طرح ۱۲ میلیارد دلاری استرالیا برای گسترش قدرت دفاعی و موشکی این کشور و مقابله با تهدیدات بالقوه چین

برنامه دفاعی استرالیا
برنامه دفاعی استرالیا Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دولت استرالیا قصد دارد با صرف بودجه‌ای ۱۲ میلیارد دلاری برنامه دفاعی و موشکی خود را به شکل قابل توجهی توسعه دهد تا این کشور برای مقابله با تهدیدات بالقوه مقابل چین آماده باشد

آگهی

استرالیا قصد دارد با یک تغییر راهبرد دفاعی بزرگ، تلاش‌های خود را برای خرید موشک‌های دوربرد برای مقابله با تهدیدهای فزایندۀ چین افزایش دهد. 

بر اساس سند ۱۱۰ صفحه‌ای که نهادهای دفاعی و امنیتی استرالیا روی آن کار کرده‌اند، قرار است این کشور حدود ۱۲ میلیارد دلار برای این منظور هزینه کند. در این بررسی استراتژیک آمده است که با توجه به تغییر و تحولاتی که در سطح جهان اتفاق افتاده، این کشور دیگر نمی‌تواند در عصر موشکی با انزوای جغرافیایی از خود محافظت کند. 

در این سند که به عنوان بزرگ‌ترین بازسازی دفاعی استرالیا از زمان جنگ جهانی دوم توصیف شده، توجه ویژه‌ای به نقش و خطرات بالقوه چین برای امنیت استرالیا شده است. در بخشی از این متن آمده است: «نیروی نظامی چین در حال حاضر بزرگ‌ترین و بلندپروازانه‌ترین تهدید از زمان پایان جنگ جهانی دوم است و این افزایش نیروی نظامی، بدون شفافیت یا اطمینان‌بخشی در بخش‌هایی از اقیانوس هند و آرام صورت می‌گیرد که نشان‌دهنده اهداف راهبردی چین در این مناطق است.» 

اشاره این گزارش، به حضور گسترده نیروی دریایی چین در دریای چین جنوبی و اقیانوس‌های آرام و هند است. ضمن اینکه پکن در ادعاهایی مناقشه‌برانگیز بخش‌هایی از این مناطق را جزو قلمرو خود می‌داند. 

آنتونی آلبانیز، نخست‌وزیر استرالیا در خصوص این بازنگری در سیاست‌های دفاعی می‌گوید این اقدام باعث می‌شود به جای انتظار، ما آینده خود را شکل دهیم ضمن اینکه این کار استرالیا را بیش از پیش متکی به خود و آماده‌تر و ایمن‌تر در مقابل خطرات بالقوه خواهد کرد. 

به گفتۀ ریچارد مارلز، وزیر دفاع استرالیا این سند راهبردی جدید توصیه می‌کند که نیروهای مسلح استرالیا تمرکز خود را از نیروهای زمینی به توانمندی‌هایی با «قابلیت حمله دوربردتر، با مهمات ساخته شده در استرالیا» تغییر دهند. 

آقای مارلز به خبرنگاران گفت: «ما باید نیروی دفاعی داشته باشیم که توانایی درگیر شدن در تهدیدات قابل پیش‌بینی و بالقوه را داشته باشد.»

او همچنین اضافه کرد که دستیابی به موشک‌های دوربرد با برد بیش از ۵۰۰ کیلومتر، به ارتش این کشور قدرت آتش مورد نیاز در آینده را خواهد داد. 

موسسه سیاست استراتژیک استرالیا در سال ۲۰۲۲ میلادی در گزارشی به ارتش این کشور هشدار داده بود که در بدترین سناریو ممکن است چین پس از جنگ احتمالی در تایوان بتواند کنترل قلمرویی در منطقه نزدیک به استرالیا را به دست بگیرد. 

دکتر مالکوم دیویس، تحلیلگر این موسسه در این رابطه می‌گوید: «هدف سیاست دفاعی جدید استرالیا، کنترل یک دشمن بزرگ و قدرتمند تا حد ممکن است. چیزی که ما سعی می‌کنیم انجام دهیم این است که چین را از استفاده از زور برای دستیابی به اهداف سیاسی خود، از جمله در مسئله تایوان یا دریای چین جنوبی، منصرف کنیم. بنابراین بحث بازدارندگی مطرح است. البته که این بازدارندگی می‌تواند شکست بخورد، همانطور که در مورد اوکراین دیدیم. در نتیجه شما باید آماده پاسخگویی باشید.» 

او در ادامه می‌افزاید که هرچند این بازنگری گامی در جهت درست بوده اما راه حل کاملی به شمار نمی‌رود. دیویس در این خصوص می‌گوید: «فکر می‌کنم باید کارهای بیشتر و با در نظر گرفتن بودجه‌های کلان‌تری برای برنامه‌های دفاعی صورت گیرد. چراکه ما با دامنه وسیعی از تهدیدات رو به رو هستیم که برای مقابله با آن باید اقدامات بیشتری با سرعت بالاتری صورت گیرد.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در همین زمینه وزارت خارجه آمریکا ماه گذشته برنامه فروش ۲۲۰ موشک کروز به استرالیا را در قراردادی به ارزش ۸۹۵ میلیون دلار تایید کرد. این موشک‌های غیرهسته‌ای توسط زیردریایی‌های کلاس ویرجینیا که بر اساس پیمان دفاعی Aukus (که توسط این کشور، بریتانیا و ایالات متحده به توافق رسیده است)، از آمریکا خریداری خواهد شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

استرالیا: جنگنده چینی هواپیمای تجسسی ما را تهدید کرد و به آن آسیب زد

از تخت بیمارستان تا نخست‌وزیری؛ آنتونی آلبانیزی قدرت را در استرالیا به دست می‌گیرد

قوانین مهاجرتی استرالیا باز هم سخت‌تر می‌شود؛ محدودیت‌های جدید برای صدور ویزای دانشجویی