آمریکا بار دیگر به چین نسبت به ارسال تسلیحات مرگبار برای جنگ روسیه در اوکراین هشدار داد

جیک سولیوان مشاور امنیت ملی آمریکا
جیک سولیوان مشاور امنیت ملی آمریکا Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در حالی که جنگ در اوکراین به شدت دنبال می‌شود و روسیه حملات خود را به شهر باخموت تشدید کرده است، ایالات متحده به چین درباره عواقب جدی ارسال سلاح به مسکو هشدار داد.

آگهی

در حالی که جنگ در اوکراین به شدت دنبال می‌شود و روسیه حملات خود را به شهر باخموت تشدید کرده است، ایالات متحده به چین درباره «عواقب جدی» ارسال سلاح به مسکو هشدار داد.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید، به شبکه سی‌ان‌ان گفت: «پکن باید در مورد ارسال کمک‌های نظامی تصمیم بگیرد، اگر چین چنین کاری کند بهایی واقعی برای آن پرداخت خواهد کرد.»

آقای سالیوان در مصاحبه‌ای جداگانه به شبکه ای‌بی‌سی گفته است که چین تا کنون کمکی به روسیه ارسال نکرده «اما این گزینه را نیز از روی میز حذف نکرده است.»

پیشتر ویلیام برنز، مدیر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، گفته بود که ایالات متحده «اطمینان دارد دستگاه رهبری چین در حال بررسی ارائه تجهیزات مرگبار است.» وی با این حال اضافه کرده بود: «ما مشاهده نمی‌کنیم که تصمیم نهایی گرفته شده باشد و شواهدی هم مبنی بر ارسال واقعی تجهیزات مرگبار نمی‌بینیم.»

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده نیز روز ۱۸ فوریه پس از ملاقات با وانگ یی، همتای چینی خود، به پکن درباره عواقب حمایت تسلیحاتی از مسکو در جریان جنگ اوکراین هشدار داده بود.

ارسال احتمالی تسلیحات نظامی چین به روسیه نظیر پهپادهای انتحاری، همچنین واکنش متحدان غربی آمریکا را برانگیخته است. بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان، در این باره گقت: «گزارش‌هایی در دست است، و نمی‌دانم درست هستند یا نه، که بر اساس آن‌ها چین ممکن است در حال برنامه‌ریزی برای فرستادن پهپادهای انتحاری به روسیه و در عین حال ارائه یک طرح صلح است. پیشنهاد می‌کنم چین را بر اساس اقداماتش قضاوت کنیم.»

پکن پیش‌تر از آماده کردن یک طرح ۱۲ ماده‌ای صلح خبر داده بود. در این طرح که توسط وزارت امور خارجه چین منتشر شده، آمده است: «همه طرف‌ها باید منطقی رفتار کنند و خویشتن‌دار باشند، از شعله‌ور کردن آتش و تشدید تنش اجتناب کنند و از وخامت بیشتر یا حتی خارج از کنترل شدن بحران جلوگیری به عمل آورند.»

با این حال شماری از مقامات غربی با دیده تردید به پیشنهاد چین نگاه می‌کنند. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو به خبرنگاران گفته بود که «چین اعتبار زیادی ندارد، چرا که نتوانسته تهاجم غیرقانونی به اوکراین را محکوم کند.»

پکن از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین در فوریه سال گذشته از محکوم کردن مسکو خودداری کرده است. هفته گذشته وزرای دارایی گروه ۲۰ در نشست پایانی خود در بنگلور هند به دلیل موضع متفاوت چین نسبت به جنگ اوکراین بر سر صدور بیانیه‌ مشترک به توافق نرسیدند.

چین در حالی خواستار تلطیف لحن بخش‌های مرتبط با جنگ اوکراین در بیانیه مشترک شده بود که آلمان، فرانسه و بریتانیا بر لزوم اشاره صریح به محکومیت جنگ اوکراین در این بیانیه تاکید کرده بودند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین قبل از این در جریان یک کنفرانس خبری اعلام کرده بود قصد دارد با شی جین پینگ، همتای چینی خود ملاقات کند. وی در این خصوص گفته بود: «این تصمیم برای امنیت جهانی مهم خواهد بود. چین به تمامیت ارضی ما احترام می‌گذارد و باید هر آنچه که لازم است انجام دهد تا اطمینان حاصل شود روسیه از خاک اوکراین خارج خواهد شد.»

رئیس جمهوری اوکراین در ادامه ابراز امیدواری کرده بود که چین به روسیه تسلیحات ارسال نکند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

چین در تلاش است تا خود را به عنوان یک کشور بی‌طرف در مناقشه روسیه و اوکراین نشان دهد و در عین حال روابط نزدیک با مسکو را به عنوان متحد استراتژیک خود حفظ کند. روسیه و چین در فوریه سال گذشته و کمی پیش از آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین یک قرارداد همکاری «بدون محدودیت» امضا کردند. روابط اقتصادی آن‌ها طی جنگ اوکراین و با توجه به تحریم‌های اروپایی علیه مسکو رونق گرفته است.

این در شرایطی است که غرب همواره محتاطانه در قبال موضع چین در جنگ اوکراین عمل کرده است. برخی تحلیل‌گران معتقدند پیروزی روسیه در این جنگ می‌تواند به اقدامات چین علیه حاکمیت تایوان شدت بخشد.

گفته می‌شود شی جین پینگ رهبر چین در حال آماده شدن برای دیدار از مسکو و ملاقات با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه طی هفته آینده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نگرانی کاخ سفید از شباهت رفتارهای ضدآمریکایی چین و روسیه

صدراعظم آلمان در هند به رغم اختلافات بر سر اوکراین؛ هدف، پیشبرد توافق تجاری با اتحادیه اروپاست

مجلس نمایندگان آمریکا طرح اجبار مالک چینی به واگذاری تیک‌تاک را تصویب کرد