نشت خطوط لوله گاز نورد استریم؛ لرزه‌نگاری سوئد احتمال انفجار و کرملین احتمال خرابکاری را رد نکردند

نشتی خط لوله زیردریایی نورد استریم در دریای بالتیک
نشتی خط لوله زیردریایی نورد استریم در دریای بالتیک Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

خطوط لوله نورد استریم ۱ و ۲ از ظرفیت کل انتقال سالانه ۱۱۰ میلیارد متر مکعب گاز برخورداند که این میزان بیش از نیمی از حجم صادرات گاز طبیعی روسیه را تشکیل می دهد.

آگهی

مقامات دانمارکی و سوئدی روز سه شنبه از نشت غیرمنتظره خطوط لوله گاز نورد استریم در دریای بالتیک خبر دادند که سوء ظن‌هایی را در خصوص احتمال خرابکاری برانگیخته است.

خطوط لوله گاز نورد استریم یک و دو که در کانون جدال‌های مسکو و غرب بر سر مناقشه نظامی اخیر در اوکراین قرار دارد به ادعای کپنهاگ و استکهلم نشت‌‌هایی دارند که در حال حاضر غیرقابل توضیح است.

به گزارش فرانس‌پرس، یک روز پس از اعلام نشتی در خط لوله گاز نورد استریم ۲، خط لوله موازی آن یعنی نورد استریم۱ نیز که روسیه را به آلمان متصل می کند به نوبه خود در معرض دو نشت گاز بسیار نادر در دریای بالتیک قرار گرفت.

دو خط لوله یاد شده که تحت مدیریت کنسرسیومی وابسته به غول انرژی روسیه، گازپروم قرار دارد و طی ماه‌های اخیر به یکی از محورهای زورآزمایی ژئوپولیتیکی میان دو طرف مناقشه تبدیل شده بودند به دلیل تبعات جنگ در اوکراین عملیاتی نشده اما هر دو همچنان پر از گاز بودند.

اپراتور شبکه خطوط لوله گاز نورد استریم نیز اوایل روز سه‌شنبه تایید کرد که سه خط دریایی این شبکه در یک روز آسیب‌های «بی‌سابقه» را متحمل شدند.

کپنهاگ پس از کشف موارد نشتی، بلافاصله زیرساخت‌های انرژی خود را در حالت آماده باش قرار داد، اما در عین حال یادآ‌ور شد که «خیلی زود» است بتوان در مورد علل این حوادث اظهار نظر کرد.

پس از اعلام عصر دوشنبه کنسرسیوم مجری خطوط لوله گاز نورد استریم مبنی بر کاهش ناگهانی فشار در این خط لوله، وزیر آب و هوا و انرژی دانمارک و سازمان دریانوردی سوئد صبح روز سه شنبه از گزارش «دو نشتی دیگر» در خط لوله نورد استریم۱ علاوه بر نشستی گزارش شده پیششین در نورداستریم۲ خبر دادند.

از سوی دیگر  موسسه لرزه‌نگاری سوئد نیز روز سه‌شنبه از ثبت دو انفجار زیردریایی پیش از وقوع این حادثه در نزدیکی محل نشت خط لوله گاز نورد استریم ۱ و ۲ خبر داده است.

یک مسئول شبکه ملی لرزه نگاری سوئد در این خصوص به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما این حادثه (نشتی خطوط لوله گاز) را به این صورت تفسیر می کنیم که با بیشترین احتمال از نوعی انفجار منشا گرفته است.»

کرملین: همه فرضیه‌ها از جمله خرابکاری قابل بررسی است

کرملین در واکنش به گزارش نشت گاز از خطوط نورد استریم ضمن ابراز نگرانی شدید یادآور شده است که هیچ فرضیه‌ای از جمله خرابکاری را در خصوص علل این حوادث نباید نادیده گرفت.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در پاسخ به این سوال که آیا خرابکاری دلیل این خسارت بوده است، به خبرنگاران گفت: «هیچ گزینه ای را نمی توان در حال حاضر رد کرد.»

آقای پسکوف سپس ضمن اشاره به نگرانی شدید کرملین از شرایط به وجود آمده گفت که این حوادث نیاز به بررسی فوری دارد زیرا امنیت انرژی «کل قاره» را تحت تاثیر قرار می دهد.

خطوط لوله نورد استریم ۱ و ۲ از ظرفیت کل انتقال سالانه ۱۱۰ میلیارد متر مکعب گاز برخورداند که این میزان بیش از نیمی از حجم صادرات گاز طبیعی روسیه را تشکیل می دهد.

نورد استریم۱ به طول ۱۲۲۴ کیلومتر از دو خط لوله موازی با ظرفیت سالانه ۲۷.۵ میلیارد متر مکعب برای هر یک از خطوط تشکیل شده است که از وایبورگ روسیه تا نقطه خروجی لوبمین آلمان ادامه دارد. این خط لوله طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۲ احداث شد و در ۸ اکتبر ۲۰۱۲ کار افتتاح آن به سرانجام رسید.

نورد استریم ۲ که تقریباً به موازات نورد استریم ۱ اجرا می شود، در سپتامبر ۲۰۲۱ احداث شد اما هرگز راه اندازی نشد زیرا آلمان از صدور مجوز بهره‌برداری از آن خودداری کرد. این پروژه تنها چند روز پیش از اعزام نیروهای ارتش روسیه به خاک اوکراین و آغاز تهاجم نظامی به این کشور در ۲۴ فوریه متوقف شد.

کی‌یف: این یک حمله تروریستی برنامه‌ریزی شده از سوی مسکو است

کی‌یف در واکنش به نشت گاز از خطوط لوله نورد استریم که پیش‌تر دانمارک و سوئد از آن خبر داده بودند انگشت اتهام را به سوی کرملین نشانه رفت و مسکو را به طراحی یک «حمله تروریستی برنامه‌ریزی شده» علیه اتحادیه اروپا متهم کرد.

مشاور ریاست جمهوری اوکراین با انتشار توییتی تصریح کرد: «نشت گاز در مقیاس بزرگ از نورد استریم ۱1 چیزی جز یک حمله تروریستی برنامه ریزی شده توسط روسیه و یک اقدام تجاوزکارانه علیه اتحادیه اروپا نیست.»

به گفته میخائیلو پودولیاک، روسیه همزمان با ترس و نگرانی در قاره سبز نسبت به بحران بی‌سابقه انرژی در ماه‌های آینده «می‌خواهد اوضاع اقتصادی اروپا را بی‌ثبات کند و قبل از زمستان هراس ایجاد کند.»

آگهی

مشاور ریاست جمهوری اوکراین در این پیام توییتری افزود: «بهترین پاسخ به یک ظالم (...) دادن تانک‌های بیشتر برای اوکراین است»؛ وی بدین ترتیب خواستار تحویل بیشتر تسلیحات غربی به ارتش اوکراین برای مقابله با نیروهای ارتش روسیه شد.

کاخ سفید «آماده» حمایت از اروپایی‌ها است

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز سه شنبه درباره نشت خطوط لوله گاز زیردریایی نورد استریم در دریای بالتیک گفت: «شرکای اروپایی ما تحقیقات لازم را در این خصوص انجام می‌دهند؛ ما هم آماده حمایت از تلاش‌های آنها هستیم.»

این مسئول کاخ سفید با امتناع از «گمان‌زنی» درباره دلایل این نشت‌ها در زیرساخت‌های حیاتی برای تحویل گاز روسیه، افزود: این نشان‌دهنده اهمیت تلاش‌های مشترک ما به منظور یافتن منابع گاز جایگزین برای اروپا است.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دادستان سوئد «خرابکاری» در خطوط لوله گازی نورداستریم را تایید کرد

تهران ۴۰ توربین «ساخت ایران» به روسیه ارسال می‌کند

پاکستان ساخت خط لوله واردات گاز ایران را پس از سال‌ها تصویب کرد