گام دیگر بشر برای کشف حیات در کیهان؛ کاوشگر «جویس» آژانس فضایی اروپا راهی سیاره مشتری شد

کاوشگر «جویس» با هدف نهایی کشف حیات در قمرهای یخی سیاره مشتری به فضا پرتاب شد
کاوشگر «جویس» با هدف نهایی کشف حیات در قمرهای یخی سیاره مشتری به فضا پرتاب شد Copyright AP/AP
Copyright AP/AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آژانس فضایی اروپا روز جمعه ۱۴ آوریل (۲۴ فروردین) کاوشگر «جویس» خود را با هدف نهایی کشف حیات در قمرهای یخی سیاره مشتری به فضا پرتاب کرد.

آگهی

آژانس فضایی اروپا روز جمعه ۱۴ آوریل (۲۴ فروردین) کاوشگر «جویس» خود را با هدف نهایی کشف حیات در قمرهای یخی سیاره مشتری با موفقیت به فضا پرتاب کرد.

پرتاب این فضاپیما روز گذشته، پنج‌شنبه، به دلیل بدی آب و هوا و خطر وجود صاعقه در منطقه پرتاب به تعویق افتاده بود.

این فضاپیمای ۶ تُنی ساعت ۱۴:۱۵ دقیقه به وقت فرانسه از منطقه گویان این کشور سوار بر موشک آریان ۵ به فضا رفت. این همان موشکی است که تلسکوپ جیمز وب ناسا را در سال ۲۰۲۱ به فضا برد.

فضاپیمای «جویس» ۲۸ دقیقه پس از بلند شدن در ارتفاع ۱۵۰۰ کیلومتری از موشک جدا شد و سفر طولانی خود را به سوی سیاره مشتری در ۶۲۸ میلیون کیلومتری کره زمین آغاز کرد. 

جوزف اشباخر، مدیر کل آژانس فضایی اروپا، گفت: «این یکی از پیچیده‌ترین فضاپیماهایی است که تا به حال به منطقه بیرونی منظومه شمسی فرستاده شده است.»

سیاره‌های بیرونی سامانه خورشیدی ما که شامل مشتری، زحل، اورانوس و نپتون می‌شوند، آن دست از سیاره‌های گازی هستند که بیرون از کمربند سیارک‌ها در حد فاصل مدار مریخ و مشتری قرار گرفته‌اند.

فضاپیمای جویس که توسط شرکت ایرباس طراحی شده مجهز به ۱۰ ابزار علمی شامل دوربین نوری، طیف‌سنج، رادار، ارتفاع‌سنج، مغناطیس‌سنج و غیره است که توسط یک پوشش عایق چندلایه در برابر دمای شدید محافظت می‌شود. 

کاوشگر باید با مانورهای پیچیده از نیروی جاذبه سیارات دیگر همچون منجنیق استفاده کند. جویس در این راه گرانشی قبل از اینکه به سمت قمرهای مشتری برسد ابتدا به سمت مدار ماه-زمین خواهد رفت و از آن‌جا به سفر خود به دوردست‌ها ادامه خواهد داد، به سیاره زهره (در سال ۲۰۲۵) و بعد از آن دوباره به سمت زمین (سال ۲۰۲۹) و در نهایت به سمت قمرهای سه‌گانه مشتری که حدود ۴۰۰ سال پیش توسط گالیله کشف شد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

دانشمندان احتمال می‌دهند در زیر سطح یخی این قمرها آب، به عنوان سرمنشأ حیات، می‌تواند وجود داشته باشد. جوزف اشباخر، رئیس آژانس فضایی اروپا، در این خصوص می‌گوید: «ماموریت‌های فضایی قبلی وجود یک اقیانوس غول‌پیکر را به عمق چند ده کیلومتر، بسیار عمیق‌تر از اقیانوس‌های روی زمین، در بین دو پوسته ضخیم یخی قمر نشان داده‌اند.»

جویس با هزینه ۱.۶ میلیارد یورو اولین فضاپیمای اروپایی برای کاوش سیاره‌ای بیرونی در منظومه شمسی است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جستجوی حیات فرازمینی؛ گاز دی‌اکسید کربن در قمر یخی مشتری از اقیانوسی پنهان نشأت می‌گیرد

تلسکوپ اقلیدس آژانس فضایی اروپا برای کشف «جهان تاریک» راهی فضا شد

پروژه میلیاردی اروپا برای کشف اسرار ماده تاریک؛ اقلیدس برای رصد آسمان خارج کهکشانی به فضا می‌رود