تنش‌ بین تهران و واشنگتن؛ آمریکا پیش‌تر یک نفتکش حامل نفت ایران را توقیف کرده بود

تصویر برگرفته شده از لحظه ورود نیروهای ایران به نفتکش «ادونتج سیوییت»
تصویر برگرفته شده از لحظه ورود نیروهای ایران به نفتکش «ادونتج سیوییت» Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

منابع مطلع اعلام کردند که اقدام اخیر ایران در توقیف یک نفتکش در دریای عمان، در حقیقت پاسخی به اقدام چند روز قبل‌تر آمریکا بوده است.

آگهی

خبرگزاری رویترز به نقل از سه منبع مطلع در گزارش خود چنین آورده است که ایالات متحده پنج روز قبل‌تر از اقدام اخیر تهران، یک نفتکش حامل نفت ایران را در آب‌های مجاور آفریقا توقیف کرده بود.

بر طبق ارزیابی یک شرکت امنیت دریایی به نام «آمبری»، همین موضوع عاملی شد تا اینکه نیروی دریایی ایران نیز در روز پنجشنبه ۲۷ آوریل در اقدامی تلافی‌جویانه یک نفت‌کش دیگر را در دریای عمان توقیف کند.

آمبری نوشته است «هر دو نفتکش در اندازه کشتی‌های اصطلاحا سوئزگذر بودند. کما اینکه به دنبال توقیف محموله‌های نفتی ایران، قبلا هم شاهد واکنش تلافی‌جویانه بوده‌ایم.»

سه منبع آگاه به این موضوع، که به دلیل حساسیت‌های موجود از افشای هویت خود خودداری کردند، به رویترز گفته‌اند که ابتدا این واشنگتن بوده است که با در دست داشتن حکم قضایی، کنترل محموله نفتی نفتکش موسوم به «سوئز راجان Suez Rajan» با پرچم جزایر مارشال را به دست گرفته است. اطلاعات ردیابی این کشتی نشان می‌دهد که آخرین موقعیت گزارش شده‌ی این نفتکش در نزدیکی جنوب آفریقا به تاریخ ۲۲ آوریل بوده است.

اقدام تلافی‌جویانه ایران

پس از گذشت چند روز از این رویداد، نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد که ایران روز پنجشنبه ۲۷ آوریل، یک نفتکش با پرچم جزایر مارشال را در خلیج عمان توقیف کرده است که آخرین توقیف یا حمله تهران به کشتی های تجاری در آب‌های خلیج فارس است.

تلویزیون دولتی ایران روز جمعه گزارش داده بود که به دنبال برخورد یک نفتکش با یک قایق ایرانی که منجر به مجروح شدن چند نفر و مفقود شدن سه خدمه آن شد، نفتکش «متخلف» تحت عنوان «ادونتج سوییت Advantage Sweet» به مدت هشت ساعت به تماس‌های رادیویی توجه نکرده و «همکاری نکردند». بر این اساس، «در این عملیات ناوشکن بایندر نیروی دریایی ارتش با حکم قضایی، کشتی متخلف را که با پرچم جزایر مارشال در حال فرار بود، توقیف و به آب‌های ساحلی جمهوری اسلامی ایران هدایت کرد.»

سخنگوی سازمان ملل متحد روز جمعه گفت که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در جریان اقدام ایران در توقیف این نفتکش در خلیج عمان هست و بر احترام به قوانین بین المللی دریایی تاکید کرده است.

کنگره آمریکا در مسیر تسهیل قانونی توقیف نفت ایران

از طرفی دیگر و در اقدامی که احتمالا باعث افزایش تنش‌های بیشتر خواهد شد، ۱۲ سناتور آمریکایی روز پنجشنبه از جو بایدن رئیس‌جمهوری ایالات متحده خواستند موانع قانونی وزارت خزانه‌داری را که بیش از یک سال است مانع از توقیف محموله‌های نفت ایران توسط وزارت امنیت داخلی شده‌ است را برطرف کند.

اگر این قانون تصویب شود، وزارت دفاع آمریکا برای مقابله با تهدیدات دریایی ایران، ملزم به مشارکت راهبردی با شرکا و متحدان خود در خاورمیانه  خواهد شد.

کتی مک موریس راجرز، نماینده‌ای که این طرح را پیشنهاد داده است در این رابطه گفت: «تقویت همکاری امنیتی دریایی بین ایالات متحده، اسرائیل و شرکای ما در منطقه گام بعدی ما در مسیر دستیابی به صلحی پایدار و تضمین آینده ای مرفه تر برای همه است.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در ابتدای سال گذشته میلادی نیز ایالات متحده تلاش کرد محموله‌ی نفت ایران را در نزدیکی یونان مصادره کند که این امر باعث شد تهران در اقدامی متقابل، دو نفتکش یونانی را در خلیج فارس را توقیف کند. در پی این رویداد، دیوان عالی یونان دستور داد این محموله به ایران بازگردانده شود و در مقابل نیز دو نفتکش یونانی از سوی ایران رفع توقیف شدند.

در سال ۲۰۲۰ نیز، واشنگتن چهار محموله سوخت ایران را که با کشتی‌های خارجی عازم ونزوئلا بودند، مصادره و با کمک شرکای خارجی نامشخص به دو کشتی دیگر منتقل کرد و محموله آن را سپس به سمت ایالات متحده منتقل کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پالایشگاه‌های چین نفت خام ایران را می‌بلعند و محدودیت‌های آمریکا را به چالش می‌کشند

واشنگتن حضور نظامی خود در خلیج فارس را «تقویت» می‌کند

انتشار تصاویر ماهواره‌ای از دو نفتکشی که اخیرا از سوی ایران توقیف شده‌اند