نخست‌ وزیر بریتانیا عضو بانفوذ کابینه‌اش را در پی رسوایی مالیاتی برکنار کرد

ناظم زهاوی، عضو پیشین کابینه ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا
ناظم زهاوی، عضو پیشین کابینه ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

عضو پیشین کابینه ریشی سوناک که در بغداد متولد شده، اصالتا از کردهای عراق است. او در سن ۹ سالگی به بریتانیا مهاجرت کرد و بعدها با پایه‌گذاری موسسه نظرسنجی «یوگاو» ثروتمند شد.

آگهی

ریشی سوناک، نخست‌ وزیر بریتانیا روز یکشنبه ناظم زهاوی، عضو کابینه و رئیس حزب محافظه‌کار این کشور را به دلیل «نقض جدی» مقررات دولتی در زمینه شفافیت مالیاتی برکنار کرد. 

تصمیم نخست‌ وزیر بریتانیا به دنبال تحقیق مستقل انجام شده درباره کشمکش بین ناظم زهاوی و اداره مالیات بریتانیا اتخاذ شد. ریشی سوناک پیش از این در پی افشاگری رسانه‌ها درباره بدهی چند میلیون پوندی به اداره مالیات دستور انجام تحقیق مستقل در این زمینه را صادر کرده بود. 

ناظم زهاوی سال گذشته در آخرین هفته‌های صدرات بوریس جانسون، نخست‌ وزیر پیشین بریتانیا به عنوان وزیر دارایی فعالیت می‌کرد. او در همان دوره با اداره مالیات تسویه حساب کرد. این در حالی است که اکنون نتیجه تحقیق مستقل انجام شده نشان می‌دهد که ناظم زهاوی در این زمینه مرتکب «نقض جدی» مقررات دولتی برای وزرای کابینه شده است. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

ریشی سوناک پس از به دست گرفتن قدرت ناظم زهاوی را به عنوان عضو کابینه و رئیس حزب حاکم برگزیده بود. نخست‌وزیر بریتانیا اکنون با برکناری ناظم زهاوی امیدوار است تا بتواند فشارها بر روی دولت خود را کاهش دهد. 

این در حالی است که دولت محافظه‌کار بریتانیا با رشته اعتصاب‌های کم‌سابقه در بخش‌های مختلف و تورم دو رقمی روبرو است. ریشی سوناک می‌توانست به ناظم زهاوی امکان دهد تا از مقامش کناره‌گیری کند اما به نظر می‌رسد نخست‌وزیر بریتانیا با برکناری او در تلاش است تا قاطعیت و اقتدار خود را همزمان با افزایش فشارها بر دولتش نشان دهد. 

ناظم زهاوی، ۵۵ ساله در پاسخ به نامه برکناری خود خطاب به نخست‌ وزیر بریتانیا تاکید کرده که اقداماتش ناشی از «اهمال» بوده و «عامدانه» تخلفی انجام نداده است. او همچنین از رویکرد برخی رسانه‌ها در بریتانیا انتقاد کرده است.

عضو پیشین کابینه ریشی سوناک که در بغداد متولد شده، اصالتا از کردهای عراق است. او در سن ۹ سالگی به بریتانیا مهاجرت کرد و بعدها با پایه‌گذاری موسسه نظرسنجی «یوگاو» ثروتمند شد. ناظم زهاوی در دولت بوریس جانسون مسئول کارزار واکسیناسیون در برابر بیماری همه‌گیر «کووید ۱۹» بود. بریتانیا در سال ۲۰۲۱ یکی از موفق‌ترین و سریع‌ترین کارزارهای واکسیناسیون در برابر ویروس کرونا را انجام داد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شهردار ۶۸ ساله تورنتو پس از افشای روابط عاشقانه‌اش با کارمند ۳۱ ساله استعفا داد

اعتصاب تاریخی؛ کارکنان بخش بهداشت و درمان دولتی بریتانیا دست از کار کشیدند

وزیر کشور برکنار شده بریتانیا ریشی سوناک را «شکست خورده» خواند و به «خیانت» متهم کرد