مذاکرات حوثی‌ها و دولت یمن بر سر مبادله اسرا در ژنو آغاز شد

دفتر سازمان ملل متحد در ژنو، سوئیس (عکس از آرشیو)
دفتر سازمان ملل متحد در ژنو، سوئیس (عکس از آرشیو) Copyright Canva
Copyright Canva
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مذاکرات ژنو در حالی آغاز شد که تهران و ریاض روز جمعه با میانجیگری چین برای عادی‌سازی روابط و بازگشایی سفارتخانه‌هایشان به توافق رسیدند.

آگهی

نمایندگان دولت یمن و شورشیان حوثی روز شنبه در حالی گفتگو برای مبادله اسرا با یکدیگر را آغاز کردند که سازمان ملل از دو طرف خواسته است این مذاکرات را «جدی» بگیرند. 

گفتگوهای نمایندگان دولت یمن و شورشیان حوثی که در ژنو انجام می‌شود قرار است به مدت ۱۱ روز ادامه پیدا کند. یمن طی سال‌های اخیر به میدان جنگ نیابتی بین ایران و عربستان تبدیل شده بود. در حالی که ایران از شورشیان حوثی حمایت می‌کرد عربستان ائتلافی نظامی در حمایت از دولت یمن تشکیل داده بود. 

مذاکرات ژنو در حالی آغاز شد که تهران و ریاض روز جمعه با میانجیگری چین برای عادی‌سازی روابط و بازگشایی سفارتخانه‌هایشان به توافق رسیدند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هانس گروندبرگ، نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن در بیانیه‌ای خواستار توافق دولت این کشور و شورشیان حوثی برای «آزادی بیشترین تعداد ممکن از اسرا» شد. این دیپلمات سوئدی همچنین با اشاره به در پیش بودن ماه رمضان از دو طرف خواست که خواسته هزاران یمنی را که در انتظار دیدار نزدیکان خود هستند مد نظر داشته باشند. 

سرپرست هیات مذاکره‌کننده از طرف شورشیان حوثی در صفحه توئیتر خود ابراز امیدواری کرد که این دور از مذاکرات با دولت یمن «تعیین‌کننده» باشد. در مقابل یکی از نمایندگان دولت یمن هدف از مذاکرات پیش‌رو را «دستیابی به توافق بر سر جزئیات» دانست. 

آخرین دور مبادله اسرا بین حوثی‌ها و دولت یمن به ماه اکتبر سال ۲۰۲۰ بر می‌گردد. دو طرف در آن زمان بیش از هزار زندانی را آزاد کردند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عیدروس الزبیدی مستقر در عدنِ یمن: عملیات زمینی علیه حوثی‌ها لازم است

حوثی‌ها برای «دومین بار» نفتکش حامل نفت روسیه را «به اشتباه» هدف قرار دادند

سخنگوی حوثی‌ها به یورونیوز: ایران به ما و دیگران کمک‌هایی می‌کند اما نمی‌گوید چه بکنیم