ایران ابراز امیدواری کرد تا ۱۹ اردیبهشت سفارت خود را در عربستان بازگشایی کند

China Saudi Arabia Iran
China Saudi Arabia Iran Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت که تهران از ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی برای بازدید از ایران بطور رسمی دعوت کرده است.

آگهی

ایران روز دوشنبه اعلام کرد که «امیدوار است« همانطور که پیش از این میان مقامات دو کشور توافق شده بود، تا ۹ ماه مه (۱۹ اردیبهشت) بتواند دفتر ماموریت‌های دیپلماتیک خود در عربستان سعودی را بازگشایی کند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در جریان نشست مطبوعاتی خود در روز دوشنبه اعلام کرد که دو کشور ظرف دو ماه از زمان انعقاد توافقنامه (که در ۱۰ مارس در پکن امضا شده)، سفارتخانه‌های خود را بازگشایی خواهند کرد.

او افزود که «ما و طرف سعودی اصرار داریم سفارتخانه‌ها را در موعد مقرر باز کنیم» تا بویژه زائران ایرانی بتوانند «با استفاده از خدمات ارائه شده توسط سفارت» به مکه سفر کنند.

روابط دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی پس از آن در سال ۲۰۱۶ میلادی قطع شد که در پی اعدام شیخ نمر، یک روحانی شیعه در عربستان، گروهی در اعتراض به این اقدام سعودی به نمایندگی‌های دیپلماتیک این کشور در ایران حمله کردند.

آشتی دو کشور پس از ۸ سال نیز با میانجی‌گری چین (بازیگر کلیدی عصر حاضر در منطقه خاورمیانه) ممکن شد و قرار است پس از پایان ماه رمضان ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران به عربستان سعودی سفر کند.

ناصر کنعانی همچنین گفت که تهران نیز از ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی برای بازدید از ایران بطور رسمی دعوت کرده است.

پس از توافق از سرگیری روابط دیپلماتیک میان ایران و عربستان، حسین امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان، وزرای خارجه دو کشور در ۶ آوریل در پکن پایتخت چین، برای آغاز روند عادی سازی روابط مذاکره کردند.

پس از آن نیز هیأت‌های نمایندگی دو کشور برای آغاز «مذاکرات فنی» روند بازگشایی سفارت‌خانه‌ها در ریاض و تهران، همچنین کنسولگری‌ ایران در جده و کنسولگری‌ عربستان در مشهد با یکدیگر دیدار کردند. در همین راستا تا کنون یک هیأت از عربستان به ایران آمده و دو هیأت نیز از ایران به آن کشور سفر کرده است.

علیرضا عنایتی، مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه نیز اعلام کرد: «هنوز سفرا به کشور مقابل معرفی نشده‌اند. ما یک موافقتنامه حمل و نقل هوایی میان ایران و عربستان داریم که این موافقتنامه نافذ است و مبتنی بر این موافقتنامه بود که پروازهای ایران و عربستان بین جده و تهران و مشهد صورت گرفت.»

بنا بر گزارش اعتماد آنلاین، او دربارۀ از سرگیری پروازهای غیرزیارتی ایران‌-عربستان نیز گفت: «تیم‌های فنی از سازمان هواپیمایی هر دو کشور ایران و عربستان با یکدیگر خواهند نشست و درباره برقراری این پروازها گفتگو خواهند کرد. آنچه که من به لحاظ شرایط زمانی تصور می‌کنم ممکن است زمان راه‌اندازی پروازها، به بعد از ایام حج تمتع و کاهش ترافیک حجاج موکول شود.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بازگشایی نمایندگی‌های دیپلماتیک؛ یک هیأت از عربستان سعودی وارد تهران شد

گله‌ رئیس سیا از عربستان به دلیل «نادیده» گرفتن آمریکا در روند بهبود روابط با ایران و سوریه

پایان انزوای سوریه در منطقه‌؟ عربستان می‌خواهد بشار اسد را به نشست سران عرب دعوت کند