صد و هشتمین سالگرد «کشتار ارامنه»؛ صدها ارمنی پرچم‌های آذربایجان و ترکیه را به آتش کشیدند

تظاهرکنندگان مشعل به دست در سالگرد کشتار ارامنه، در ایروان
تظاهرکنندگان مشعل به دست در سالگرد کشتار ارامنه، در ایروان Copyright Hayk Baghdasaryan/PHOTOLURE
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

صدها شهروند ارمنستان روز دوشنبه ۲۴ آوریل در گرامیداشت یاد قربانیان «کشتار ارامنه» در قلمرو دولت عثمانی وقت در اوایل قرن بیستم، در پایتخت این کشور راهپیمایی کردند.

آگهی

صدها شهروند ارمنستان روز دوشنبه ۲۴ آوریل در گرامیداشت یاد قربانیان «کشتار ارامنه» در قلمرو دولت عثمانی وقت در اوایل قرن بیستم، در ایراوان، پایتخت راهپیمایی کردند. 

آنان با مشعل‌های کوچکی در دست در میدان مرکزی ایروان گرد هم آمدند و پرچم‌های ترکیه و آذربایجان را به آتش کشیدند. آن‌ها سپس در حالی که ارکستری همراهیشان می‌کرد به راهپیمایی در خیابان‌ها پرداختند. 

چنین مراسمی هرساله برگزار می‌شود و طی آن شرکت‌کنندگان مشعل‌های کوچکی را همراه با خود به «زیزِرْناکابرْت»، بنای یادمان کشتار ارامنه می‌برند. در میانه این بنا شعله‌ای جاودان در بزرگداشت قربانیان این کشتار برپاست.

برخی تاریخدانان معتقدند که در طول جنگ جهانی اول، دولت عثمانی مرگ ۱.۵ میلیون ارمنی را به طور مستقیم و یا غیرمستقیم رقم زد.

Hayk Baghdasaryan/PHOTOLURE
تظاهرکنندگان پرچم‌های ترکیه و آذربایجان را در ایروان به آتش کشیدندHayk Baghdasaryan/PHOTOLURE

ارامنه ۲۴ آوریل هر سال را بعنوان روز «نسل‌کشی» در دوران حکومت عثمانی وقت تعیین کرده‌اند و یاد قربانیان این واقعه را گرامی می‌دارند.  

در بحبوحه جنگ جهانی اول در ۲۴ آوریل سال ۱۹۱۵میلادی، نزدیک به ۳۰۰ نفر از روشنفکران و رهبران جامعه ارمنی‌های عثمانی دستگیر و از قسطنطنیه (استانبول فعلی) به منطقه آنکارا تبعید شدند. بسیاری از این افراد به دست نیروهای عثمانی به قتل رسیدند. 

۲۹ کشور از جمله فرانسه، آلمان، هلند، بلژیک، اتریش، سوئیس و ایتالیا واقعه کشتار ارامنه را به عنوان یک واقعه تاریخی که منجر به «نسل‌کشی» ارامنه شد، به رسمیت می‌شناسند. 

ترکیه اگرچه می‌پذیرد که در آن زمان تعدادی در این واقعه کشته‌شده‌اند اما واژه «نسل‌کشی» را برای این کشتار نمی‌پذیرد و می‌گوید در آمار کشته‌شدگان بزرگ‌نمایی شده است. آنکارا تلفات آن دوره را ناشی از ناآرامی‌های داخلی در بحبوحه فروپاشی حکومت عثمانی می‌داند.

باکو محکوم کرد

 باکو بدنبال به آتش کشیدن پرچم‌های ترکیه و آذربایجان در ایروان، این حرکت را محکوم کرد. «آیخان حاجی‌زاده»، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در توئیتی با محکوم کردن به آتش کشیده شدن پرچم‌های دو کشور آذربایجان و ترکیه در ایروان نوشت که دولت ارمنستان و نیکول پاشینیان، نخست وزیر این کشور باید در جلوگیری از وقوع چنین اقدامات مملو از نفرت تدابیر فوری اتخاذ کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یادگاری در جعبه کفش مادربزرگ؛ خاطرات شاهد نسل‌کشی ارامنه در فرانسه کتاب شد

اردوغان از بایدن خواست تا نسل‌کشی نامیدن کشتار ارامنه را پس‌ بگیرد‌

تصاویری از زیزِرْناکابرْت در یکصد و ششمین سالگرد کشتار ارامنه در امپراطوری عثمانی