رویترز: عربستان و حوثی‌ها به زودی با هدف پایان دادن به جنگ یمن در عمان دیدار می‌کنند

Armed Houthi fighters
Armed Houthi fighters Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گفتگوها، بر بازگشایی کامل بنادر و فرودگاه‌های یمن، پرداخت دستمزد کارمندان عمومی و درنهایت چگونگی بازسازی و انتقال قدرت سیاسی در این کشور متمرکز خواهد بود.

آگهی

عربستان سعودی قصد دارد با نمایندگان حوثی‌های یمن بر سر پایان دادن به درگیری‌ها و برقراری یک آتش‌بس دائمی مذاکره کند؛ این خبر از سوی خبرگزاری رویترز به نقل از دو تن از شرکت کنندگان در این گفتگوها منتشر شد.

بنا بر اعلام آنها، این مذاکرات با میانجی‌گری عمان برگزار خواهد شد و به همین دلیل قرار است هفته آینده نمایندگانی از عربستان و عمان به صنعا، پایتخت یمن سفر کنند.

انتظار می‌رود با توجه به توافق دو کشور ایران و عربستان برای از سر گیری روابط، جنگ هشت ساله یمن نیز پایان یابد.

آتش‌بس دائمی در یمن، نقطه عطفی در تامین ثبات خاورمیانه خواهد بود و به همین دلیل، به موازات سفر مقامات سعودی به یمن، سازمان ملل نیز تلاش‌های لازم را برای برقراری صلح در این کشور انجام می‌دهد.

سازمان ملل امیدوار است با توافق بر سر یک آتش‌بس دائمی، یک روند سیاسی مسالمت‌آمیز برای تشکیل دولتی واحد در این کشور به اجرا گذاشته شود.

به گفته این منابع، طرفین امیدوارند بتوانند به توافقی دست یافته و خبر آن را قبل از ۲۰ آوریل یعنی روز عید فطر مسلمانان اعلام کنند.

دولت‌های عربستان و یمن به درخواست‌های رویترز برای اظهارنظر در این باره پاسخی ندادند.

شبه‌نظامیان حوثی‌ در اواخر سال ۲۰۱۴ میلادی دولت عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور یمن را که از سوی جامعه بین‌المللی به رسمیت شناخته شده بود، سرنگون کردند و عملاً شمال یمن را در کنترل خود درآوردند و از سال ۲۰۱۵ میلادی نیز علیه ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی می‌جنگند.

این جنگ تا کنون ده‌ها هزار کشته برجای گذاشته و ۸۰ درصد از جمعیت یمن را به کمک‌های بشردوستانه وابسته کرده است.

موضوع مذاکرات صنعا

این دو منبع آگاه همچنین به رویترز گفته‌اند که گفتگوها، بر بازگشایی کامل بنادر و فرودگاه‌های یمن، پرداخت دستمزد کارمندان عمومی و درنهایت چگونگی بازسازی و انتقال قدرت سیاسی در این کشور متمرکز است.

ائتلاف اعراب به رهبری عربستان سعودی نیز اعلام کرده است محدودیت‌‌های وارداتی را که مدت ۸ سال بر بنادر جنوبی یمن تحمیل شده بود، لغو کرده که نشان دیگری از پیشرفت تلاش‌ها برای برقراری صلح در این کشور است. با برداشتن این محدودیت‌ها، به کشتی‌های تجاری اجازه داده می‌شود مستقیما در بنادر یمن پهلو بگیرند.

پیش از این کشتی‌ها مجبور بودند که برای بررسی‌های امنیتی، ابتدا به بندر جده درعربستان بروند.

بیش از ۵۰۰ کالا نیز از فهرست کالاهای ممنوعه برای ورود به یمن حذف شدند و به این ترتیب برای اولین‌بار محصولاتی همچون کود و باتری را می‌توان از طریق بنادر جنوبی یمن وارد این کشور کرد.

ائتلاف به رهبری عربستان سعودی از سال ۲۰۱۵ میلادی محدودیت‌های سنگینی را بر جریان واردات کالاها به یمن وضع کرده بود؛ آنهم در حالی که یمن بشدت به واردات کالا متکی است و جنگ نیز اقتصاد آن را کاملا ویران کرده و به گفته سازمان ملل اکنون «بدترین بحران انسانی جهان» در این کشور حاکم است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تلاش‌های جهانی برای خنثی کردن «بمب ساعتی در یمن»؛ آیا نفتکش «صافر» با موفقیت پاکسازی می‌شود؟

بارقه‌های امید به صلح در یمن؛ صدها نفر از اسرای جنگی مبادله می‌شوند

واشنگتن‌پست از طرح تازه آمریکا برای مقابله با قاچاق ادعایی اسلحه از ایران به یمن پرده برداشت