انتشار تصاویر ماهواره‌ای از دو نفتکشی که اخیرا از سوی ایران توقیف شده‌اند

نفتکش‌های توقیف شده از سوی ایران
نفتکش‌های توقیف شده از سوی ایران Copyright AP/Planet Labs PBC
Copyright AP/Planet Labs PBC
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آسوشیتدپرس تصاویر ماهواره‌ای از دو نفتکشی را منتشر کرده است که اخیر از سوی ایران در دریای عمان و تنگه هرمز توقیف شده‌اند.

آگهی

این عکس‌ها از سوی شرکت «پلنت لبز» (Planet Labs PBC) گرفته شده است که دو نفتکش «نیووی» و «ادونتج سوئیت» را نشان می‌دهد که در نزدیکی یک پایگاه دریایی در بندرعباس لنگر انداخته‌اند.

ایران نفتکش «ادونتج سوئیت» با پرچم جزایر مارشال را با ۲۳ خدمه هندی و یک خدمه روس در تاریخ ۲۷ آوریل در دریای عمان توقیف کرد. تهران مدعی است که این کشتی با یک کشتی دیگر برخورد کرده است گرچه داده‌های ردیابی هیچ رفتار غیرعادی را در سفر نشان نمی‌دهد.

«ادونتج سوئیت» نفت خام کویت را برای شرکت آمریکایی شورون در سن رامون کالیفرنیا حمل می‌کرد. توقیف این کشتی در حالی صورت می‌گیرد که  نفتکش دیگری که گمان می‌رود حامل نفت خام ایران بود، یک سال پس از آنکه شناسایی شد تحریم‌های آمریکا را دور می‌زند، در سواحل سنگاپور ناپدید شد. فایننشال تایمز و همچنین شرکت اطلاعات دریایی آمبری گزارش داده‌اند این کشتی با نام «سوئز راجان» به دستور مقامات آمریکایی توقیف شده است.

AP/Planet Labs PBC
نفتکش «ادونتج سوئیت»AP/Planet Labs PBC

از سوی دیگر نفتکش «نیووی» با پرچم پاناما چهارشنبه گذشته هنگام خروج از اسکله دبی امارات به مقصد فجیره در سواحل شرقی امارات از سوی سپاه توقیف شد. این نفتکش محموله‌ای را حمل نمی‌کرد.

گویا این نفتکش ماجرایی متفاوت از نفتکش قبلی توقیف شده دارد.

AP/Planet Labs PBC
نفتکش نیووی در بندرعباسAP/Planet Labs PBC

دادستان تهران پس از توقیف این نفتکش اعلام کرد که «نیووی» «در پی شکایت شاکی و دستور مقام قضایی» توقیف شده است.

آسوشیتدپرس در گزارش خود می‌نویسد که داده‌های «اس‌اندپی گلوبال» نشان می‌دهد که «نیووی» در ژوئیه ۲۰۲۰ یک محموله نفتی را از کشتی‌ای که در آن زمان با نام «عمان پراید» شناخته می‌شد دریافت کرد. خزانه‌داری ایالات متحده در اوت ۲۰۲۱ کشتی «عمان پراید» و سایر کشتی‌های مرتبط با آن را به‌دلیل «درگیر بودن در یک شبکه بین‌المللی قاچاق نفت» که از سوی نیروهای قدس سپاه پاسداران پشتیبانی می‌شد، تحریم کرد. طبق این گزارش محموله‌های نفتی «نیووی» به شرکت‌هایی در چین فروخته شده است.

طبق گزارش آسوشیتدپرس، به نظر می‌رسد توقیف «نیووی» مربوط به اختلاف بر سراین محموله نفت ایران باشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شرکت کشتیرانی یونانی به قاچاق نفت خام ایران اعتراف کرد و بیش از ۲ میلیون دلار جریمه شد

تنش‌ بین تهران و واشنگتن؛ آمریکا پیش‌تر یک نفتکش حامل نفت ایران را توقیف کرده بود

نیروهای نظامی ایران یک نفتکش را که عازم تگزاس بود در دریای عمان توقیف کردند