انتخابات محلی در برلین؛ تکرار رای‌گیری باطل شده و جایگاه متزلزل حزب شولتس

انتخابات محلی در برلین، پایتخت آلمان
انتخابات محلی در برلین، پایتخت آلمان Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رای‌گیری روز یکشنبه تکرار انتخابات روز ۲۶ سپتامبر سال ۲۰۲۱ در برلین است که نتیجه آن از سوی دادگاه باطل اعلام شد.

آگهی

رای‌دهندگان در برلین، پایتخت آلمان روز یکشنبه برای انتخاب نمایندگان این شهر در بوندستاگ، پارلمان آلمان به پای صندوق‌های رای رفتند. 

شرکت‌کنندگان در این انتخابات علاوه بر نمایندگان خود در پارلمان فدرال اعضای پارلمان محلی را نیز برخواهند گزید. حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار شهروند برلین واجد شرایط شرکت در این انتخابات هستند.

رای‌گیری روز یکشنبه تکرار انتخابات روز ۲۶ سپتامبر سال ۲۰۲۱ در برلین است که نتیجه آن از سوی دادگاه باطل اعلام شد. حزب سوسیال دموکرات به رهبری اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در آن انتخابات پیروز شد اما بی‌نظمی در بسیاری از حوزه‌های رای‌گیری باعث شد تا نتیجه رای‌گیری در برلین باطل شود. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

نتیجه آخرین نظرسنجی پیش از رای‌گیری روز یکشنبه از پیشتازی حزب دموکرات مسیحی حکایت داشت. بنا به این نظرسنجی دموکرات مسیحی‌ها حدود ۲۶ درصد آراء را به دست خواهند آورد. سوسیال دموکرات‌ها پس از سبزها که محبوبیتی ۱۸ درصدی دارند با کسب ۱۷ درصد در جایگاه سوم قرار دارند.

به این ترتیب حزب دموکرات مسیحی که با پایان حیات سیاسی آنگلا مرکل، صدراعظم پیشین پس از ۱۶ سال دیگر در قدرت حضور ندارد بخت اول پیروزی در انتخابات محلی برلین محسوب می‌شود. این در حالی است که حزب دموکرات مسیحی طی ۲۲ سال گذشته هرگز نتوانسته است در انتخابات برلین پیروز شود. 

نتیجه انتخابات برلین هرچند تاثیر مستقیمی بر روی سرنوشت ائتلاف حاکم به رهبری سوسیال دموکرات‌ها نخواهد گذاشت اما می‌تواند موقعیت اولاف شولتس را تضعیف کند. سبزها و حزب دموکرات آزاد دو شریک ائتلافی سوسیال دموکرات‌ها در دولت ائتلافی هستند. 

از بحران مسکن در برلین که منجر به افزایش قیمت اجاره خانه‌ها شده است به عنوان یکی از دلایل اصلی نارضایتی رای‌دهندگان پایتخت از سوسیال دموکرات‌ها یاد می‌شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وزیر دفاع آلمان استعفا کرد

افتتاح دومین پایانه گاز طبیعی مایع در آلمان؛ وزیر انرژی قطر: گاز روسیه به اروپا باز خواهد گشت

کمبود نیروی کار در آلمان؛ «دو میلیون» موقعیت شغلی خالی مانده است