همراهی چین با روسیه؛ پکن مانع صدور بیانیه مشترک گروه ۲۰ بر سر جنگ اوکراین شد

پرچم جمهوری خلق چین
پرچم جمهوری خلق چین Copyright کانوا
Copyright کانوا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آلمان، فرانسه و بریتانیا پیش‌تر بر لزوم اشاره صریح به محکومیت جنگ اوکراین در این بیانیه تاکید کرده بودند.

آگهی

وزرای دارایی گروه ۲۰ روز شنبه در نشست پایانی خود در بنگلور هند به دلیل موضع متفاوت چین نسبت به جنگ اوکراین بر سر صدور بیانیه‌ مشترک به توافق نرسیدند.

چین در حالی خواستار تلطیف لحن بخش‌های مرتبط با جنگ اوکراین در بیانیه مشترک شد که آلمان، فرانسه و بریتانیا پیش‌تر بر لزوم اشاره صریح به محکومیت جنگ اوکراین در این بیانیه تاکید کرده بودند.

کریشتن لیندنر، وزیر دارایی آلمان روز جمعه در یک کنفرانس خبری گفته بود: «این یک جنگ است و این جنگ یک علت دارد، آنهم روسیه و ولادیمیر پوتین است. این موضوع باید به وضوح در نشست مالی گروه ۲۰ مطرح شود.»

هند که ریاست دوره‌ای گروه ۲۰ را برعهده دارد در نبود یک بیانیه مشترک میان اعضا اقدام به انتشار خلاصه‌ای از جمع‌بندی گفتگو‌ها و مواضع مطرح شده توسط شرکت کنندگان در این نشست کرد.

در متنی که از سوی ریاست نشست وزرای دارایی گروه ۲۰ منتشر شد آمده است که «اکثر اعضا جنگ در اوکراین را به شدت محکوم کردند» و در نشست دور روزه بنگلور «ارزیابی‌های متفاوتی از این مناقشه و تحریم‌های مرتبط با آن» وجود داشت.

در پاورقی این متن آمده است که دو پاراگراف اختصاص داده شده به جنگ اوکراین از بیانیه نشست ماه نوامبر رهبران گروه ۲۰ در بالی اقتباس شده و «همه کشورهای عضو به جز روسیه و چین» با آن موافقت کرده‌اند.

نادیا کالوینو، نماینده اسپانیا در این نشست پیشتر یادآور شده بود که به دلیل رویکردهای «کمتر سازنده» برخی از کشورها در مذاکرات بین ۲۰ اقتصاد برتر جهان، توافق بر سر یک بیانیه «دشوار» خواهد بود.

مسئولان چینی به خبرگزاری فرانسه گفتند که خواهان تغییر لحن بیانیه نسبت به آنچه ماه نوامبر منتشر شده بود هستند؛ یکی از این مسئولان به شرط ناشناس ماندن تصریح کرد که پکن می خواهد کلمه «جنگ» از بیانیه حذف شود.

نشست‌های قبلی وزرای دارایی و روسای بانک‌های مرکزی گروه ۲۰ که روسیه نیز یکی از اعضای آن است پس از تهاجم نظامی به اوکراین در فوریه گذشته به دلیل اختلاف‌نظرها بر سر همین موضوع به صدور بیانیه مشترک منجر نشده بود.

چین در تلاش است تا خود را به عنوان یک کشور بی طرف در این مناقشه نشان دهد و در عین حال روابط نزدیک با روسیه را به عنوان یک متحد استراتژیک حفظ کند.

وانگ یی، دیپلمات ارشد چین روز چهارشنبه گذشته برای دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به مسکو سفر کرده بود.

نشست وزرای خارجه کشورهای عضو گروه ۲۰ قرار است هفته ‌آینده در دهلی‌نو برگزار شود و سرگئی لاوروف از جمله شرکت کنندگان در این نشست خواهد بود.

شین‌هوا، خبرگزاری دولتی چین به نقل از وانگ یی وزیر امور خارجه این کشور اعلام کرد که پکن در پی تعمیق «اعتماد سیاسی» و «تقویت هماهنگی راهبردی» با روسیه است.

وزارت خارجه چین روز جمعه ۲۴ فوریه هزمان با نخستین سالگرد تهاجم نظامی روسیه به اوکراین با ارائه طرحی ۱۲ ماده‌ای خواهان توقف درگیری‌ها و «حل و فصل سیاسی» این بحران شد؛ ابتکاری که با تردید‌ و انتقاد متحدان غربی اوکراین همراه شد.

هند میزبان گروه ۲۰ نیز تاکنون از محکوم کردن تهاجم روسیه، تامین کننده اصلی تسلیحات خود، خودداری کرده و از زمان حمله به اوکراین، واردات نفت از این کشور را افزایش داده است.

نشست وزرای دارایی گروه ۲۰ همچنین طی دور روز بحث و تبادل نظر میان اعضا بر کاهش بدهی کشورهای فقیرتر که به دلیل جنگ از تورم سرسام آور آسیب دیده‌اند، متمرکز شده بود.

صندوق بین‌المللی پول پیش از این نشست اعلام کرده بود که حدود ۱۵ درصد از کشورهای کم‌درآمد در تنگنای پرداخت بدهی و ۴۵ درصد دیگر در معرض خطر این تنگنا قرار گرفته‌اند.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شی جین‌ پینگ برای سومین دوره ۵ ساله به عنوان رئيس جمهور چین انتخاب شد

واکنش اوکراین به پیشنهاد صلح چین؛ شرط کی‌یف عقب‌نشینی روسیه به مرزهای زمان فروپاشی شوروی است

مجمع عمومی سازمان ملل با اکثریت قاطع آرا خواستار خروج «فوری» روسیه از خاک اوکراین شد