احتمال خروج امارات عربی متحده از اوپک جدی است؟

لوگوی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در مقر این سازمان در وین
لوگوی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در مقر این سازمان در وین Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وال‌استریت ژورنال به نقل از مقامات اماراتی که نامشان فاش نشده در گزارشی نوشت که در بحبوحه شکاف رو به رشد بین عربستان سعودی و امارات عربی متحده ، این کشور اکنون در حال بحث درباره خروج از اوپک است.

آگهی

به دنبال گزارشی مبنی بر اینکه امارات عربی متحده در حال مذاکره برای خروج از اوپک است، قیمت نفت برنت، شاخص بین‌المللی نفت، صبح جمعه در نیویورک تا ۲.۸ درصد کاهش یافت. البته این شاخص بعد از چند ساعت، این میزان کاهش را جبران کرد و مثبت شد. نفت برنت در نهایت به قیمت ۸۵ دلار و ۲۳ سنت در هر بشکه معامله شد که ۰.۵۷ درصد نسبت به روز پنجشنبه بیشتر بود.

وال‌استریت ژورنال به نقل از مقامات اماراتی که نامشان فاش نشده در گزارشی نوشت که در بحبوحه شکاف رو به رشد بین عربستان سعودی و امارات عربی متحده، این کشور اکنون در حال بحث درباره خروج از اوپک است. البته وزارت انرژی امارات هنوز اظهارنظری نکرده است.

این امر تاثیر قابل توجهی در نفوذ جهانی این کارتل نفتی خواهد داشت و همچنین به امارات عربی متحده اجازه می‌دهد تا برنامه‌های تولید نفت را مطابق با منافع خودش دنبال کند.

ابوظبی مدت‌ها است که می‌خواهد برای درآمد بیشتر، تولید نفت خود را افزایش دهد، اما براساس توافق‌ تولید اوپک پلاس به رهبری عربستان سعودی، بزرگترین تولیدکننده نفت این گروه، از این کار منع شده است.

البته این تصمیم، ایده جدیدی نیست. گزارش‌ها حاکی از این است که امارات عربی متحده سال‌هاست که درباره خروج از این ائتلاف نفتی بحث و گفتگو می‌کند. اما روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مقامات اماراتی نوشته است که این موضوع اخیرا با افزایش اختلاف با ریاض دوباره احیا شده است.

این شکاف خود را در اهداف متفاوت دو کشور در جنگ هشت‌ساله در یمن، رقابت برای سرمایه‌گذاری خارجی نشان داده است.

اختلاف بر سر سطح تولید نفت در ژوئیه ۲۰۲۱ به طور موقت توانایی اوپک را برای ارائه برنامه‌هایش برای بازار دچار مشکل کرد و قیمت نفت خام را افزایش داد.

طی این مدت ابوظبی خواستار افزایش «سطح پایه» تولید نفتش بوده است. این سطح حداکثر حجم تولیدی است که اوپک برای امارات در نظر گرفته است. سطح پایه به این دلیل مهم است که اندازه کاهش تولید و سهمیه‌هایی را که باید طبق توافقات به آن عمل شود را تعیین می‌کند. بنابراین داشتن سطح پایه بالاتر به امارات عربی متحده اجازه می‌دهد تا سهمیه تولیدش در اوپک بیشتر باشد.

امارات در ابتدا خواستار افزایش سطح پایه تولید خود از ۳.۲ میلیون بشکه به ۳.۸ میلیون بشکه در روز بود. در نهایت طبق توافقی که بین عربستان و این کشور حاصل شد، سطح پایه تولید امارات عربی متحده از آوریل ۲۰۲۲ به ۳.۶۵ میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کرد.

**به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید
**

با اینکه این توافق حاصل شده، اما شکاف میان دو کشور با رقابت اقتصادی و ژئوپلیتیکی همچنان نمایان است. خروج احتمالی امارات عربی متحده از اوپک، این گروه را متزلزل خواهد کرد، به خصوص که در ۴ سال گذشته دو کشور دیگر هم از این گروه خارج شده اند: قطر در سال ۲۰۱۹ و اکوادور در سال ۲۰۲۰ میلادی.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ساخت ماه مصنوعی در دبی که با قدم زدن روی آن احساس می‌کنید روی ماه راه می‌روید

حضور پررنگ روس‌ها در همایشِ ابوظبی؛ مسکو به جذب سرمایه‌گذاران عربی چشم دوخته است

قیمت نفت افزایش یافت؛ عوامل تاثیرگذار بر بازار نفت چیست؟