اتحادیه اروپا یک نهاد و ۸ مقام ایرانی را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد

تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران
تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اتحادیه اروپا در واکنش به«نقض جدی حقوق بشر در ایران»، ششمین بسته تحریمی خود را علیه یک نهاد و ۸ مقام ایرانی وضع کرد.

آگهی

اتحادیه اروپا در واکنش به«نقض جدی حقوق بشر در ایران»، ششمین بسته تحریمی خود را علیه یک نهاد و ۸ مقام ایرانی وضع کرد.

شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا در نشست روز دوشنبه ۲۰ مارس در بسته جدید تحریمی علیه نهادها و مقام‌های ایرانی نام محمد صادق اکبری، رئیس کل دادگستری استان مازندران، مرتضی براتی، رئیس شعبه اول دادگاه انقلاب اصفهان، سید موسی آصف‌الحسینی، رئیس شعبه اول دادگاه انقلاب استان البرز را که مسئول صدور احکام اعدام برای معترضان بازداشت‌شده هستند، گنجانده است.

عبدالحسین خسرو پناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، احمد علم‌الهدی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی، احمد راستینه هفشجانی، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس، سید علی خان محمدی، سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر و وحید جلیلی، قائم مقام رئیس سازمان صداوسیما در امور فرهنگی و دبیر ستاد تحول در این سازمان از دیگر مقام‌های ایرانی هستند که به فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا اضافه شده‌اند.

همچنین شورای عالی انقلاب فرهنگی ایران هم به فهرست نهادهای تحریم شده توسط اتحادیه اروپا اضافه شده است.

بر اساس اعلام اتحادیه اروپا، تحریم این ۹ فرد و نهاد ایرانی به دلیل «نفرت‌پراکنی» علیه زنان، تصویب طرح‌هایی برای تحدید آزادی‌های زنان و پخش اعترافات اجباری بازداشت‌شدگان بوده است.

اتحادیه اروپا با ممنوع کردن سفر افراد تحریم‌شده به ۲۷ کشور عضو این اتحادیه، اموال آن‌ها را توقیف خواهد کرد. اتحادیه اروپا تاکنون در مجموع ۲۰۴ فرد و ۳۴ نهاد ایرانی را تحریم کرده است.

پیشتر آنالنا بائربوک، وزیر خارجه آلمان در جریان سفر به بروکسل برای دیدار با همتایانش در سطح اتحادیه اروپا، اعلام کرده بود که وزرای خارجه اتحادیه اروپا در واکنش به «نقض حقوق بشر» در ایران، ششمین بسته تحریم را علیه این کشور وضع خواهند کرد.

او در ادامه گفته بود: «ما می‌خواهیم روشن کنیم که هیچ‌فردی بالاتر از قانون نیست؛ به همین دلیل است که ششمین بسته تحریم‌ها را علیه ایران در بروکسل اعمال خواهیم کرد.»

اتحادیه اروپا پیش از این هم چند رشته تحریم‌ علیه مقام‌ها و نهادهای ایرانی از جمله گشت ارشاد و مقام‌های نظامی و انتظامی این کشور وضع کرده بود.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

روز دوشنبه بریتانیا و استرالیا نیز از وضع تحریم‌های جدید علیه ایران خبر دادند. 

بریتانیا ۷ مقام مرتبط با سپاه پاسداران ایران را به دلیل «نقض حقوق بشر معترضان» تحریم کرد و پنی وانگ، وزیر خارجه استرالیا از تحریم شماری از کارکنان پلیس امنیت اخلاقی، مسئولان ارشد قضایی و مقامات سیاسی و نظامی ایران به دلیل «نقض فاحش حقوق بشر» و «سرکوب خشونت‌آمیز اعتراض‌ها» خبر داد. 

بر اساس بیانیه کانبرا، در میان تحریم شدگان، نام چهار نیروی گشت ارشاد که مسئول دستگیری، بازداشت و بدرفتاری با مهسا امینی بودند نیز وجود دارد.

استرالیا همچنین تحریم‌هایی را علیه ۱۳ فرد و یک نهاد ایرانی به دلیل تولید و ارسال پهپاد به روسیه وضع کرد که «برای هدف قرار دادن غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی اوکراین» استفاده می‌شوند.

در پایان این بیانیه تاکید شده است که «استرالیا در کنار مردم ایران و در کنار مردم اوکراین است».

تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا، بریتانیا و استرالیا علیه ایران در حالی اعلام شده که ارزش پول ملی ایران در ماه‌های گذشته به شدت کاهش یافته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تغییر و تحولات ایران؛ علی خامنه‌ای در مشهد: ایران «هیچ مشارکتی» در جنگ اوکراین نداشته است

اوج دوباره راست افراطی در آلمان چگونه رخ داد؟

ارزیابی‌های اطلاعاتی آلمان؛ «روسیه برای حمله به بخشی از قلمرو ناتو در سال ۲۰۲۶ آماده می‌شود»