اردوغان: روسیه و اوکراین هرچه زودتر پای میز مذاکره بیایند

رجب طیب اردوغان
رجب طیب اردوغان Copyright AP photo
Copyright AP photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رجب طیب اردوغان، رئيس جمهوری ترکیه می‌گوید از پوتین و زلنسکی می‌خواهد که هر چه زودتر زمینه را برای پایان جنگ و برقراری صلح میان اوکراین و روسیه فراهم سازند.

آگهی

رجب طیب اردوغان، رئيس جمهوری ترکیه می‌گوید امیدوار است هرچه زودتر اوکراین و روسیه بر سر صلح با یکدیگر به پای میز مذاکره بیایند. 

آقای اردوغان در نشست خبری مشترک با کاتالین نواک، همتای مجارستانی خود با اشاره به جنگ میان روسیه و اوکراین تاکید کرد که با پوتین و زلنسکی در تماس است و امیدوار است که هرچه زودتر درگیری‌های میان دو کشور خاتمه یابد. 

اردوغان با اشاره به راه‌اندازی مسیر کریدور غلات از سرزمین‌های اشغالی اوکراین به دیگر نقاط جهان گفت: «۴۴ درصد از غلات از کریدور دریای سیاه به اروپا می‌رود که این مساله باب میل پوتین نیست. خواسته او این است که غلات بیشتر به کشورهای کمتر توسعه یافته و آفریقایی صادر شود اما این میزان در حال حاضر ۱۴ درصد است.» 

او همچنین در ادامه با اشاره به این که با پوتین موافق است که این غلات به آرد تبدیل و به کشورهای کمتر توسعه یافته منتقل شود، افزود: «وزارت‌خانه‌های  مربوطه در حال برنامه‌ریزی برای این امر هستند. هدف ما این است که دو طرف هرچه سریعتر پای میز مذاکره بیایند و با صلح به این جنگ پایان دهند.» 

رئيس جمهوری ترکیه همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش برای انتقال گاز از مسیر آذربایجان به ترکیه به مجارستان اعلام آمادگی کرد. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در این نشست خبری، خانم نواک هم ضمن تاکید بر مساله امنیت انرژی، از ترکیه خواست که در این مسیر به مجارستان کمک کند. او در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به اینکه مجارستان ارتباطات دریایی ندارد، افزود: «به همین دلیل وابستگی ما به انرژی زیاد است و به همین دلیل هم به شرکای خود و ترکیه احتیاج داریم. ما از حمایت ترکیه تشکر می‌کنیم و با توجه به اینکه حجم زیادی از گاز از این طریق منتقل می‌شود روی حمایت و کمک‌های آنکارا حساب کرده‌ایم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اردوغان از پارلمان ترکیه خواست با عضویت فنلاند در ناتو موافقت کند

دیدار هنیه با اردوغان؛ آیا ترکیه نقش قطر را در میانجی‌گری میان حماس و اسرائیل برعهده می‌گیرد؟

اردوغان: مسئول تنش‌های اخیر خاورمیانه نتانیاهو است؛غرب در برابر حمله اسرائیل به سفارت ایران سکوت کرد