پکن کشتیرانی در مجاورت آب‌های تایوان را به دلیل احتمال «سقوط بقایای موشک» ممنوع می‌کند

جنگنده چینی حین بلند شدن از روی یک ناو در جریان رزمایشی در اطراف تایوان
جنگنده چینی حین بلند شدن از روی یک ناو در جریان رزمایشی در اطراف تایوان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزارت حمل و نقل تایوان روز چهارشنبه اعلام کرده بود که چین همچنین در نظر دارد به بهانه «فعالیت‌های فضایی» در شمال جزیره برای مدت کوتاهی منطقه پرواز ممنوع اعمال کند.

آگهی

مقامات پکن روز پنجشنبه از تصمیم برای ممنوع کردن ناوبری دریایی در منطقه‌ای واقع در شمال تایوان خبر دادند.

مسئولان بخش دریانوردی در چین دلیل این ممنوعیت را که قرار است روز یکشنبه برای چند ساعت اعمال شود «ریزش احتمالی بقایای موشک» اعلام کرده‌اند.

این تصمیم در حالی از سوی یک مسئول استانی دریانوردی چین اعلام شده که پکن طی روزهای گذشته رزمایش‌های نظامی گسترده‌ای را در اطراف جزیره خودگردان تایوان برپا کرده بود.

بنا به اعلام مقامات دریایی فوجیان، استانی در شرق چین که در مقابل تایوان واقع شده، «ورود شناورها در روز یکشنبه بین ساعت ۹ صبح تا ۱۵ بعد از ظهر به وقت محلی به آب‌های شمال تایوان ممنوع خواهد بود.»

محدوده‌ای که مقامات دریانوردی پکن ناوبری در آن را برای چند ساعت ممنوع کرده‌اند در حوالی ۱۶۰ کیلومتری تایپه واقع شده است.

وزارت حمل و نقل تایوان روز چهارشنبه اعلام کرده بود که چین همچنین در نظر دارد به بهانه «فعالیت‌های فضایی» در شمال جزیره برای مدت کوتاهی منطقه پرواز ممنوع اعمال کند.

این محدودیت‌ها در روز یکشنبه از ساعت ۹ و سی دقیقه به وقت محلی آغاز می‌شود و به مدت ۲۷ دقیقه ادامه خواهد داشت.

در گزارش وزارت حمل و نقل تایوان آمده است که پکن در ابتدا بنا داشت این محدودیت‌ها را به مدت سه روز اعمال کند اما پس از مخالفت تایپه زمان آن‌ها را کوتاه‌تر کرد.

محدودیت‌های ناوبری و پروازی در نظر گرفته شده از سوی پکن در اطراف تایوان در شرایط تشدید تنش میان پکن و تایپه اعمال می‌شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین روز پنجشنبه در کنفرانس خبری خود هیچ اظهار نظری در خصوص اعمال این محدودیت‌ها نکرد و خبرنگاران را برای پاسخ به «مقامات ذیصلاح» ارجاع داد.

ارتش چین پس از ملاقات اخیر میان تسای اینگ ون، رئیس جمهوری تایوان و کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده، طی سه روز اقدام به برپایی رزمایش‌های نظامی گسترده برای اعمال فشار بر تایپه کرد.

در این رزمایش‌ بزرگ که با شبیه‌سازی حملات هدفمند و محاصره تایوان همراه بود شماری از کشتی‌های جنگی، پرتابگرهای سریع موشک و هواپیماهای جنگی ارتش چین به شکل قابل توجهی به کار گرفته شدند.

چین تایوان را بخشی از قلمرو و یکی از استان‌های جدا شده خود در زمان جنگ داخلی سال ۱۹۴۹ می‌داند و بارها تهدید کرده است که در صورت لزوم با استفاده از نیروی نظامی آن را پس خواهد گرفت.

پکن هرگونه ملاقات رسمی میان مقامات و سیاستمداران غربی بویژه دولتمردان آمریکایی با مسئولان تایوانی را اقدامی تحریک آمیز قلمداد می‌کند.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تایوان: قطعات موشک حامل ماهواره چین در آب‌های نزدیک ساحل‌مان فرود آمد

چرا اتحادیه اروپا تایوان را به عنوان یک کشور مستقل و دارای حاکمیت به رسمیت نمی‌شناسد؟

نزدیک به نیمی از شهرهای بزرگ چین در معرض خطر فرونشست زمین قرار دارند