تهران ۴۰ توربین «ساخت ایران» به روسیه ارسال می‌کند

توربین گاز زیمنس
توربین گاز زیمنس Copyright AP Photo
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ایران روز یکشنبه ۲۳ اکتبر از امضای قراردادی با روسیه برای تحویل ۴۰ دستگاه «توربین ساخت ایران» به این کشور خبر داد. این توربین‌ها با قصد کمک به صنعت گاز روسیه در بحبوحه تحریم‌های بین‌المللی به دلیل تهاجم نظامی مسکو به اوکراین صادر می‌شوند.

آگهی

ایران روز یکشنبه ۲۳ اکتبر از امضای قراردادی با روسیه برای تحویل ۴۰ دستگاه توربین ساخت ایران به این کشور خبر داد. این توربین‌ها با قصد کمک به صنعت گاز روسیه در بحبوحه تحریم‌های بین‌المللی به دلیل تهاجم نظامی مسک به اوکراین صادر می‌شوند. 

شانا، شبکه اطلاع‌رسانی نفت و انرژی ایران به نقل از رضا نوشادی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران نوشت: «موفقیت‌های صنعتی کشور منحصر به زمینه‌های موشکی و پهپادی نیست و اکنون ۸۵ درصد تأسیسات و تجهیزات مورد نیاز صنعت گاز در داخل کشور ساخته می‌شود و به پشتوانه همین توانمندی، به‌تازگی قراردادی برای صادرات ۴۰ دستگاه توربین ساخت ایران به کشور روسیه امضا شده است.»

آقای نوشادی هیچ اطلاعاتی راجع به تاریخ امضای قرارداد و تحویل توربین‌ها نداد.

در پی تحریم‌هایی که غرب به خاطر تهاجم نظامی روسیه به اوکراین بر این کشور اعمال کرد، مسکو در اقدامی متقابل، صادرات گاز به کشورهای اروپایی را کاهش داد. این اقدام روسیه به افزایش قیمت انرژی انجامید.

کرملین تاکید می‌کند که این تحریم‌ها نه تنها مانع تعمیر و نگهداری زیرساخت‌های صنعت گاز روسیه شده بلکه از بازگرداندن توربین زیمنسی که برای تعمیر به کانادا فرستاده است جلوگیری می‌کند. 

از طرفی کشورهای غربی روسیه را به استفاده از صادرات گاز به عنوان «سلاح» متهم می‌کنند. 

آقای نوشادی گفت که تحریم‌های آمریکا علیه روسیه با هدف حذف مسکو از بازار بین‌المللی گاز به عنوان یکی از رقبای اصلی ایالات متحده است. وی افزود: «در سال‌های اخیر ایالات متحده آمریکا به‌طور گسترده به راه‌اندازی کارخانه‌های تولید ال‌ان‌جی اقدام و به‌تازگی نیز با تحریم همه‌جانبه روسیه و سپس وقوع انفجار در خط لوله گاز نورداستریم، عملا یکی از بزرگ‌ترین رقبای خود در صادرات گاز را از عرصه خارج کرد.»

بزرگترین ذخایر گاز جهان متعلق به روسیه و ایران است و هر دو کشور اکنون تحت تحریم‌های آمریکا هستند. تهران و کرملین در ماه‌های اخیر بر اهمیت افزایش همکاری تاکید کرده‌اند. 

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران در دیدار با همتای روس خود، ولادیمیر پوتین در اواسط سپتامبر گفت که همکاری دو کشور باعث افزایش قدرت آن‌ها خواهد شد. 

رئیس جمهوری روسیه در ماه ژوئیه در سفر به تهران با ابراهیم رئیسی و علی خامنه‌ای، رهبر ایران دیدار کرد. آقای خامنه‌ای در این دیدار خواستار «همکاری طولانی مدت» قوی‌تر با مسکو شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نشت خطوط لوله گاز نورد استریم؛ لرزه‌نگاری سوئد احتمال انفجار و کرملین احتمال خرابکاری را رد نکردند

اروپا: آماده ایستادگی در برابر قطع کامل گاز روسیه هستیم

آلمان: روسیه سنگ‌اندازی می‌کند، گازپروم توربین خود را پس نمی‌گیرد