سرنگونی «اشیای پرنده ناشناس» یکی پس از دیگری؛ در آسمان آمریکا و کانادا چه می‌گذرد؟

پرواز جنگنده‌های نظامی (عکس از آرشیو)
پرواز جنگنده‌های نظامی (عکس از آرشیو) Copyright Canva
Copyright Canva
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گمانه‌زنی‌های زیادی درباره ماهیت «اشیاء ناشناس» سرنگون شده صورت گرفته است. رئیس فرماندهی نظامی دفاع هوافضای آمریکای شمالی در پاسخ به احتمال «فرازمینی» بودن این «اشیاء ناشناس» گفت که پاسخگویی به این پرسش برعهده سرویس‌های اطلاعاتی و ضدجاسوسی است.

آگهی

یک مقام ارشد در دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا روز یکشنبه گفت که یک «شیء» در حال پرواز بر فراز دریاچه هورون در نزدیکی مرز کانادا سرنگون شد. 

به گفته این منبع آگاه سرنگونی این «شیء ناشناس» به دستور جو بایدن صورت گرفت هرچند «تهدیدی نظامی» برای خاک آمریکا محسوب نمی‌شد. این مقام آمریکایی «شیء» سرنگون شده را ابزاری «هشت ضلعی با طناب‌هایی که از آنها آویزان بود» توصیف کرد. 

وی افزود که مسئولان آمریکایی به این نتیجه رسیدند که این «شیء» و سرنگونی آن تهدیدی برای افراد و زیرساخت‌ها بر روی زمین نیست. با این حال رئیس‌جمهوری آمریکا «محض احتیاط» و «به توصیه فرماندهی نظامی» دستور سرنگونی آن را صادر کرد. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این مقام ارشد در دولت ایالات متحده تاکید کرد که شواهدی مبنی بر اینکه «شیء» سرنگون شده ظرفیت «جاسوسی» داشته به دست نیامده است اما این امر منتفی هم نیست. به گفته وی جستجو برای یافتن قطعات این ابزار «هشت ضلعی» با هدف بررسی آنها در جریان است.

این «شیء» در ارتفاع شش هزار متری از سطح زمین در ایالت میشیگان در شمال آمریکا در حال پرواز بود. 

بنا به گزارش‌ها دلیل بسته شدن حریم هوایی ایالت مونتانا و سپس دریاچه میشیگان در روزهای شنبه و یکشنبه پرواز همین «شیء ناشناس» بود. علت بسته شدن حریم هوایی ایالت مونتانا «اختلال در رادار» ذکر شده بود. 

یک هواپیمای جنگنده ارتش آمریکا روز شنبه در ایالت مونتانا به پرواز درآمد اما موفق به شناسایی این «شیء» سرنگون شده نشد. این ابزار «هشت ضلعی» سومین «شیء ناشناسی» است که از زمان سرنگونی بالن متعلق به چین در نزدیکی ساحل ایالت کارولینای جنوبی شناسایی می‌شود. مقام‌های آمریکا تاکید می‌کنند که این بالن ابزار «جاسوسی» پکن بود. 

ابزارهای «جاسوسی» یا «اشیاء ناشناس» با منشاء «فرازمینی»؟

واشنگتن تاکنون برای دیگر «اشیاء» سرنگون شده در آسمان آمریکا و کانادا انگشت اتهام را به سوی چین نشانه نگرفته است. یکی از این سه «شیء ناشناس» روز جمعه در ایالت آلاسکای آمریکا سرنگون شد. دومین مورد روز شنبه در حال پرواز بر فراز خاک کانادا بود و توسط یک جنگنده آمریکایی ساقط شد. ابزار «هشت ضلعی» سرنگون شده بر فراز دریاچه هورون نیز سومین مورد محسوب می‌شود.

این در حالی است که گمانه‌زنی‌های زیادی درباره ماهیت این «اشیاء ناشناس» صورت گرفته است. گلن وان هرک، رئیس فرماندهی نظامی دفاع هوافضای آمریکای شمالی در پاسخ به احتمال «فرازمینی» بودن این «اشیاء ناشناس» گفت که پاسخگویی به این پرسش برعهده سرویس‌های اطلاعاتی و ضدجاسوسی است. 

او تاکید کرد که در این مقطع زمانی «هیچ چیز منتفی نیست.»

سامانه دفاع هوایی آمریکا پس از شناسایی بالن «جاسوسی» متعلق به چین تغییراتی را در رادارهای خود اعمال کرده است تا اشیایی «کوچکتر» که با سرعت «کمتری» در حال حرکت هستند نیز شناسایی شوند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دولت آمریکا گروه ویژه‌ای را مامور رسیدگی به ماجرای اشیای ناشناس کرد

آمریکا یک شی ناشناس دیگر را بر فراز آلاسکا سرنگون کرد

بالن جاسوسی چین بر فراز پایگاه‌های اتمی فوق‌سری آمریکا؛ «ماموریت قطعا جمع‌آوری اطلاعات بوده است»