بازگشایی نمایندگی‌های دیپلماتیک؛ یک هیأت از عربستان سعودی وارد تهران شد

China Saudi Arabia Iran
China Saudi Arabia Iran Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این دیدارها کمتر از یکماه پس از آن انجام می‌شود که ایران و عربستان با میانجی‌گری چین، برای عادی سازی روابط به توافق رسیدند

آگهی

دو روز پس از دیدار تاریخی وزرای خارجه دو کشور ایران و عربستان سعودی در شهر پکن پایتخت چین، روز شنبه یک هیأت دیپلماتیک از عربستان سعودی برای گفتگو درباره بازگشایی نمایندگی دیپلماتیک این کشور در ایران، وارد تهران شد.

این دیدارها کمتر از یکماه پس از آن انجام می‌شود که بار دیگر به میانجی‌گری چین، دو کشور ایران و عربستان برای عادی سازی روابط به توافق رسیدند.

بر اساس بیانیه‌ای که از سوی وزارت خارجه عربستان در روز شنبه منتشر شد، این سفر با هدف «اجرای توافقنامه سه جانبه» ۱۰ مارس و احیای روابط دوجانبه پس از هفت سال گسست انجام شده و اینکه اقدام برای بازگشایی سفارت‌خانه‌ (در تهران) و کنسولگری‌ (در مشهد)، بخشی از گفتگوهای روز پنج‌شنبۀ حسین امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان، وزرای خارجه دو کشور در پکن نیز بوده است.

گفته می‌شود هیأت سعودی در اولین روز ورود خود به ایران با مهدی هنردوست، مدیرکل اداره تشریفات وزارت خارجه ایران دیدار کرده و هنردوست نیز در جریان این دیدار، بر آمادگی و ارادۀ ایران برای فراهم کردن تمامی امکانات و حمایت‌های لازم با هدف کمک به هیأت سعودی در انجام ماموریتش تاکید کرده است.

قرار است پس از پایان ماه رمضان نیز، ابراهیم رئیسی به دعوت ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی به ریاض سفر کند و انتظار می‌رود پس از این سفر، بار دیگر بطور رسمی توافق‌نامه‌های همکاری اقتصادی و امنیتی که ۲۰ سال پیش میان دو کشور امضا شده بودند، اجرایی شوند.

عربستان سعودی، بزرگترین صادرکننده نفت جهان، و ایران در سال ۲۰۱۶ میلادی پس از حمله معترضان به نمایندگی‌های دیپلماتیک سعودی در تهران روابط دیپلماتیک خود را قطع کردند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایران ابراز امیدواری کرد تا ۱۹ اردیبهشت سفارت خود را در عربستان بازگشایی کند

وزرای خارجه ایران و عربستان سعودی در پکن با یکدیگر دیدار کردند

«صادرات نفت ایران در دوازده ماه گذشته به بیش از ۳۵ میلیارد دلار رسید»