محمد فرح با ماراتن لندن از دنیای مسابقات حرفه‌ای خداحافظی کرد

ماراتن لندن
ماراتن لندن Copyright Zac Goodwin/PA Wire
Copyright Zac Goodwin/PA Wire
نگارش از امید لهبی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

محمد فرح در سومالی متولد شد و وقتی ۴ سال داشت پدرش کشته شد. او در سن ۹ سالگی توسط زنی ناشناس ربوده و با مدارک جعلی به بریتانیا برده و در همان سن در یک خانواده، به کار اجباری گمارده شد. این خانواده تمام اسناد هویت و مدارک مربوط به کودکی و خانواده‌ اصلی‌اش را از بین بردند.

آگهی

ماراتن لندن روز یکشنبه با حضور ۴۴ هزار دونده در پایتخت بریتانیا برگزار شد.

در این مسابقه کلوین کیپتوم کنیایی توانست در ۲ ساعت و ۱ دقیقه و ۲۷ ثانیه نخستین مردی باشد که از خط پایان عبور می‌کند. به این ترتیب او با ۱۸ ثانیه اختلاف، دومین زمان پایان ماراتن را به نام خود ثبت کند تا از این پس امید علاقه‌مندان به این ورزش برای شکست رکورد ماراتن به این جوان ۲۴ ساله بسته شود.

AP
کلوین کیپتومAP

رکورد جهانی ماراتن با ۲ ساعت و ۱ دقیقه و ۹ ثانیه در اختیار الیود کیپچوگه کنیایی است.

در بخش زنان نیز سیفان حسن، دونده هلندی اتیوپی تبار توانست با ۲ ساعت و ۱۸ دقیقه و ۳۳ ثانیه نخستین زنی باشد که از خط پایان عبور می‌کند. وی تا کنون ۲ مدال طلای المپیک ۲۰۲۱ توکیو را در رشته‌های ۵ و ۱۰ هزار متر به دست آورده است.

اما ویژگی مهم این مسابقه، خداحافظی محمد فرح از دنیای رقابت‌ بود. محمد فرح ۴۰ ساله بارها در مسابقات مهم جهانی، از جمله المپیک درخشیده بود. او به ویژه در رشته‌های ۵ و ۱۰ هزار متر و نیمه ماراتن (۲۱ کیلومتر) افتخارات متعددی ر در کارنامه خود ثبت کرده است.

مو فرح، کودکی که ربوده شد

محمد (مو) فرح با نام حسین عبدی کاهین در سال ۱۹۸۳ در سومالی متولد شد و وقتی تنها ۴ سال داشت پدرش کشته شد. او در سن ۹ سالگی توسط زنی ناشناس ربوده و با مدارک جعلی به بریتانیا برده شد. نام محمد فرح را نیز همین زن برای او انتخاب کرد.

JUSTIN TALLIS/AFP or licensors
محمد فرحJUSTIN TALLIS/AFP or licensors

او در همان سن در یک خانواده ناگزیر به کار اجباری شد. این خانواده تا سال‌ها به وی اجازه تحصیل و خروج از منزل نمی‌دادند و تمام اسناد هویت و مدارک مربوط به کودکی و خانواده اصلی‌اش را از بین بردند.

وی در یک برنامه برنامه تلویزیونی گفته است که وقتی در سن ۱۲ سالگی وارد مدرسه شد حتی قادر به صحبت به زبان انگلیسی نبود. یکی از معلم‌های دوران مدرسه‌اش می‌گوید که او «تنها زبانی که بلد بود، زبان ورزش بود.»

محمد فرح در یک گفتگوی دوستانه داستان خانواده‌ای را که برای آنها کار می‌کرد را برای معلمش تعریف کرد و او نیز موفق شد تا سرپرستی فرح را از آنها بگیرد.

وی به یک خانواده اهلی سومالی در بریتانیا تحویل داده شد و در سال ۲۰۰۰  در سن ۱۷ سالگی با همان نام «محمد فرح» ملیت بریتانیا را دریافت کرد.

او سال‌ها بعد با همسرش به سومالی بازگشت و با تاسیس یک بنیاد خیریه اقدام به احداث چاه آب، تامین آب آشامیدنی و توزیع غذا در کشور محل تولدش کرد.

سرگذشتی که سال‌ها پنهان بود

فرح داستان زندگی‌اش را تا سال‌ها پنهان نگه داشته بود اما سرانجام به اصرار فرزندانش تصمیم گرفت آن را برای رسانه‌ها نقل کند و در مستندی که شبکه بی بی سی از وی تهیه کرده سرگذشتش را بیان کرد.

Jonathan Brady/AP
محمد فرح و همسرش تانیا پس از دریافت لقب «سر»Jonathan Brady/AP

محمد فرح که در دوران نوجوانی افتخارات ورزشی متعددی کسب کرده بود در سال ۲۰۰۶ موفق شد قهرمان دوی صحرانوردی اروپا شود و این آغاز راه پرافتخاری بود که به آن قدم گذاشت.

محمد فرح که با نام مو فرح هم شناخته می‌شود در المپیک ۲۰۱۲ لندن اولین مدال طلای المپیک خود را به دست آورد. او توانست در آن سال ۲ مدال طلای دوی ۵ و ۱۰ هزار متر را از آن خود کند. افتخاری که در المپیک ۲۰۱۶ ریو نیز به دست آورد.

او همچنین ۶ مدال طلای قهرمانی جهان و ۵ طلای قهرمانی اروپا را نیز در کارنامه دارد. الیزابت دوم، ملکه متوفی بریتانیا در سال ۲۰۱۷ به محمد فرح لقب «سر» داد.

حال این دونده پرافتخار با آن کودکی دشوار برای همیشه از مسابقات حرفه‌ای کناره گیری کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

قرنطینه در ایران؛ دختر دونده‌ای که در خانه‌اش ماراتن دوید

الیود کیپچوگه، دونده کنیایی رکورد ماراتن را شکست

دونده بریتانیایی پس از ۱۶ هزار کیلومتر و گذر از طول آفریقا به سفر خود پایان داد