تیم ملی با سرمربی ایرانی؛ وعده‌های قلعه‌نویی برای ارائه فوتبال هجومی در جام ملت‌های آسیا

امیر قلعه‌نویی
امیر قلعه‌نویی Copyright فدراسیون فوتبال ایران
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

امیر قلعه‌نویی، سرمربی تیم ملی ایران می‌گوید قصد دارد فوتبالی هجومی ارائه دهد و برای این کار برنامه‌های مخصوص به خود را پیاده خواهد کرد

آگهی

نخستین تمرین تیم ملی فوتبال ایران با حضور امیرقلعه‌نویی، سرمربی جدید در تهران برگزار شد. در این اردو که بیشتر بازیکنان لژیونر حضور نداشتند، ملی‌پوشان پس از سال‌ها حضور یک ایرانی را به عنوان سرمربی تجربه کردند.

این در حالیست که در بیش از یک دهه گذشته، کارلوس کیروش و در مقاطع کوتاهی مارک ویلموتس و دراگان اسکوچیچ هدایت تیم ملی ایران را برعهده داشتند. 

قلعه‌نویی که پس از سال‌ها دوباره به نیمکت تیم ملی رسیده، در نخستین صحبت‌های خود در حاشیه تمرین تیم ملی به خبرنگاران از برنامه‌های خود برای آینده فوتبال ایران گفت. 

این مربی باتجربه که بسیاری مخالف حضور او روی نیمکت تیم ملی بودند می‌گوید قصد دارد فوتبالی کاملا هجومی ارائه دهد؛ صحبت‌هایی که احتمالا هدفش انتقاد از نمایش‌های دفاعی بوده که در سال‌های اخیر همواره از تیم ملی زیر نظر کارلوس کیروش از بازیکنان مشاهده شده است. 

قلعه‌نویی در حالی روی نیمکت تیم ملی می‌نشیند که دوره پیشین حضور او در این صندلی، نتوانست ایران را به جمع چهار تیم برتر آسیا در جام ملت‌های آسیا ۲۰۰۷ برساند. او در آن سال پس از رقابت‌های جام جهانی به عنوان سرمربی ایران انتخاب شده بود؛ هنگامی که بعد از حذف در مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۶، برانکو ایوانکوویچ از ایران رفته و قلعه‌نویی سکان هدایت تیم ملی را برعهده گرفته بود. 

سرمربی پیشین استقلال و سپاهان این‌بار هم تیم را بعد از جام جهانی و پس از رفتن کارلوس کیروش پرتغالی تحویل می‌گیرد. عدم نتیجه‌گیری کیروش در سال‌های اخیر به ویژه در جام ملت‌ها می‌تواند کمی فشار را از روی امیر قلعه‌نویی بردارد؛ با این وجود ممکن است ناکامی چند ده ساله ایران در رسیدن به فینال آسیا و کسب عنوان قهرمانی در جام ملت‌ها باعث می‌شود تا انتظارات از او به عنوان سرمربی تیم ملی بالاتر برود. 

او در بخشی از صحبت‌هایش با اشاره به عدم دعوت از بازیکنانی چون سامان قدوس و مهدی قائدی تاکید کرد که برخی از آنها به دلیل شرایطشان در این اردو حضور ندارند و گروهی دیگر هم فعلا به برنامه‌های تاکتیکی تیم نمی‌خورند. او در خصوص قائدی نیز تاکید کرد که این بازیکن جوان پیش از این عملکرد خوبی داشته و احتمال دارد در اردوهای بعدی در میان بازیکنان دعوت‌شده حضور داشته باشد. 

قلعه‌نویی در حالی هدایت تیم را برعهده می‌گیرد که ایران باید در مسابقات جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ که با یک‌سال تاخیر و در ژانویه ۲۰۲۴ برگزار می‌شود، حاضر شود. پیش از این قرار بود این بازی‌ها در سال ۲۰۲۳ و در کشور چین برگزار شود اما با توجه به شیوع ویروس کرونا، چینی‌ها از میزبانی این مسابقات انصراف دادند و قطر که همین چند ماه پیش جام جهانی را برگزار کرده بود، پذیرفت که میزبان جام ملت‌ها نیز باشد. 

سرمربی پیشین گل‌گهر در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به آمار گلزنی بالای تیم باشگاهی‌اش در رقابت‌های لیگ امسال، تاکید کرد که همیشه روی فوتبال هجومی اما بابرنامه تاکید دارد. او در عین حال اشاره کرد که نسل طلایی از فوتبال ایران در اختیار او قرار دارد و همین حالا اندازه دو تیم بازیکن آماده حضور دارند که می‌توانند در تیم ملی به میدان بروند. 

حضور قلعه‌نویی روی نیمکت تیم ملی در حالی رقم می‌خورد که بسیاری از طرفداران فوتبال و کارشناسان معتقد بودند مربی سرشناس خارجی می‌تواند عملکرد بهتری داشته باشد اما آنطور که فدراسیون فوتبال ایران می‌گوید مذاکرات آنها با فیلیکس سانچز اسپانیایی که پیش از این هدایت قطر را برعهده داشت به نتیجه نرسید تا درنهایت به قلعه‌نویی برسند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

آخرین باری که تیم ملی ایران یک سرمربی داخلی داشته به دوران کوتاه حضور علیرضا منصوریان در ژانویه ۲۰۱۱ بر می‌گردد. جایی که سرمربی کنونی فولاد خوزستان تنها برای یک مسابقه در مقابل روسیه، هدایت تیم ملی را برعهده داشت. پیش از آن هم افشین قطبی، علی دایی و خود امیرقلعه‌نویی در سال‌های پس از جام جهانی ۲۰۰۶ تا مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ و جام ملت‌های آسیا ۲۰۰۹ مدتی به عنوان سرمربی تیم ملی فعالیت داشتند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

قرعه کشی جام ملت‌های آسیا؛ ایران با فلسطین، امارات و هنگ‌کنگ همگروه شد

سرمربی ستارگان محبوب تیم ملی فوتبال ایران درگذشت

کارلوس کیروش به عنوان سرمربی جدید تیم ملی فوتبال قطر معرفی شد