دارند و باید محل اینها را پیدا بکنند، کما اینکه در مجلس ششم این کار توسط وزارت ارتباطات انجام شد و جای این تشعشعات پارازیتها پیدا شد و نهایتا متوقف شد. آن موقع دبیر شورای امنیت ملی، آقای روحانی بود.

نکته آخر هم که باز در این قطعنامه تاکید شده، آن است که باید آگاه سازی صورت بگیرد و مردم آگاه شوند که چنین استانداردهایی سالهاست که وجود دارد.

متاسفم که بگویم این مشکل را فقط در ایران می بینیم و در واقع می توان گفت که این قطعنامه خاص ایران است اما خیلی کلی صادر شده است. امیدوار هستم که با دولت جدیدی که سر کار آمده است، آقای روحانی در شورای امنیت ملی این موضوع را مورد بررسی قرار دهند. کمیته هایی که تشکیل شده، گزارشهای آن به ایشان داده شده است. امیدوار هستیم که دستور توقف این نوع پارازیت اندازی که کاری خارج از استاندارد و غیرقانونی است، گرفته شود و این کار متوقف شود. این نیاز به دستور دبیر شورای امنیت ملی دارد.

یورونیوز: در همان زمان، اشاره شد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این تجهیزات را دارد و از آن استفاده می کند. اکنون آیا واقعا می دانیم چه کسی در ایران پارازیت پخش می کند؟

علی اکبر موسوی خویینی: واقعیت این است که اخیرا هیچکس مسئولیت رسمی این پارازیتها را به عهده نگرفته است اما آنچه مسلم است اینست که بخشهای مختلف دولت که در واقع شامل وزارت اطلاعات هم می شود، هیچکدام از اینها ظاهرا در این کار دخالت ندارند و می توان نتیجه گرفت که طبق همان سیستم سابق، نهادهای نظامی دارند این کار را فراتر از قوانین انجام می دهند. هیچ مجوزی از وزارت اطلاعات که باید برای هر نوع استفاده از اشغال فرکانسها، باید از آنجا مجوز بگیرند، ندارند. این کار غیرقانونی است، هم از نظر قوانین داخلی مجازات هم دارد، و هم از نظر قوانین بین المللی که خوب، این قطعنامه ای که اتحادیه بین المللی مخابرات صادر کرد، این را نشان می دهد.

یورونیوز: آقای روحانی اگر واقعا عزمشان برای انجام این کار جزم باشد، توانایی این کار را دارد که چنین پدیده ای را با توجه به ضررهایی که برای سلامت شهروندان دارد، متوقف کند؟

علی اکبر موسوی خویینی: فکر می کنم بله. آنها در حال جمع آوری ارزیابی ها از وزارت بهداشت، ارتباطات و مخابرات و سازمان حفاظت از محیط زیست هستند. مجموعه اینها گزارشهایشان را داده اند و الآن وقت آن است که رییس جمهوری بعنوان رییس شورای امنیت ملی این قدرت را دارد که تصمیم بگیرد ولی احیانا ممکن است فشارهایی هم باشد که این کار با تاخیر مواجه شود. امیدوار هستیم این مسائل بین المللی که مقداری به کنار برود، در مسائل داخلی اینگونه مسائل در اولویت قرار گیرد و این اتفاق بزودی بیفتد.

یورونیوز: در بیشتر جوامع شهری ایران، مردم از آنتنهای ماهواره ای استفاده می کنند و از پارازیت شکایت دارند و همینطور نگرانند. چه نکات بخصوصی را در مورد خطرات تشعشعات پارازیتهای ماهواره ای می دانیم؟

علی اکبر موسوی خویینی: متاسفانه باید بگویم که در داخل ایران اجازه نمی دهند که پزشکان و متخصصان مستقلا در این باره صحبت کنند تا افکار عمومی را روشن کنند. شخصا کسانی و پزشکانی را می شناسم که مصاحبه کرده اند و بعدا با آنها برخورد شده است که چرا این مطالب را به شکل عمومی منتشر می کنید. آنها هم به حسب وظایف پزشکی شان این کار را کرده اند.

امیدوارم که حداقل بعد از این قطعنامه، اجازه بدهند که متخصصان بیایند و نظر بدهند. آنچه که من از ناحیه متخصصان شخصا دیده و شنیده ام، مطالعاتشان نشان می دهد که (پارازیتها) اگر خارج از استاندارد باشد، می تواند تاثیر مستقیمی بر باروری بخصوص برای آقایان داشته باشد و باعث اختلالات و ضایعات کروموزومی شود. این چیزهایی بوده که ما دیده ایم.

دوم هم من از متخصصان و پزشکان شناخته شده اعصاب در ایران شنیده ام که این می تواند تاثیر مستقیمی بر روی اعصاب مردم داشته باشد. و البته، متخصصان سازمان محیط زیست مرتب دارند در باره تاثیر آن بر سرطان هشدار می دهند. مجموعه اینها نیازمند این است که متخصصان با آزادی عمل بیشتری بتوانند تحقیقات و نظرات خود را در این زمینه مطرح کنند که امیدواریم این اتفاق بیفتد.

یورونیوز: آیا کارشناسی یا بازرسی بین المللی در این مورد برای ملزم کردن یک کشور به توقف چنین اقدامی، هست؟

آگهی

در بعد پارازیت اندازی روی ماهواره ها که خارج از شهرها انجام می شد و کشورهای دیگر درگیر این موضوع می شدند، با توجه به شکایتهایی که به سازمان بین المللی مخابرات شد و ردیابی هایی که صورت گرفته، مکان آنها شناسایی و اعلام شد، نهایتا این سازمان قطعنامه ای صادر کرد و در این زمینه واکنش نشان داد، کشورها هم با این قضیه برخورد کردند. فشاری که گذاشته شد، باعث شد که ایران پارازیت اندازی به سمت ماهواره ها را متوقف کند. متاسفانه بعد از آن و اخیرا ما دیده ایم که در ماههای اخیر، در داخل شهرها این کار را دارند انجام می دهند. دست نهادهای بین المللی دراین زمینه مقداری بسته تر است که بخواهند بیایند اجبار کنند. می توانند مرتب از آنها بخواهند و مانند این قطعنامه بگویند که باید بیایید این کار را انجام دهید اما اگر انجام ندهند، حداکثر آن این است که به اصطلاح خودشان، آنها را در مجامع بین المللی «شرمنده» کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رئیس ماهواره یوتل‌ست: انواع کارهای فنی را انجام دادیم تا جلوی پارازیت‌های ارسالی ایران را بگیریم

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد