سازمان ملل: چین در ماه‌های آینده جایگاه نخست پرجمعیت‌ترین کشور جهان را از دست می‌دهد

عکس تزئینی
عکس تزئینی Copyright Canva
Copyright Canva
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

داده‌های منتشر شده از سوی صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در روز چهارشنبه نشان می‌دهد هند در راه تبدیل شدن به پرجمعیت ترین کشور جهان است و در اواسط سال جاری (میلادی) احتمالا با اختلاف حدود ۳ میلیون نفر در جایگاه اول قرار می‌‌گیرد.

آگهی

داده‌های منتشر شده از سوی صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در روز چهارشنبه نشان می‌دهد هند در راه تبدیل شدن به پرجمعیت ترین کشور جهان است و در اواسط سال جاری (میلادی) احتمالا با اختلاف حدود ۳ میلیون نفر در جایگاه اول قرار می‌‌گیرد.

این سازمان در «گزارش وضعیت جمعیت جهان در سال ۲۰۲۳» جمعیت هند را حدود یک میلیارد و چهارصد و بیست و هشت میلیون و ششصد هزار نفر تخمین زده است این در حالی است که در همین گزارش گفته شده احتمالا جمعیت چین به حدود یک میلیارد و چهارصد و بیست و پنج میلیون و هفتصد هزار نفر خواهد رسید.

 ایالات متحده با جمعیتی حدود ۳۴۰ میلیون نفر نیز در رتبه سوم قرار دارد. 

کارشناسان با استفاده از داده‌های قبلی سازمان ملل این گزارش را نوشته‌اند.

اگرچه در سال‌های اخیر رشد جمعیت در این دو کشور کند شده است اما همچنان  چین و هند بیش از یک سوم جمعیت ۸ میلیارد نفر جهان را تشکیل می‌دهند. 

سال گذشته، جمعیت چین برای اولین بار در شش دهه گذشته کاهش یافت، چرخشی تاریخی که انتظار می‌رود آغاز دوره طولانی کاهش تعداد شهروندان این کشور باشد. این کاهش جمعیت می‌تواند پیامدهای عمیقی در حوزه اقتصاد به دنبال داشته باشد.

کارشناسان در سال‌های گذشته پیش‌بینی کرده بودند چین تا سال ۲۰۳۰ در مقام اول جمعیت جهان باقی خواهند ماند اما کاهش نرخ باروری در این کشور باعث شده جایگاهش را زودتر از موعد از دست بدهند. در سال‌های اخیر نرخ باروری در این کشور به ۱.۲ رسیده است.

در حالی این کشور کاهش جمعیت را تجربه می‌کند که چند سال پیش به سیاست‌های سختگیرانه تک فرزندی که از سال ۱۹۸۰ به اجرا درآمده بود پایان داد و در سال ۲۰۲۱ به زوج‌ها اجازه داشتن سه فرزند را داد اما هیچ یک از سیاست‌های تشویقی نتوانسته است نمودار کاهش جمعیت چین را معکوس کند.

از سوی دیگر رشد سالانه جمعیت در هند نیز از سال ۲۰۱۱ به طور متوسط ۱.۲ درصد بوده است که در مقایسه با رشد ۱.۷ درصدی آن در دهه ۲۰۰۰ میلادی (۱۰ سال پیش‌تر از آن) کاهش چشم‌گیری داشته است. 

آندریا ووجنار، نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل در هند می‌گوید: «نتیجه یک نظرسنجی در هند نشان می‌دهد بخش بزرگی از عموم جامعه از کاهش جمعیت این کشور نگران هستند».

آقای ووجنار همچنین گفت: « کاهش جمعیت نباید باعث اضطراب شود. در عوض باید از حقوق و انتخاب‌های فردی حمایت شود و آن را نماد پیشرفت و توسعه دانست».

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جمعیت اتحادیه اروپا تا سال ۲۱۰۰ میلادی حدود ۶ درصد کاهش می‌یابد

اوکراینی‌ها در سال ۲۰۲۲ به دومین جمعیت مهاجر در آلمان تبدیل شدند

نخست وزیر ژاپن: زمان مقابله با کاهش جمعیت «یا الان یا هیچ وقت»