«میروس ویروس»؛ دانشمندان موفق به شناسایی گروه جدیدی از ویروس‌‌ها در دریا شدند

شناسایی گروه جدیدی از ویروس‌ها در دریا و اقیانوس
شناسایی گروه جدیدی از ویروس‌ها در دریا و اقیانوس Copyright Canva
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دانشمندان می‌گویند اگرچه ویروس‌ها عمدتا ما را به یاد بیماری‌ها می‌اندازند، اما حضور این ویروس در اقیانوس‌ها امری «طبیعی» و «مفید» است و تقریبا مانند میکروبیوتای روده عمل می‌کند

آگهی

نتیجه تحقیقات پژوهشگران در فرانسه که گزارش آن روز چهارشنبه در نشریه «نیچر» منتشر شد، از شناسایی گروهی از ویروس‌های عجیب حکایت دارد که بطور نامحدود در دریاها پخش می‌شوند. 

احتمال داده می‌شود این گروه از ویروس‌ها که به کمک داده‌های جمع‌آوری شده توسط قایق اکتشافی «تارا اوشنز» کشف شده‌اند، شباهت زیادی به ویروس‌ تبخال (هرپس) داشته باشند. 

به گفته دانشمندان این گروه از ویروس‌ها که «میروس ویروس» (mirusvirus) نام گرفته‌اند، در سطح آب دریاها و اقیانوس‌های سراسر جهان وجود دارند و پلانکتون‌ها را آلوده می‌کنند.

واژه «میروس» که در نام‌گذاری این گروه از ویروس‌ها مورد استفاده قرار گرفته، در زبان لاتین به معنای «عجیب» است. این گروه از ویروس‌ها باعث عفونت پلانکتون‌ها یا جاندارانی می‌شوند که قادر به حرکت در برابر جریان آب نیستند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

دانشمندان پس از چند سال تجزیه و تحلیلی و با بررسی ژنوم‌های جمع‌آوری شده از این ویروس‌ها موفق به شناسایی آنها شدند. کشف «میروس ویروس‌ها» به محققان کمک خواهد کرد تا به درک بهتری از زیست بوم اقیانوس‌ها و اهمیت این گروه از ویروس‌ها در دریاها برسند. 

دانشمندان می‌گویند اگرچه ویروس‌ها عمدتا ما را به یاد بیماری‌ها می‌اندازند، اما حضور این ویروس در اقیانوس‌ها امری «طبیعی» و «مفید» است و تقریبا مانند میکروبیوتای روده عمل می‌کند؛ یعنی با تخریب برخی سلول‌ها باعث می‌شود که مواد مغذی آنها به اکوسیستم برگردد و به این ترتیب نیاز غذایی جانوران دیگر در زیست‌بوم اقیانوس و دریاها فراهم شود. 

پژوهشگران مسیر تحول و جهش این گروه از ویروس‌ها را «شگفت‌انگیز» توصیف می‌کنند؛ زیرا بررسی ژنوم آنها نشان می‌دهد که منشاء مشترکی با ویروس تبخال (هرپس) دارند. 

ویروس تبخال بین حیوانات و انسان‌ها شیوع زیادی دارد و تخمین زده می‌شود نیمی از جمعیت کره زمین به این ویروس مبتلا شده باشند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«ویروس نیل غربی»؛ حشره‌کش‌ها عمر پشه‌های کولکس را طولانی‌تر کرده است

دانشمندان از کشف دلیل احتمالی خاکستری شدن موها و امید به درمان سخن می‌گویند

سفری به مدیرا؛ جزیره‌ای رویایی در اقیانوس اطلس