تغییر و تحولات ایران؛ علی خامنه‌ای در مشهد: ایران «هیچ مشارکتی» در جنگ اوکراین نداشته است

این عکس را اداره ارتباطات استراتژیک ارتش اوکراین منتشر کرده و می‌گوید لاشه پهپاد شاهد ایرانی است که در اوکراین سرنگون شده است
این عکس را اداره ارتباطات استراتژیک ارتش اوکراین منتشر کرده و می‌گوید لاشه پهپاد شاهد ایرانی است که در اوکراین سرنگون شده است Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در حالی که در نخستین روز نوروز ۱۴۰۲ پیام‌های اعتراضی شماری از چهره‌ها همچنان ادامه دارد، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران در مشهد به مسائل بین‌المللی از جمله جنگ اوکراین، اعتراضات سال گذشته در ایران و مسائل اقتصادی پرداخت.

آگهی

در حالی که در نخستین روز نوروز ۱۴۰۲ پیام‌های اعتراضی شماری از چهره‌ها همچنان ادامه دارد، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران در مشهد به مسائل بین‌المللی از جمله جنگ اوکراین، اعتراضات سال گذشته در ایران و مسائل اقتصادی پرداخت.

آقای خامنه‌ای با اینکه روز گذشته، در پیام نوروزی‌اش صحبتی درباره اتفاقات اخیر ایران و اعتراضات مردم به میان نیاورده بود و بیشتر مسایل سال گذشته را اقتصادی عنوان کرده بود، امروز در مشهد حوادث اخیر را «اغتشاشات» توصیف کرد و گفت که «جنگ رسانه‌ای و ایران هراسی» که علیه ملت ایران به راه انداختند «بی‌سابقه» بوده است. رهبر جمهوری اسلامی سپس عنوان کرد که «در این اغتشاشات اخیر»، همه وارد صحنه شدند، «رئیس‌جمهور کشوری مانند آمریکا» وارد صحنه شد.

او مانند روز گذشته به مسایل اقتصادی هم اشاره کرد و مهمترین «عیب اقتصاد ایران» را «صادرات نفت خام» عنوان کرد.

روی دیگر صحبت‌های رهبر جمهوری اسلامی درباره جنگ اوکراین بود. آقای خامنه‌ای در این سخنرانی تاکید کرد که ایران «هیچ مشارکتی» در جنگ اوکراین نداشته است. او سپس ادامه داد: «این جنگ را آمریکا به وجود آورد و الان هم بیشترین سود را آمریکا از این جنگ می‌برد.» به گفته او «مردم اوکراین دچار مشکل هستند» و «سودش را کارخانه‌های اسلحه‌سازی آمریکایی» می‌برند.

قسمت آخر صحبت‌های رهبر جمهوری اسلامی به اختلافات داخلی ایران اشاره داشت. او گفت: «یک جاهایی اغماض و گذشت لازم است. سر یک اختلاف کوچک یقه همدیگر را می‌گیریم. ممکن است دو نفر در یک مساله سیاسی اختلاف نظر داشته باشند، چرا باید در جامعه اختلاف و دو قطبی ایجاد شود؟»

رئیس سازمان انرژی اتمی: با عربستان همکاری خواهیم کرد

بعد از احیای روابط ایران و عربستان، حالا محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی گفته است که «حتما با عربستان همکاری و تعامل خواهیم داشت». او بعد هم اعلام کرد که از همان روز اول اعلام از سرگیری روابط تهران و ریاض «از طرف سعودی پیام دریافت کردیم». 

به گفته اسلامی «اولویت ایران توسعه همکاری‌ها با همسایگان» است و «اتفاقات خوبی که اکنون برای رفع سوء تفاهم‌ها» رخ داده است «برای پیشرفت کشور شایسته ترین اقدام» است. 

در کنار صحبت‌های اسلامی، طبق گزارش‌های منتشر شده، عبدالنبی سلمان معاون اول رئیس پارلمان بحرین به «از سرگیری قریب الوقوع پروازها» میان ایران و بحرین اشاره کرده است. او اعلام کرد که «بحرین با ازسرگیری روابط با ایران مشکلی ندارد».

تبریک سال نو همراه با پیام‌های اعتراضی

به مناسبت آغاز سال نو همچنین بسیاری از چهره‌های شناخته شده مردمی و اجتماعی در داخل ایران پیام‌هایی با چاشنی ظلم و بیداد حکومتگران یا مبارزه تا رهایی منتشر کردند.

هدیه تهرانی، بازیگر سینمای ایران در پیامی نوشت: «در حالی به استقبال سالی نو می رویم که بسیاری از خانوداه‌ها سوگوارند، بسیاری چشم انتظار عزیزان دربند و بسیار کودکان در غم از دست دادن مادر، یا حتی در حسرت لباسی نو...» و کاوه مدنی، فعال محیط زیست با انتشار کاریکاتوری از خانواده‌های داغدار بر سر مزار قربانیان این اعتراض نوشت که «فراموششان نخواهیم کرد» و سال جدید را به «همه مردم شریف و آزادی‌خواه ایران» تبریک گفت.

در صفحه توییتر گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی نیز پیامی با این مضمون منتشر شد: «سپاس خدای را که در نبود شرافت اخلاقی و وجدان انسانی در حاکمان، مردمی غیرتمند، آزاده، دلیر و عزیز همواره خانواده‌های تحت ظلم را یاری و حمایت کرده اند. از صمیم قلبم از یکایک هموطنانی که در این سال‌ها یاور من و ما بوده‌اند قدردانی می‌کنم و در برابر بزرگواری شما مردم تعظیم می‌کنم. امیدوارم در این دنیا بتوانم ذره‌ای از بزرگی شما مردم را جبران کنم.»

علی کریمی، بازیکن سابق تیم ملی ایران و مخالف جمهوری اسلامی هم در چند استوری در اینستاگرام سال نو را تبریک گفته است. او در این پست‌های اینستاگرامی عکس‌ بازداشت شدگان چند ماه اخیر در جریان اعتراضات ایران را منتشر کرده است. 

شبکه اجتماعی
استوری اینستاگرام علی کریمیشبکه اجتماعی

اعلام همبستگی وزیر خارجه آمریکا با مردم ایران

ساعاتی قبل از تحویل سال نیز آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده در جریان گزارش سالانه خود از وضعیت حقوق بشر در ١٩٨ کشور جهان طی سال ۲۰۲۲ میلادی، با اشاره به تحولات شش ماه اخیر در ایران گفت: «این گزارش به تشریح تخلفات وحشتناک رژیم ایران علیه مردم خود می پردازد که همچنان نیز ادامه دارد. در پی مرگ غم انگیز مهسا امینی، مقامات این کشور صدها نفر که در اعتراضات مسالمت آمیز شرکت کرده بودند از جمله ده‌ها کودک را کشتند و هزاران نفر را خودسرانه بازداشت کردند.»

او ادامه داد: «نیروهای ایرانی از شکنجه و خشونت‌های جنسیت علیه معترضان دستگیر شده استفاده می‌کنند و خبرنگاران و وکلا را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند و بازداشت می‌کنند. آنها همچنین از محاکمه‌های ساختگی و اعدام‌های عجولانه برای ارعاب بیشتر مردم ایران استفاده می‌کنند.»

وزیر خارجه ایالات متحده در پایان گفت: «جامعه بین‌المللی گرد هم آمده تا سرکوب‌های وحشیانه ایران را محکوم و با آن مقابله کند و ما اقداماتمان در حمایت از حق مردم ایران برای احقاق آزادی‌های اساسی خود ادامه خواهیم داد.»

افزایش آمار تصادفات جاده‌ای با شروع سال نو

از ۲۴ اسفند طرح نوروزی پلیس راهنمایی و رانندگی در سراسر ایران اجرا شد و حالا کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا از مرگ ۲۷۱ نفر در تصادفات رخ داده در طول اجرای طرح نوروزی پلیس خبر داده است. به گفته او تا صبح امروز ۲۹ هزار و ۲۰۴ فقره تصادف خسارتی در معابر و جاده‌های کشور رخ داده است. همچنین ۴۵۸۳ مورد از تصادفات نیز از نوع جرحی بوده که در جریان آن ۶۱۰۲ نفر مصدوم شدند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا ادامه داد: «در میان مصدومان متاسفانه مواردی وجود دارد که تا پایان عمر درگیر نقص عضو یا معلولیت ناشی از تصادف خواهند بود.»

براساس صحبت‌های هادیانفر ۲۳۱ فقره تصادف فوتی در این مدت رخ داده که در جریان آن ۲۷۱ نفر در دم و همان صحنه تصادف جان خود را از دست دادند. او تاکید کرد که «ممکن است به این آمار افرادی که در بیمارستان یا حین انتقال نیز جان خود را از دست داده‌اند، اضافه شود».

آگهی

حقوق فرهنگیان پرداخت شد؟

طبق گزارش‌های منتشر شده تا آخرین روز سال ۱۴۰۱ حقوق فرهنگیان در ایران پرداخت نشده بود اما حالا وزیر آموزش و پرورش مدعی شده که حقوق اسفند تمامی فرهنگیان پرداخت شده است.

یوسف نوری بعد هم اضافه کرد که «ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد» و یا «واریزی برای یکی از همکاران صورت نگرفته باشد» اما به صورت کلی حقوق اسفند ماه همکاران کامل پرداخت شده است. 

این در حالی است که در شبکه‌های اجتماعی همچنان برخی از معلمان می‌گویند که حقوق آنها علی‌الحساب پرداخت شده و کفاف هزینه‌های تعطیلات نوروز را نمی‌دهد. 

به گفته نوری این تأخیر به وجود آمده «ناشی از اختلاف محاسبه رتبه بندی» بوده است. 

پلیس: ۲۲ نفر از محکومان ایرانی به کشور منتقل شدند

مجید کریمی، رئیس پلیس بین‌الملل فراجا از انتقال ۲۲ نفر از محکومان ایرانی که در حال گذراندن دوره محکومیت بودند، به کشور خبر داد. به گفته او، این زندانیان از «یکی از کشور‌های همسایه» که در حال گذراندن دوره محکومیتشان بودند، به کشور منتقل شدند. این محکومان «۲۰ نفر آقا و ۲ نفر خانم به اتهام حمل مواد مخدر»، روز دوشنبه (۲۹ اسفند ماه)، «از طریق یکی مرز‌های خاکی کشور»، تحویل یگان بدرقه متهمان وزارت دادگستری شدند.

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سازمان‌ملل‌متحد روسیه و اوکراین را به اعدام‌ فراقانونی اسیران جنگی متهم کرد

سفرهای متعدد شمخانی و نمایندگان خامنه‌ای به منطقه؛ آیا دولت رئيسی کنار رفته‌است؟

اتحادیه اروپا یک نهاد و ۸ مقام ایرانی را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد