اولین اسکن سه بعدی تایتانیک؛ «این کیفیت به علاقه‌مندان اجازه می‌دهد تا روی کشتی قدم بزنند»

نمایی از کمان کشتی تایتانیک در اقیانوس اطلس که با استفاده از نقشه‌برداری از اعماق دریا به دست آمده است.
نمایی از کمان کشتی تایتانیک در اقیانوس اطلس که با استفاده از نقشه‌برداری از اعماق دریا به دست آمده است. Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

محققان دریا اولین اسکن دیجیتالی کامل کشتی غرق شده تایتانیک را تکمیل کرده‌اند که کل کشتی را با جزییات و وضوح بی‌سابقه به نمایش می‌گذارد.

آگهی

با استفاده از دو زیردریایی که از راه دور کار می‌کردند، تیمی از محققان تابستان گذشته، شش هفته را در اقیانوس اطلس شمالی به نقشه برداری از کل این کشتی غرق شده و میدان زباله‌ای که در سه مایلی اطراف آن قرار داشت، گذراندند. این میدان زباله، جایی بود که وسایل شخصی مسافران این کشتی اقیانوس پیما مانند کفش و ساعت پراکنده شده بود. 

ریچارد پارکینسون، بنیانگذار و مدیر اجرایی شرکت اکتشافات اعماق دریای «ماژلان» تخمین زد که داده‌های به دست آمده شامل ۷۱۵ هزار تصویر، ۱۰ برابر بزرگتر از هر مدل سه بعدی زیر آب است که تا به حال انجام شده است. 

آنتونی گفن، رییس مستندساز آتلانتیک پروداکشنز گفت: «این یک کپی دیجیتال کاملا یک به یک و کاملا شبیه تایتانیک با تمام جزییات است.»

کشتی تایتانیک در اولین سفر خود از ساوتهمپتون انگلستان به شهر نیویورک می‌رفت که در ۱۵ آوریل ۱۹۱۲ با کوه یخی در نزدیکی نیوفاندلند در اقیانوس شمالی برخورد کرد. این کشتی اقیانوس پیمای لوکس ظرف چند ساعت غرق شد و حدود ۱۵۰۰ نفر هم کشته شدند. 

بقایای این کشتی که در سال ۱۹۸۵ کشف شد، در حدود ۳ هزار و ۸۰۰ متر زیر دریا و حدود ۷۰۰ کیلومتر از سواحل کانادا قرار دارد. 

گفن می‌گوید که تصاویر قبلی از تایتانیک اغلب به دلیل نور کم محدود می‌شدند و به بینندگان این امکان را می‌دادند که هربار یک منطقه از کشتی را ببینند. 

او ادامه داد که این مدل سه بعدی جدید هر دو سمت کمان و عقب کشتی را که هنگام غرق شدن از هم جدا شده بودند با جزییات واضح حتی تا شماره سریال روی پروانه ثبت می‌کند. 

محققان هفت ماه را صرف ارائه حجم زیادی از داده‌های جمع آوری شده خود کرده‌اند و انتظار می‌رود که مستندی از این پروژه در سال آینده منتشر شود. 

اما فراتر از آن، گفن می‌گوید که امیدوار است این فناوری جدید به محققان کمک کند تا جزییات چگونگی سرنوشت تایتانیک را بررسی کنند و به مردم اجازه دهد تا با تاریخ به شیوه‌ای تازه تعامل کنند. 

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

او گفت: «تمام فرضیات ما در مورد چگونگی غرق شدن آن و بسیاری از جزییات تایتانیک ناشی از حدس و گمان است، زیرا هیچ مدلی وجود نداشته که بتوان آن را بازسازی یا در فواصل دقیق رویش کار کرد. من هیجان زده هستم، زیرا این کیفیت اسکن به افراد در آینده اجازه می‌دهد تا خودشان روی کشتی تایتانیک قدم بزنند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کشف گنجینه‌های غرق‌شده ۲۵۰۰ ساله در معبد فراعنه در نزدیکی سواحل مصر

دستخط پیدا شده در یک بطری شیشه‌ای؛ نامه یکی از مسافران تایتانیک یا یک فریب؟

بطری دختر مسافر تایتانیک در دریا؛ فرانسه سندیت نامه را بررسی می‌کند