یادگاری در جعبه کفش مادربزرگ؛ خاطرات شاهد نسل‌کشی ارامنه در فرانسه کتاب شد

اجساد قربانیان نسل‌کشی ارامنه در ۲۵ کیلومتری ایروان، پایتخت ارمنستان؛ ۱۹۱۵
اجساد قربانیان نسل‌کشی ارامنه در ۲۵ کیلومتری ایروان، پایتخت ارمنستان؛ ۱۹۱۵ Copyright AP/Armenian Genocide Museum/PAN Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کتابخانه ملی فرانسه روز پنج‌شنبه از کتابچه «تنها زمین به داد ما خواهد رسید»، نوشته یک شاهد عینی نسل‌کشی ارامنه در سال ۱۹۱۵ رونمایی می‌کند.

آگهی

کتابخانه ملی فرانسه روز پنج‌شنبه از کتابچه «تنها زمین به داد ما خواهد رسید»، نوشته یک شاهد عینی نسل‌کشی ارامنه در سال ۱۹۱۵ رونمایی می‌کند.

این کتابچه بر اساس محتوای دفترچه خاطرات فردی به نام «سرپوهی هواقیان»، متولد ۱۸۹۶ و متوفی ۱۹۷۶، که از آن به عنوان یکی از شهادت‌های نادر شناخته شده از نسل‌کشی ارامنه یاد می‌شود، تنظیم و چاپ شده است.

دفترچه خانم هواقیان که در زمان رخداد نسل‌کشی مادر دو فرزند بوده، در سال ۲۰۱۴ و توسط نوه او در جعبه کفش پیدا شده است. «انی روماند»، نوه خانم هواقیان توضیح داده که شش سال پس از درگذشت عمویش در سال ۲۰۰۸ تصمیم می‌گیرد که وسایل به یادگار مانده از او را سر و سامانی بدهد و در جریان این ساماندهی این دفترچه را که پیشتر هیچ‌کسی درباره وجود آن صحبت نکرده بود، پیدا می‌کند.

نوه خانم هواقیان این دفترچه کوچک را در سال ۲۰۱۸ به کتابخانه ملی فرانسه اهدا کرد. این کتابخانه دفترچه کهنه و فرسوده شده را بازیابی کرده و افزون بر متن فرانسوی، نسخه انگلیسی آن را نیز با همان عنوان تهیه کرده که همزمان با نسخه فرانسوی آن روز پنجشنبه عرضه می‌شود.

خانم هواقیان در بخشی از این دفترچه که از سه زبان ارمنی، فرانسوی و یونانی در آن استفاده شده، درباره یکی از صحنه‌هایی که شاهد آن بوده نوشته است: «این چه زندگی‌ای است! یکی دارد می‌آید، از طبقه بالاتر فرار می‌کنید، در دنج‌ترین گوشه پنهان می‌شوید تا دیده نشوید، قلب‌تان مدام تُند می‌زند.»

خانم هواقیان پس از مهاجرت از ارمنستان از فرانسه درخواست پناهندگی می‌کند که درخواست او به لطف تسلطش به زبان فرانسوی پذیرفته می‌شود و ادامه عمر خود را در این کشور سپری می‌کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آرنولد شواتزنگر «خاطرات دردناک» دوران کودکی‌ و شکنجه‌های پدرش را بازگو کرد

صد و هشتمین سالگرد «کشتار ارامنه»؛ صدها ارمنی پرچم‌های آذربایجان و ترکیه را به آتش کشیدند

ماکرون ۲۴ آوریل را در فرانسه روز یادبود «نسل کشی» ارامنه تعیین کرد