درخواست شخصیت‌های فرانسوی برای تسهیل پذیرش زنان افغان؛ سه رکن پیشنهادی چیست؟

پلاکاردهایی با مضمون «افغان‌ها خوش آمدید»، «همین حالا فرار کنید» و «حکام اروپایی، همین حالا اقدام کنید» در تظاهراتی در فرانسه به تاریخ ۲۲ اوت ۲۰۲۱.
پلاکاردهایی با مضمون «افغان‌ها خوش آمدید»، «همین حالا فرار کنید» و «حکام اروپایی، همین حالا اقدام کنید» در تظاهراتی در فرانسه به تاریخ ۲۲ اوت ۲۰۲۱. Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

امضاکنندگان از مقامات فرانسوی می‌خواهند تا سازوکاری برای پذیرش بشردوستانه موارد خاص را راه‌اندازی کنند تا به زنانی که به کار یا تحصیل دسترسی ندارند و در پاکستان یا ایران دست تنها هستند، اجازه ورود به فرانسه داده شود.

آگهی

با گذشت دو سال از آغاز خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و متعاقب آن، بازگشت طالبان به قدرت، ۳۵۰ شخصیت فرانسوی در مطلبی که روز جمعه بیست‌و‌یکم آوریل در روزنامه لوموند منتشر کردند، خواستار تجدید نظر دولت در سیستم پذیرش زنان افغان در فرانسه شدند.

سولِن چالوون فیوریتی، خبرنگار باسابقه حوزه افغانستان و نویسنده اصلی این متن می‌نویسد: «افغانستان سرکوبگرترین کشور جهان برای حقوق زنان و دختران است. از زمان بازگشت طالبان به قدرت در سال ۲۰۲۱، وضعیت زنان به طور قابل توجهی بدتر شده است. بین سال های ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۱، درصد دخترانی که در مدارس ابتدایی ثبت نام کرده‌اند از صفر درصد به چهل درصد افزایش یافت.»

این روزنامه‌نگار با بیش از ده سال سابقه خبرنگاری در افغانستان، یادآور شد که تعداد دانشجویان دختر در دانشگاه‌ها در این بازه زمانی بیست برابر شده بود. خانم فیوریتی در ادامه نوشت: «در سال ۲۰۲۳، به یکباره و تنها بنا بر خواسته یک دیکتاتوری نامشروع، همه چیز دوباره به نقطه صفر بازگشت.» و زنان «دیگر به کار یا تحصیل دسترسی ندارند».

برخی از زنان سعی می کنند از طریق یک کشور همسایه مانند پاکستان یا ایران فرار کنند، اما شمار این افراد محدود و «تنها چند هزار نفر می‌شود.». خانم فیوریتی ادامه می‌دهد که آن‌هایی هم که موفق به عبور از مرز می‌شوند، تنها و بی‌کس، و در معرض مخاطرات جدید قرار می‌گیرند.

در سال ۲۰۲۳، به یکباره و تنها بنا بر خواسته یک دیکتاتوری نامشروع، همه چیز دوباره به نقطه صفر بازگشت.
سولِن چالوون فیوریتی
خبرنگار باسابقه حوزه افغانستان

این مطلب ضمن ابراز تاسف نسبت وضعیت زنان در افغانستان نوشته است که اگر در «سپتامبر ۲۰۲۱» پارلمان اروپا ترتیبات صدور ویزای بشردوستانه برای پذیرش زنان افغان را داده بود، آن‌ها نیز لازم نبود که الان این امضاها را جمع‌آوری کنند.

در بین این امضاکنندگان، علاوه بر خانم فیوریتی، نام بازیگر معروف انی‌یس ژاوی، ویرژینی دپانت کارگردان مطرح، لیلا سلیمانی نویسنده مراکشی‌تبار، و حتی رئيس دانشگاه سیانس‌پو نیز به چشم می‌خورد. 

امضاکنندگان از مقامات فرانسوی می‌خواهند تا سازوکاری برای پذیرش بشردوستانه موارد خاص این چنینی را راه‌اندازی کنند تا به این افراد که دیگر به کار یا تحصیل دسترسی ندارند و در پاکستان یا ایران دست تنها هستند، اجازه ورود به فرانسه داده شود.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

برنامه پذیرش زنان افغان شامل «سه رکن» پیشهادی است: اول اینکه «کمک های بشردوستانه در کشورهای هم مرز با افغانستان برای محافظت از این زنان که در حال فرار هستند» برقرار شود. 

دوم اینکه دولت فرانسه تعهد بدهد که صدور ویزا را تسهیل و تسریع کند و به آنها اجازه ورود به فرانسه داده شود تا در این کشور پناهنده شود.

و در نهایت اینکه پس از ورود به خاک فرانسه، علا.ه بر امکانات موجود برای سایر پناهجویان، نیازهای خاص این افراد به طور جداگانه  شناسایی شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

طالع سیاه مهاجران افغان در امارات؛ رنج‌ اسارت چرا می‌برند: نسیان یا سکوت آمریکا؟

داستان زندگی شینواری؛ مهاجر افغان که پس از ۸ ماه دربه‌دری به گوشه خیابانی در بروکسل رسید

«نان و گل‌های سرخ»؛ مستندی درباره افغانستان به تهیه‌کنندگی جنیفر لارنس در جشنواره کن به نمایش در‌آمد