نیویورک تایمز: انفجار در خط لوله گاز نورداستریم توسط گروه طرفدار اوکراین صورت گرفته؛ کی یف تکذیب کرد

خرابکاری در خط لوله نورد استریم
خرابکاری در خط لوله نورد استریم Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

روزنامه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش کرده که عملیات خرابکاری در خط لوله نورد استریم که لطمات زیادی به روسیه وارد کرد کار یک گروه طرفدار اوکراین بوده است.

آگهی

نیویورک تایمز در گزارشی اختصاصی می‌گوید، مقامات امنیتی ایالات متحده اطلاعات جدیدی را یافته‌اند که نشان می‌دهد یک گروه طرفدار اوکراین مسئول خرابکاری سال گذشته خطوط لوله گاز نورد استریم بوده است.

این رسانه آمریکایی که منابع خود و همچنین گروهی را که در این عملیات دست داشته، فاش نکرده می‌گوید مقام‌های آمریکایی هیچ مدرکی دال بر دخالت ولودیمیر زلنسکی، رئيس جمهوری اوکراین در بمب‌گذاری خط لوله پیدا نکرده‌اند. 

با این حال میهایلو پودولیاک، مشاور رئیس جمهور اوکراین روز چهارشنبه در یک پست توئیتری با طرح این ادعا که اوکراین هیچ دخالتی در حادثه دریای بالتیک نداشته است نوشت کی یف هیچگونه اطلاعاتی درباره گروه یا گروه های طرفدار اوکراین که این خرابکاری را انجام داده باشند هم در اختیار ندارد.

این حمله اختلالی اساسی در مسیر کسب میلیون‌ها دلار برای روسیه از مسیر فروش گاز طبیعی به اروپا ایجاد کرد. در همان زمان فشار قیمت بالای انرژی بر متحدان کلیدی اوکراین در اروپای غربی به ویژه آلمان افزایش یافت. 

در گزارش نیویورک تایمز آمده که عاملان این خرابکاری از مخالفان ولادمیر پوتین، رئيس جمهوری روسیه بوده‌اند. مقام‌های ایالات متحده هیچ نشانه‌ای از اینکه دقیقا چه کسی در این عملیات حضور داشته و آن‌را سازماندهی کرده و هزینه انجام آن چقدر بوده نداشتند. با این حال گفته می‌شود که افراد حاضر در این عملیات احتمالا از اتباع اوکراین و یا روسیه بوده‌اند و هیچ آمریکایی و یا بریتانیایی در آن حضور نداشته است. 

در همین حال، چندین رسانه آلمانی گزارش داده‌اند که یک گروه نانشناس متشکل از پنج مرد و یک زن که از گذرنامه‌های جعلی حرفه‌ای استفاده کرده‌اند در این عملیات حضور داشتند. بنا بر این گزارش این عملیات با کمک یک قایق تفریحی که از سوی مقام‌های آلمانی نیز شناسایی شده، صورت گرفته است. گفته می‌شود این قایق تفریحی توسط یک شرکت مستقر در لهستان متعلق به دو اوکراینی اجاره داده شده است. 

بر اساس این گزارش تفضیلی قایق تفریحی بادبانی در حالی به شرکت مذکور بازگردانده شده که تمیز نشده بوده است. بازرسان توانستند در ادامه آثاری از مواد منفجره را در روی میز کابین این قایق پیدا کنند. 

خط لوله نورد استریم روز ۲۶ سپتامبر، حدودا هفت ماه پس از حمله نیروهای روسی به اوکراین با مواد منفجره زیر دریا منفجر شد. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

نیویورک تایمز می‌گوید مقامات آمریکایی «هیچ نتیجه‌گیری قطعی» در مورد این اطلاعات ندارند و این احتمال را در نظر می‌گیرند که این عملیات توسط یک نیروی نیابتی در ارتباط با دولت اوکراین و یا سرویس‌های امنیتی این کشور صورت گرفته باشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مقامات اروپایی: انفجار در «نورد استریم‌ها»‌ عمدی بود؛ رسانه‌های اسکاندیناویایی: کار کار روسیه است

سازمان ملل: ویدئوی اعدام صحرایی سرباز اوکراینی به نظر معتبر می‌رسد

تمام چهار مورد نشتی گاز خطوط انتقال گاز نورد استریم متوقف شده است