در جستجوی زیردریایی گمشده؛ صدای «کوبیدن» از زیر آب شنیده می‌شود

زیردریایی تایتان برای بازدید از لاشه کشتی تایتانیک
زیردریایی تایتان برای بازدید از لاشه کشتی تایتانیک Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هواپیمای کانادایی در جستجوی زیردریایی گمشده در نزدیکی تایتانیک، صداهایی را از زیر آب شناسایی کرده است. گفته می‌شود این صدا، مانند صدای «کوبیدن» است که هر ۳۰ دقیقه یکبار شنیده می‌شود.

آگهی

گارد ساحلی آمریکا می‌گوید یک هواپیمای کانادایی، صداهایی را از زیر آب در حین جستجوی زیردریایی تایتان  شناسایی کرده است. 

به دنبال صداهای شناسایی شده توسط این هواپیمای کانادایی، تلاش‌ها برای جستجوی این زیردریایی به مکان دیگری منتقل شده است. البته همچنان چیزی پیدا نشده و جستجو ادامه دارد. 

علاوه بر مجموعه‌ای از کشتی‌ها و هواپیماهای بین‌المللی که در جستجوی این زیردریایی بسیج شده‌اند، یک ربات زیرآبی هم جستجو را در نزدیکی کشتی تایتانیک آغاز کرده است.

سخنگوی فرماندهی تحرک هوایی ارتش آمریکا گفت که از سه هواپیمای ترابری سی-۱۷ ارتش این کشور برای انتقال تجهیزات زیردریایی تجاری و پشتیبانی برای کمک به این جستجوها استفاده شده است. 

ارتش کانادا هم اعلام کرد که یک هواپیمای گشتی و دو کشتی که یکی از آنها مجهز به «پزشکی زیرآبی» است برای این جستجو معرفی کرده است. 

افراد حاضر در این زیردریایی گمشده شامل هدایتگر زیردریایی، استاکتون راش، مسافران آن از جمله یک ماجراجوی بریتانیایی، دو عضو یک خانواده تجار پاکستانی و یک کارشناس تایتانیک بوده‌اند. 

هر چند در بیانیه گارد ساحلی ایالات متحده درباره این که صدای «کوبیدن» چه چیزی می‌تواند باشد توضیحی داده نشده، ولی با این حال نور امیدی ایجاد کرده است؛ چرا که طبق تخمین‌ها سرنشینان هنوز اندازه یک روز دیگر اکسیژن دارند. 

 در همین حال، سوالاتی در مورد اینکه چگونه تیم‌های امدادی می‌توانند به این زیردریایی که در عمق ۳۸۰۰ متری قرار دارد برسند مطرح شده است. 

هر ۳۰ دقیقه صدای کوبیدن شنیده می‌شود

نشریه رولینگ استون با استناد به ایمیل‌های داخلی وزارت امنیت داخلی آمریکا گفته است که تیم‌ها «هر ۳۰ دقیقه صدای کوبیده شدن در منطقه می‌شوند». 

در حوادث زیر آب، خدمه‌ای که قادر به برقراری ارتباط با سطح نیستند، به بدنه زیردریایی ضربه می‌زند تا صدای آنها توسط «سونار» شناسایی شود. با این حال، هیچ مقام رسمی به طور علنی این موضوع را مطرح نکرده و از طرفی هم صداهای زیر آب می‌توانند از منابع مختلفی باشند. 

امدادگران در حال مسابقه با زمان هستند، زیرا در بهترین حالت، مسافران این زیردریایی ممکن است از صبح پنجشنبه با مشکل کمبود اکسیژن مواجه شوند. 

دیوید پوگ، روزنامه‌نگار سی‌بی‌سی نیوز که سال گذشته با این تایتان از لاشه کشتی تایتانیک بازدید کرده گفت: این زیردریایی از دو سیستم ارتباطی استفاده می‌کند. یکی پیام‌های متنی که به یک کشتی سطحی ارسال می‌شود و پینگ‌های ایمنی که هر ۱۵ دقیقه یکبار پخش می‌شوند که نشان می‌دهد این زیردریایی هنوز کار می‌کند.»

هر دوی این سیستم‌ها حدود یک ساعت و ۴۵ دقیقه پس از غرق شدن تایتان متوقف شده‌اند. به گفته پوگ، این وضعیت دو احتمال را مطرح می‌کند؛ یا برق زیردریایی قطع شده یا کشتی دچار شکستگی در بدنه و سپس منفجر شده است. 

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این شناور هفت سیستم پشتیبان برای بازگشت به سطح دارد. از جمله کیسه‌های شن و لوله‌های سربی که رها می‌شوند. همچنین یک بالون قابل باد شدن هم در آن تعبیه شده است. این سیستم‌ها طوری طراحی شده که اگر همه سرنشینان هوشیار نباشند هم کار کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«زیردریایی آسمان‌ها»؛ عکس‌های ماهواره‌ای از وجود نوع جدیدی از کشتی هوایی در ارتش چین خبر می‌دهند

فرصتی نادر برای خبرنگاران؛ به داخل زیردریایی هسته‌ای رمز آلود و محرمانه فرانسه سرک بکشیم

نتیجه آزمایش سیستم موشکی بازدارنده هسته‌ای بریتانیا بار دیگر «ناموفق» بود