سازمان‌ملل‌متحد روسیه و اوکراین را به اعدام‌ فراقانونی اسیران جنگی متهم کرد

یک سرباز اوکراینی در نزدیکی باهموت اوکراین، ۲۴ مارس ۲۰۲۳
یک سرباز اوکراینی در نزدیکی باهموت اوکراین، ۲۴ مارس ۲۰۲۳ Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوزفارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مسئول نظارت بر حقوق بشر سازمان ملل در اوکراین نگرانی عمیق خود را نسبت به اعدام فراقانونی ۲۵ اسیر جنگی روس و ۱۵ اسیر جنگی اوکراینی اعلام کرد.

آگهی

سازمان ملل متحد روز جمعه ۲۴ مارس نیروهای اوکراینی و روس را به‌دلیل اعدام‌ فراقانونی ده‌ها اسیر جنگی در دوران درگیری در اوکراین متهم کرد. آنها به اعدام دست کم ۴۰ نفر محکوم شدند.

ماتیلدا بوگنر، مسئول نظارت بر حقوق بشر سازمان ملل در اوکراین گفت: «ما عمیقاً نگران اعدام فراقانونی ۲۵ اسیر جنگی روس و افراد غیرنظامی و نیز ۱۵ اسیر جنگی اوکراینی هستیم.»

به گفته وی، سازمان ملل اعدام‌های سربازان روس‌ توسط نیروهای مسلح اوکراین که «اغلب» «بلافاصله پس از دستگیری در میدان جنگ» انجام می‌شود را مستند کرده است.

با این‌حال او افزود  که ۵ تحقیق از سوی کی‌یف انجام شده است که دربرگیرنده‌ی ۲۲ قربانی است. وی در عین حال افزود: «ما از هیچ گونه پیگرد قانونی علیه عاملان این جنایات آگاه نیستیم.»

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

علاوه بر این، در گزارش منتشره‌ی روز جمعه، هیئت نظارت بر حقوق بشر سازمان ملل متحد تأیید کرد که نیروهای مسلح اوکراین اسیران جنگی روس را با تهدید به مرگ و خشونت جنسی و نیز اعدام‌های فراقانونی مورد آزار قرار داده‌اند.

از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، روسیه و اوکراین یکدیگر را به بدرفتاری با زندانیان و جنایت جنگی، متهم کرده اند.

این گزارش همچنین متقابلا نیروهای روسی را به بدرفتاری با اسیران جنگی اوکراین، از جمله شکنجه، محرومیت از درمان پزشکی که می‌تواند منجر به مرگ ‌شود، خشونت جنسی و محرومیت از دسترسی به آب و غذا متهم کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ارسال گلوله‌های ضدزره حاوی اورانیوم ضعیف‌شده به اوکراین؛ چرا این مهمات مهم است؟

سرقت یک نسل؛ روایتی از کودکان اوکراینی که به اجبار به روسیه منتقل شدند و سرنوشتی نامعلوم دارند

تغییر و تحولات ایران؛ علی خامنه‌ای در مشهد: ایران «هیچ مشارکتی» در جنگ اوکراین نداشته است