«زیردریایی آسمان‌ها»؛ عکس‌های ماهواره‌ای از وجود نوع جدیدی از کشتی هوایی در ارتش چین خبر می‌دهند

تصویر ماهواره‌ای شرکت بلک‌اسکای از آشیانه عظیم کشتی‌های پرنده در شمال غربی چین که یک بلیمپ بر روی باند فرودگاهی آن مشاهده می‌شود
تصویر ماهواره‌ای شرکت بلک‌اسکای از آشیانه عظیم کشتی‌های پرنده در شمال غربی چین که یک بلیمپ بر روی باند فرودگاهی آن مشاهده می‌شود Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تصاویر ماهواره‌ای جدید نشان می‌دهد که ظاهرا ارتش چین در یک پایگاه نظامی در شمال غربی این کشور یک بالن بزرگ ساخته است و بدین ترتیب سه گانه‌ی کشتی‌های هوایی خود را تکمیل کرده است.

آگهی

باتوجه به تصاویر ماهواره‌ای که توسط شرکت تصویربرداری ماهواره‌ای «بلک اسکای» در نوامبر ۲۰۲۲ گرفته شده و به صورت اختصاصی در اختیار سی.ان.ان. قرار گرفته است نشان می‌دهد که یک کشتی هوایی به طول ۳۰ متر بر فراز یک باند فرودگاهی به طول تقریبی یک کیلومتر مشاهده شده است.

این نوع از کشتی‌های هوایی که «بلیمپ» نام دارند از نوع کشتی‌های هوایی بدون اسکلت‌ به حساب می‌آیند.

کارشناسان امور هوافضا به سی‌ان‌ان گفته‌اند که این تصاویر از پایگاهی در صحرای چین گرفته شده و در این تصاویر، زیرساخت‌های پروازی برای اینگونه کشتی‌های هوایی و آشیانه‌ای بزرگ برای نگهداری از آن‌ها دیده می‌شود.

این گزارش جدید درحالی منتشر می‌شود که یک بالن جاسوسی چینی در اوایل سال جاری میلادی بر فراز ایالات متحده در حال پرواز بود تا اینکه در نهایت در سواحل کارولینای جنوبی سرنگون شد و حرف و حدیث‌های زیادی در مورد وضعیت اضطراری امنیت ملی در آمریکا ایجاد کرد. نمایندگان کنگره آمریکا سرعت‌عمل دولت بایدن در واکنش به بالن را زیر سوال بردند و این رویداد باعث شد که تعدادی دیگر از اشیاء پرنده ناشناس طی چند هفته بر فراز حریم هوایی آمریکا و کانادا سرنگون شوند.

آسوشیتدپرس
بالنی که بر فراز کارولینای جنوبی در چهارم فوریه ۲۰۲۳ در پرواز بود و بعدا سرنگون شدآسوشیتدپرس

جیمی جاکوبز، مدیر اجرایی موسسه هوافضای اوکلاهاما در رابطه با این نوع تازه از کشتی‌های هوایی چین گفت که از این بالن می‌توان به عنوان «زیردریایی آسمان» استفاده کرد و به نظر می‌رسد که دارای قابلیت‌های پیشرانه و ناوبری ویژه‌ای است که به آن اجازه می‌دهد برای مدت طولانی در یک منطقه به پرواز خود ادامه دهند.

بر اساس گزارش سال ۲۰۱۸ اندیشکده آمریکایی «رند/ Rand» در مورد راهبردهای جنگ مدرن چین، این نوع کشتی‌های هوایی از این حیث برای چینی‌ها جذاب است که «هزینه کمتری دارند... و اطلاعات دقیق‌تری» نسبت به ماهواره‌ها ارائه می‌کنند، علاوه بر اینها، این بالن‌ها نسبت به هواپیماهای تجسسی «کمتر آسیب‌پذیر هستند». 

اگرچه چین تنها کشور جهان نیست که دارای کشتی‌ هوایی است و ارتش ایالات متحده نیز از این صنعت هوانوردی بهره‌مند است؛ اما این تصاویر جدید اثبات می‌کند که ارتش چین دارای هر سه نوع از انواع کشتی‌های هوایی یعنی «بلیمپ‌ / blimp»، «هوا-ایست‌ها /aerostats» و «بالن‌های معمولی شناور» استفاده می‌کند.

دیگر تصاویر ماهواره‌ای از این سایت نظامی نشان می‌دهد که ارتش چین اهداف بلندپروازانه‌تری برای توسعه کشتی‌های هوایی خود دارد. بر اساس بررسی سی‌ان‌ان از صدها تصویر ماهواره‌ای، ارتش چین در سال ۲۰۱۳ این آشیانه عریض و طویل به درازای ۲۷۵ متر را ساخته و سال‌ها هیچ فعالیتی در اطراف آن ثبت نشده بود.

جاکوبز به سی.ان.ان. گفت که بعید است این آشیانه به منظور جای دادن به بالن‌های هوایی بلیمپ که در تصویر ماهواره‌ای دیده می‌شود ساخته شده باشد. او گفت: «اندازه این آشیانه برای هواپیماهای بسیار بزرگتر است» و این نشانه این است که این بالون می‌تواند یک وسیله نقلیه آزمایشی یا فرعی باشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

در جستجوی زیردریایی گمشده؛ صدای «کوبیدن» از زیر آب شنیده می‌شود

اقامتگاه دائمی ناسا بر سطح ماه چگونه خواهد بود؟

افشاگری واشنگتن پست: ساخت و سازها در سایت نظامی مشکوک چین در امارات از سر گرفته شده است