ابراهیم رئیسی در دمشق با رهبران فلسطینی دیدار کرد

دیدار رئیسی با اسد
دیدار رئیسی با اسد Copyright AP
Copyright AP
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران روز پنجشنبه در دیدار با مقامات ارشد فلسطینی در دمشق از انها حمایت کرد. وی همچنین در این سفر تعدادی قرارداد همکاری با دولت سوریه امضا کرد.

آگهی

خالد عبد‌المجید، یکی از مقامات فلسطینی مستقر در دمشق گفت که در دیدار با آقای رئیسی درباره شرایط کرانه باختری رود اردن، بیت‌المقدس و نوار غزه توضیحاتی ارائه کرده است.

جمهوری اسلامی پشتیبان اصلی و تامین کننده مالی و تسلیحات برای برخی از گروه‌های فلسطینی است.  

آقای عبدالمجید با تایید این که آقای رئیسی در دیدار با مقامات فلسطینی از جمله رهبران گروه‌های شبه نظامی حماس و جهاد اسلامی بر ادامه حمایت جمهوری اسلامی از آنان تاکید کرده است، گفت: «رهبران فلسطینی از ایران به دلیل پشتیبانی از مقاومت و آرمان‌های فلسطینیان سپاسگزاری کردند.» 

ابراهیم رئیسی در دیدار با مقامات فلسطینی گفت: «جمهوری اسلامی موضوع فلسطین را همواره به عنوان اولویت در سیاست خارجی خود دنبال می‌کند و معتقدیم تمامی معادلات جهان اسلام ذیل این موضوع تعریف می‌شود.»

وی بار دیگر بر موضع تهران در حمایت از فلسطینیان در برابر اسرائیل تاکید کرد و گفت: «اضمحلال رژیم صهیونیستی را که آثار افول آن قابل مشاهده است، بسیار نزدیک می‌دانیم‌.» 

آقای رئیسی سفر دو روزه خود را به سوریه با امضای مجموعه‌ای از قرار دادهای همکاری طولانی مدت با دمشق آغاز کرد. این قرارداد‌ها در خصوص همکاری دوجانبه در صنایع نفتی و دیگر بخش‌ها «با هدف استحکام پیوند اقتصادی میان دو کشور منعقد شده است.» رئیس جمهوری ایران همچنین با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه دیدار و از حرم زینب کبری در نزدیکی دمشق بازدید کرد.

تهران از سال ۲۰۱۱ و آغاز جنگ داخلی در سوریه حامی اصلی دولت آقای اسد بوده و با ارسال نیرو و مستشار نظامی در جهت مبارزه به نفع دولت سوریه و حمایت از آن‌ها نقشی کلیدی در تغییر روند این درگیری‌ها به سود دولت آقای اسد ایفا کرده است. حکومت ایران همچنین با ارسال سوخت و اختصاص اعتباراتی به ارزش میلیاردها دلار به دمشق، به اقتصاد سوریه یاری رسانده است.

دولت سوریه تحت حمایت ایران و روسیه در سال‌های اخیر موفق به بازپسگیری بخش‌های عمده‌ای از کشور شده است. 

با آغاز از سرگیری تعامل دولت‌های عرب منطقه از جمله عربستان با سوریه، ایران امیدوار است به پشتوانه حمایت گسترده خود از دمشق بتواند از مزایای این تعاملات در جهت درمان اقتصاد خود بهره جوید. پیش‌تر و در جریان جنگ‌های داخلی سوریه دولت‌های عرب منطقه با حمایت از جناح‌های مخالف بشار اسد امید به سقوط دولت وی داشتند.    

رسانه‌های دولتی سوریه از امضای قرارداد‌ها و تفاهم‌نامه‌های تجاری میان تهران و دمشق در بخش‌های مختلف صنعتی از جمله نفت، کشاورزی، راه‌آهن و مناطق آزاد تجاری خبر دادند. 

راه‌آهن جمهوری اسلامی مدت‌ها است که قصد گسترش شبکه ریلی خود را از طریق عراق و سوریه و اتصال آن به مدیترانه به واسطه بندر لاذقیه در شمال سوریه دارد. هدف ایران از این گسترش، توسعه تعاملات تجاری از طریق دریای مدیترانه است. اما منتقدان حکومت ایران و همچنین مخالفان دولت سوریه این پروژه را اقدامی دیگر از سوی جمهوری اسلامی در جهت گسترش نفوذ سیاسیش در منطقه می‌دانند. 

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

امضای این توافق‌نامه‌های همکاری همچنین از اهمیت بالایی برای سوریه برخوردار است. چرا که این کشور در دهه گذشته با تورم فزاینده، کاهش ارزش پول ملی و همچنین قطعی گسترده برق مواجه بوده است.

محمود احمدی‌نژاد پیش از این آخرین رئیس جمهوری ایران بود که با بشار اسد در سال ۲۰۱۰ دیدار کرده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تبادل آتش میان شبه‌نظامیان فلسطینی و ارتش اسرائیل؛ مردی ۲۵ ساله به شدت مجروح شد

سفر تاریخی وزیر خارجه عربستان به سوریه؛ فیصل بن فرحان در دمشق با بشار اسد دیدار کرد

کشته شدن فرمانده ارشد سپاه در حمله هوایی به ساختمانی در کنار سفارت ایران در دمشق