رضا پهلوی در کنفرانس خبری در تل‌آویو: اسرائیل یگانه دموکراسی منطقه است

رضا پهلوی، فرزند آخرین پادشاه ایران و گیلا گاملیل، وزیر اطلاعات اسرائیل
رضا پهلوی، فرزند آخرین پادشاه ایران و گیلا گاملیل، وزیر اطلاعات اسرائیل Copyright JACK GUEZ/AFP or licensors
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

رضا پهلوی، فرزند آخرین پادشاه ایران که روز یکشنبه به تل‌آویو پایتخت اسرائیل سفر کرد، در جریان یک کنفرانس خبری مشترک با گیلا گاملیل، وزیر اطلاعات اسرائیل که روز چهارشنبه برگزار شد، به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

آگهی

رضا پهلوی، فرزند آخرین پادشاه ایران که روز یکشنبه به تل‌آویو پایتخت اسرائیل سفر کرد، در جریان یک کنفرانس خبری مشترک با گیلا گاملیل، وزیر اطلاعات اسرائیل که روز چهارشنبه برگزار شد، به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. 

وی در سخنان آغازین خود ضمن توصیف اشتیاق خود برای انجام این سفر گفت: «دهه‌ها است که در انتظار فرصتی برای سفر به اسرائیل هستم و بالاخره اکنون زمانش آشکارا در بهترین موقعیت رسیده است. دلیل این حرف من این است که اقدامات حکومتی که مردم را نمایندگی نمی‌کند و تنها به دنبال منافع خود است، وضعیت را به نقطه‌ای رسانده که ملتی که زمانی سرافراز بود اکنون به عنوان ملتی تروریست یا تروریست‌پرور انگ زده می‌شود.»

او افزود: « ایرانیان مخالف حاکمان فعلی خود هستند. آن‌ها واقعا خوشحالند که من این فرصت را داشتم تا نه فقط از طرف شخص خودم بلکه از طرف آن‌ها نیز این پیام را برسانم که چگونه برخلاف این حکومت، آن‌ها هیچ خصومتی با هیچ ملت یا اعتقادی ندارند. برعکس، آن‌ها دیدگاهی کاملا منحصر به فرد نسبت به اسرائیل دارند که مبتنی بر رابطه باستانی است که پارس‌ها در زمان کروش کبیر (با قوم یهود) داشتند.»

او درباره رابطه دیرین ایرانیان با قوم یهود گفت: «زمانی که در کنار دیوار ندبه بودم، بقایای آنچه کوروش کبیر برای بازسازی معابد انجام داده بود و همچنان در معرض دید عموم است را دیدم. این گواهی است بر آن که، چقدر این رابطه باید ارزشمند و بادوام باشد. شرایطی که اکنون تجربه می‌کنیم استثناء است و معمول نیست. من می‌دانم که ایرانیان و اسرائیلی‌ها متوجه این موضوع هستند که چقدر برای آینده هر دوی ما مهم است که شرکای استراتژیک هم باشیم، با هم کار کنیم و به حل مسائل بپردازیم. بنابراین، پیش از همه من به اینجا آمده‌ام تا این پیام را به شهروندان اسرائیل برسانم و البته طی این سال‌ها بارها موقعیت دیدار با جامعه یهودیان ایران مثل هرکدام از جوامع یهودی در دنیا نصیبم شده است. باید بگویم در دو روز گذشته‌ای که اینجا بودم، عواطف و احساساتی که جامعه اسرائیلی‌های ایرانی‌تبار، یهودی‌ها همچنین شهروندان عادی اسرائیل به نمایش گذاشتند، بسیار گرم و پذیرا بوده و من و همسرم را بسیار تحت تاثیر قرار داده است.»

رضا پهلوی سپس اسرائیل را «یگانه دموکراسی منطقه» خواند و گفت: «شاید اسرائیل را بتوان تنها دموکراسی منطقه ما دانست که به موفقیت دست یافته است. اگر ایرانی متفاوت [با ایران کنونی نیز وجود داشت که] زیر سلطه یک دیکتاتوری مذهبی نبود و توسط حکومتی دموکرات سکولار اداره می‌شد، می‌توانست برای منطقه ما ثبات را به ارمغان آورد و برخلاف همه تاثیرات منفی که ایران کنونی تحت حاکمیت این رژیم با تهدید هسته‌ای خود، گسترش افراط‌ گرایی اسلامی، حمایت از تروریسم و باقی چیزهایی که خود می‌دانید بر جهان می‌گذارد، چه تاثیر مثبتی می‌توانست داشته باشد. واضح است که همه ما می‌توانیم تصور کنیم چه آینده متفاوتی با ایرانیانی که درنهایت آزاد شده‌اند و می‌توانند از آزادی یکسانی بهره جویند و باهم و دیگران کار کنند، در انتظارمان است و مستحضرید که این اتحاد و همکاری چقدر می‌تواند برای به وجود آوردن تغییر مهم باشد.»

اسرائیل به عنوان شاید تنها دموکراسی منطقه ما به موفقیت دست یافته است
رضا پهلوی
فرزند آخرین پادشاه ایران

وی با اشاره به وضعیت زنان در ایران و مقایسه آن با پیش از انقلاب، دلیل دیگر سفرش به اسرائیل را یافتن راهی برای کمک به معترضان ایرانی عنوان کرد و گفت: «دلیل دیگری که به اینجا آمده‌ام این است که دریابم چگونه می‌توانیم برای کمک به مردم ایران در جهت کارزارشان برای دست‌یابی به آزادی کمک کنیم. خانم وزیر از "زن، زندگی، آزادی" صحبت کردند. این عبارت امروزه به شعار اولین انقلاب زنانه در دوران مدرن یا همه دوران‌ها از نوع خودش بدل شده است. بسیار مهم است که بدانیم نخستین دشمن مردم ایران، این حکومت است که از همان روز اول زنان را به عنوان شهروند درجه دوم به حساب آورده است. به یاد دارم زمانی که در نیروی هوایی آمریکا تحت آموزش بودم و پیش از آن هم که البته در ایران خلبان بودم، در اوایل دهه هشتاد همیشه منتظر این بودم که به ایران بازگردم و با نخستین خلبانان زن در نیروی هوایی ایران ملاقات کنم. آن‌ها الان کجایند؟ آن‌ها کجا می‌توانستند باشند؟ ما چنین پتانسیل‌هایی را در اختیار داریم.»

فرزند آخرین پادشاه ایران همچنین یکی از اهداف اصلی‌اش برای سفر به اسرائیل را، یافتن راه حل برای مسائل زیست محیطی به ویژه مساله آب در ایران عنوان کرد و گفت: «چیزی که عمیقا من را نگران کرده، بحران‌های آب و زیست‌محیطی هستند که در کشورمان داریم. سوء مدیریت و بی‌مسئولیتی این حکومت مشکلات کلانی را به وجود آورده است. تا جایی که بر زیست‌بوم و محیط زیست ما تاثیر گذاشته و از همه مهم‌تر بحران آب را به وجود آورده است. بخشی از برنامه سفر من، ملاقات با کارشناسان اسرائیلی در این زمینه است که به نظر من در تخصص خود از بالاترین جایگاه‌ها برخوردارند تا بتوانیم با هم همچنین با همتایان ایرانی‌شان در داخل و خارج کشور به همراه دیگر متخصصان برای حل این مسائل کار کنیم. زیرا این موضوع یک چالش واقعی است و می‌تواند عامل بی‌ثباتی و حتی مهاجرت‌های بیشتر، حتی به اروپای از پیش اشباع شده که استطاعت پذیرش مهاجران بیشتر را ندارد، باشد. این یک مشکل جدی، حتی فارغ از سیاست برای ثبات منطقه است و برای من مساله‌ای کلیدی است. پس خرسندم که موقعیتی دست داده تا با این متخصصان دیدار کنم.»

رضا پهلوی در پاسخ به این سوال که واکنش ایرانیان به سفر او چه بوده و چند درصد از آن‌ها با همکاری با اسرائیل موافقند گفت: «اگر رسانه‌های اجتماعی را دنبال کنید، آن‌ها بسیار بسیار هیجان‌زده هستند از این که بالاخره یکی صدای آن‌هاست که بگوید برخلاف آن‌چه که نظام همیشه در مخالفت و دشمنی‌اش با اسرائیل گفته است، ما مردم ایران نه تنها هیچ دشمنی نداریم بلکه می‌خواهیم دوست این کشور باشیم.» 

آقای پهلوی در پاسخ به این که آیا سفرش در جهت ایجاد ائتلافی علیه حکومت ایران است گفت: «گفتمان کمپین من و دیگر یارانم در ائتلاف، کل جهان را هدف قرار می‌دهد. اما هر کشوری ممکن است به طور متفاوت یا جداگانه به آن پاسخ دهد. بدیهی است که اگر در استراتژی کلی دموکراسی‌های غربی برای مقابله با موضوع ایران، هم افزایی و همکاری بیشتری ایجاد شود، بسیار تاثیرگذارتر خواهد بود.»

او همچنین افزود که مساله پایمال شدن حقوق بشر و مبارزه برای آزادی، مساله‌ای جهانی است و یک همکاری بین‌المللی برای رسیدگی به آن لازم است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ادعای «نسل‌کشی» علیه اسرائیل؛ گزارشگر سازمان ملل: با تهدیدهایی روبرو بودم

حمله موشکی حزب‌الله به اسرائیل یک کشته برجای گذاشت

تصویب قطعنامه شورای امنیت برای آتش‌بس فوری در غزه؛ نتانیاهو سفر هیات اسرائیلی را به آمریکا لغو کرد