امتحانات ۷ بار لغو شد؛ مشکلات دانشجویان خارجی که در اوکراین تحصیل می‌کردند

Kiev Shevchenko University
Kiev Shevchenko University Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«ما مجبور شدیم هفت بار امتحان را به دلیل آژیر حمله موشکی قطع کنیم. اتاق سرد بود و تقریباً هیچ نوری نداشت و امتحان به دلیل وقفه‌های مختلف از ساعت ۹ بامداد تا ۴ بعد از ظهر طول کشید.»

آگهی

دانشجویان خارجی اهل کشورهای آفریقایی و آسیایی که در اوکراین مشغول تحصیل بودند و با شروع حملات روسیه به این کشور مجبور به ترک آن شدند، اکنون با مشکلات جدی روبرو هستند.

بطور مثال در ۱۴ مارس امسال، بخشی از ۷۶ هزار دانشجوی خارجی رشته‌های پزشکی مجبور شدند برای شرکت در امتحانات کلیدی سال آخر این رشته و دریافت مدرک خود به این کشور جنگ‌زده برگردند؛ آنهم در حالی که دانشگاه پزشکی کی‌یف به آنها رسما اعلام کرده بود که «خودشان مسئول حفظ امنیت و جان خود هستند».

اما دانشجویان پس از تحمل هزینه و سختی‌های سفر و رسیدن به این کشور جنگ‌زده، به دلایل متعددی نتوانستند این امتحانات را بخوبی پشت سر بگذارند.

یکی از دانشجویان رشته پزشکی از کشور یمن که برای شرکت در این امتحان به کی‌یف رفته بود، به یورونیوز می‌گوید: «ما مجبور شدیم هفت بار امتحان را به دلیل آژیر حمله موشکی قطع کنیم. اتاق سرد بود و تقریباً هیچ نوری نداشت. امتحان به دلیل وقفه‌های مختلف از ساعت ۹ بامداد تا ۴ بعد از ظهر طول کشید و درنهایت نیز همه ۵۰ دانشجویی که در این امتحان شرکت کرده بودند، نتوانستند نمره قبولی بگیرند.»

حال به دلیل عدم موفقیت در این امتحان، دانشجویان مجبورند سال آخر خود را دوباره بگذرانند و شهریه یک سال تحصیلی را هم پرداخت کنند؛ آنهم درحالی که نمی‌دانند وضعیت اوکراین در آینده چگونه خواهد بود.

دیگر مشکل دانشجویان خارجی این است که به دلیل جنگ، هیچ سیستم هماهنگی بر مراکز دانشگاهی این کشور حاکم نیست و به همین برخی از دانشجویان خارجی به یورونیوز گفتند که همکلاسی‌هایشان در زاپوریژیا، موفق شده‌اند بدون انجام امتحان نهایی مدرک خود را دریافت کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت اوکراین نیز در پاسخ به یورونیوز در این باره گفت که دانشگاه دولتی پزشکی و دارویی زاپوریژیا، دارای یک حق ویژه و انحصاری برای صدور مدرک برای دانشجویان است.

رنج ناشی از تبعیض

برخی از دانشجویان خارجی که در اوکراین مشغول تحصیل بودند نیز پس از آغاز جنگ سعی کردند از دیگر کشورهایی که برای جذب دانشجویان کشور جنگ‌زدۀ اوکراین امتیازی قائل شده‌اند، پذیرش دانشگاهی بگیرند؛ اما بزودی دریافتند که این امتیازات شامل آنها نمی‌شود.

کورین، یک دانشجوی پزشکی اهل زیمبابوه می‌گوید: «ما نیز مانند اوکراینی‌ها مجبور شدیم با آغاز جنگ از این کشور فرار کنیم. اگرچه ما نیز از همان جنگ فرار کرده‌ایم، اما زمانی که برای دریافت بورسیه تحصیلی و کمک به دانشگاههای دیگر کشورها مراجعه کردیم، به ما گفتند که این کمک‌ها فقط برای اوکراینی‌ها است.»

دانشجویان غیراوکراینی که از حمله ارتش روسیه و بمباران‌ها گریخته‌اند نتوانسته‌اند از امکاناتی که دانشگاه‌های اروپایی برای اوکراینی‌ها در نظر گرفته‌اند بهره‌مند شوند. به همین دلیل بسیاری از آنها نتوانسته‌اند ادامه تحصیل دهند و بلاتکلیف هستند.

همچنین برای بسیاری از دانشجویان خارجی، دلیل انتخاب اوکراین برای تحصیل آنهم سال‌ها قبل از آغاز جنگ، عمدتاً شهریه‌های پایین آن بود. با آغاز جنگ ادامه تحصیل به شهریه‌های ارزان در کشورهای اروپایی برایشان ممکن نیست.

اگرچه برخی از دانشگاهها از جمله در هلند، طرح‌هایی را برای دانشجویان وابسته به دانشگاه‌های اوکراین به اجرا گذاشته شده تا از راه دور به تحصیل خود ادامه دهند، اما این دانشجویان حق انتقال سال‌های تحصیلی خود در اوکراین به این کشورها را ندارند و این وضعیت بویژه برای دانشجویانی سخت‌تر است که مثلا در مقطع پزشکی همه تحصیلاتشان را در اوکراین گذرانده‌اند و تنها آزمون‌های پایان دورۀ آنها باقی مانده است.

پس از برگزاری چندین تجمع اعتراضی توسط دانشجویان خارجی مشغول تحصیل در اوکراین، سرانجام وزارت بهداشت این کشور در ۱۶ مارس بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد به‌زودی پیش‌نویس طرحی به کابینه دولت ارائه خواهد شد تا درصورت موافقت دولت، برگزاری امتحانات دانشجویان خارجی در مرکزی خارج از اوکراین ممکن شود.

اوکراین هنوز با برگزاری آنلاین امتحانات موافق نیست؛ به همین دلیل دانشجویان خارجی همچنان در انتظارند تا تصمیم کابینه درباره این پیش‌نویس مشخص شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

زلنسکی در افطار با سربازان مسلمان اوکراین: راه جایگزینی جز آزادسازی کریمه وجود ندارد

آخرین تحولات جنگ اوکراین؛ «احتمالا روسیه پشت ماجرای افشای اسناد محرمانۀ ارتش آمریکاست»

معاون وزیر خارجه اوکراین با سفر به هند از «متحد دیرین روسیه» درخواست کمک‌های بشردوستانه می‌کند