باهموتِ اوکراین در آستانه سقوط؛ ارتش روسیه آخرین مسیرهای دسترسی به شهر را گلوله‌باران کرد

سربازان اوکراینی در حال شلیک به سوی مواضع روسیه در نزدیکی باهموت
سربازان اوکراینی در حال شلیک به سوی مواضع روسیه در نزدیکی باهموت Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

فرمانده نیروهای واگنر در یک پیام ویدئویی ضبط شده در فاصله ۷ کیلومتری شمال باهموت اعلام که این شهر به ویرانه‌ای تبدیل شده و اکنون تقریباً به طور کامل تحت محاصره قرار دارد.

آگهی

سربازان ارتش روسیه و مزدوران گروه پیمانکاری نظامی واگنر روز جمعه آخرین مسیرهای دسترسی به شهر محاصره شده باهموت در شرق اوکراین را که در آستانه سقوط قرار گرفته گلوله‌باران کردند.

نظامیان روس که گفته می‌شود از سه جهت باهموت را تحت محاصره درآورده‌اند با پیش‌روی‌های اخیر که خونین‌ترین درگیری‌ها را به همراه داشته، در آستانه فتح این شهر و کسب نخستین پیروزی بزرگ نظامی طی شش ماه اخیر قرار گرفته‌اند.

فرمانده نیروهای منتسب به گروه واگنر روسیه در یک پیام ویدئویی ضبط شده در فاصله ۷ کیلومتری شمال باهموت اعلام که شهر به ویرانه‌ای تبدیل شده و اکنون تقریباً به طور کامل تحت محاصره قرار دارد.

وی در این پیام همچنین تاکید کرد که تنها یک جاده هنوز به روی سربازان اوکراینی باز است که به گزارش رویترز آن هم زیر آتش توپخانه ارتش روسیه قرار دارد.

رویترز در گزارشی به نقل از خبرنگار خود گلوله باران شدید مسیرهای منتهی به غرب باهموت را توسط نظامیان روسیه و نیروهای گروه واگنر تایید کرد و از آن به عنوان تلاشی آشکار برای مسدود کردن دسترسی نیروهای اوکراینی به داخل و خارج از شهر نام برد.

در این گزارش همچنین آمده است که پلي در شهر خروموف واقع در مجاورت باهموت نیز بر اثر گلوله باران تانک‌های روسیه تخریب شده است.

رویترز می‌افزاید که سربازان اوکراینی دست به مرمت جاده‌های آسیب‌دیده می‌زنند و نیروهای بیشتری به سمت خط مقدم حرکت می‌کنند، نشانه‌ای از آنچه در این گزارش به عنوان عدم آمادگی برای تسلیم شدن در برابر حملات روسیه یاد شده است.

ریانووستی، خبرگزاری دولتی روسیه با انتشار ویدیویی جنگجویان واگنر را به تصویر کشید و مدعی شد که آنها در حال عبور از مقابل یک مرکز صنعتی آسیب دیده هستند.

در این ویدیو صدای یکی از جنگجویان شنیده می شود که می‌گوید ارتش اوکراین در حال تخریب زیرساخت‌ها در شهرک‌های نزدیک باهموت است تا بدین طریق از محاصره روسیه جلوگیری کند.

از سوی دیگر فرمانده نیروی زمینی اوکراین روز جمعه از باهموت بازدید و با فرماندهان محلی درباره چگونگی تقویت ظرفیت دفاعی نیروهای خط مقدم رایزنی کرد.

پیروزی در باهموت، شهری که پیش از جنگ حدود ۷۰ هزار جمعیت داشت نخستین دستاورد بزرگ از یک عملیات پرهزینه زمستانی است که روسیه پس از بسیج صدها هزار نیروی ذخیره در سال گذشته میلادی در آستانه دستیابی به آن است.

تصرف باهموت به اعتقاد تحلیلگران گامی مهم برای پیشروی ارتش روسیه به منظور تسلط کامل بر منطقه دونباس قلمداد می‌شود که از اهداف مهم نظامی مسکو به حساب می‌آید.

اوکراین می‌گوید شهر باهموت به تنهایی از جایگاه استراتژیک بالایی برخوردار نیست، اما خسارات هنگفت صورت گرفته در آنجا می‌تواند بر روند جنگ تاثیر بگذارد.

نظامیان اوکراینی‌ها طی ضد حملاتی در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ بخش‌هایی از سرزمین‌های اشغال شده را پس گرفتند اما این نیروها از سه ماه پیش تاکنون در موضع تدافعی قرار گرفته‌اند.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نبرد سنگر به سنگر؛ اهمیت کنترل شهر باهموت برای روسیه و اوکراین در چیست؟

فرمانده ارتش اوکراین: وضعیت در جبهه نبرد با وجود مهار حملات روس‌ها «دشوار» است

زلنسکی نخستین‌بار به طور علنی آمار تلفات سربازان اوکراینی از زمان حمله روسیه را اعلام کرد