پاپ فرانسیس: همجنس‌گرایی جرم نیست

پاپ فرانسیس در مصاحبه اختصاصی با آسوشیتدپرس به تاریخ ۲۴ ژانویه ۲۰۲۳ در واتیکان.
پاپ فرانسیس در مصاحبه اختصاصی با آسوشیتدپرس به تاریخ ۲۴ ژانویه ۲۰۲۳ در واتیکان. Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پاپ فرانسیس از قوانینی که نگاه جرم‌انگارانه به همجنس‌گرایی دارند انتقاد کرد و آن را «غیر عادلانه» دانست. او از اسقف‌های کاتولیک که از قوانین این‌چنینی حمایت می‌کنند خواست تا پذیرای افراد دگرباش جنسی در کلیساها باشند.

آگهی

پاپ فرانسیس از قوانینی که نگاه جرم‌انگارانه به همجنس‌گرایی دارند انتقاد کرد و آن را «غیر عادلانه» دانست و گفت: «خداوند همه فرزندانش را همان‌طور که هستند دوست دارد.» پاپ همچنین از اسقف‌های کاتولیک که از قوانین این‌چنینی حمایت می‌کنند خواست تا پذیرای افراد دگرباش جنسی در کلیساها باشند.

پاپ فرانسیس روز سه‌شنبه در مصاحبه‌ای با آسوشیتدپرس گفت: «همجنس‌گرا بودن جرم نیست.» رهبر کاتولیک‌های جهان در این گفتگو اذعان کرد که اسقف‌هایی هستند که در برخی از نقاط جهان از قوانین جرم‌انگارانه از همجنس‌گرایی حمایت می‌کنند یا علیه جامعه دگرباش‌های جنسی تبعیض قائل می‌شوند. در عین حال خود پاپ همچنان معتقد است که همجنس‌گرایی یک «گناه» است.

با این حال پاپ، این نگاه تبعیض‌آمیز اسقف‌ها را منبعث از پیشینه‌های متفاوت فرهنگی آن‌ها دانست و گفت که اسقف‌ها به طور خاص وظیفه دارند تا این سبک نگرش را تغییر داده و شأن و منزلت همه را به رسمیت بشناسند و «لطف و مهربانی را به کار گیرند، همانطور که خدا برای هر یک از ما چنین است.»

میزان جرم‌انگاری در حال حاضر چقدر است؟

به گفته‌ یک سازمان بریتانیایی به نام «موسسه کرامت انسانی» که در جهت برچیده شدن چنین قوانینی تلاش می‌کند، هم اکنون حدود ۶۷ کشور یا حوزه قضایی در سراسر جهان، هرگونه «فعالیت جنسی همجنس‌گرایانه با رضایت طرفین» را جرم انگاری کرده‌اند، که در یازده مورد از آن‌ها برای چنین اعمالی مجازات اعدام تعیین کرده است.

در ایالات متحده، علیرغم حکم دیوان عالی کشور در سال ۲۰۰۳ مبنی بر مغایرت این قوانین با قانون اساسی، ولی همچنان بیش از ۱۲ ایالت قوانین ضد همجنس‌گرایانه‌ را در کتاب قوانین ایالتی خود محفوظ دارند.

سازمان ملل متحد بارها خواستار پایان دادن به قوانین جرم‌انگاری همجنس‌گرایی شده است و گفته است که این قوانین، حریم خصوصی و رها بودن از تبعیض را نقض می‌کند و برخلاف تعهدات کشورها بر اساس قوانین بین‌المللی برای حمایت از حقوق بشر همه افراد بدون توجه به گرایش جنسی یا هویت جنسی آن‌ها است.

جایگاه کلیسای کاتولیک در این زمینه کجاست؟

فرانسیس با «ناعادلانه» خواندن این گونه قوانین گفت که کلیسای کاتولیک توانایی پایان دادن به این قوانین را دارد و موکدا گفت که «باید» در جهت این مهم تلاش کرد.

فرانسیس به نقل از کتاب استفتائات کلیسای کاتولیک گفت که همجنسگرایان باید مورد استقبال و احترام قرار گیرند و نباید به حاشیه رانده شده یا مورد تبعیض قرار گیرند. او در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس در اقامتگاه پاپ در واتیکان گفت: «ما همه فرزندان خدا هستیم و خدا ما را همانطور که هستیم و به خاطر میزان جنگیدنمان برای کرامتمان دوست دارد.»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

برخی از اسقف‌های کاتولیک قویاً جرم‌انگاری از همجنس‌گرایی را مطابق با آموزه‌های واتیکان می‌دانند و آن را «فی نفسه مخل» می‌دانند، در حالی که برخی دیگر خواستار لغو این قوانین شده‌اند.

پیش‌تر انتظار می‌رفت که پاپ فرانسیس طی نشستی با گروه های حقوق بشری در سال ۲۰۱۹ بیانیه‌ای در مخالفت با جرم‌انگاری از همجنس‌گرایی صادر کند. ولی در پایان، پاپ با این گروه‌ها ملاقات نکرد و در عوض مرد شماره دو واتیکان این دیدار را صورت داد و بر لزوم رعایت «شان هر انسان» و انتقاد از «هر نوع خشونت» تایید کرد.

پاپ: «باید بین گناه و جرم تفاوت قائل شد»

روز سه شنبه، پاپ فرانسیس گفت که باید بین جرم و گناه در رابطه با همجنس‌گرایی تمایز قائل شد. پاپ گفت: «همجنس‌گرا بودن جرم نیست. جرم نیست بله، ولی گناه است. باشد، اما ابتدا بین گناه و جرم تفاوت قائل شویم.»

آموزه‌های کاتولیک معتقدند که در حالی که با همجنس‌گرایان باید با احترام برخورد شود، اعمال همجنس‌گرایانه « فی نفسه مخل» هستند. هرچند فرانسیس با این گفته‌ها تغییری در این آموزه‌های مسیحیت ایجاد نکرد اما در صدد اصلاح نحوه برخورد با دگرباش‌های جنسی شده است.

  • پاپ فرانسیس بارها و علنا به شیوه‌هایی به جامعه همجنسگرایان و ترنس‌ها خدمت کرده است، مثلا در یک مورد در در سال ۲۰۱۳ هنگامی که از او در مورد یک کشیش ظاهراً همجنسگرا سوال می‌شود در بیانیه‌ای مشهورش پاسخ می‌دهد که «من کی باشم که قضاوت کنم؟»
  • او در جایگاه اسقفی‌اعظم شهر بوئنوس‌آیرس، از اعطای حمایت‌های قانونی به زوج‌های همجنس‌گرا بجای اعطای تاییدیه ازدواج همجنس‌گرایان حمایت می کرد.
  • علیرغم چنین این اظهار حمایت‌ها، پاپ فرانسیس از سوی «انجمن کاتولیک‌های دگرباشان» به خاطر صدور حکم سال ۲۰۲۱ توسط واتیکان مورد انتقاد است چرا که بر اساس این فرمان، کلیسا حق ندارد ازدواج همجنس‌گرایان را انجام دهد «زیرا خدا نمی‌تواند گناه را مورد عنایت و [تشویق] قرار دهد».
  • علاوه بر این، واتیکان در سال ۲۰۰۸ از امضای بیانیه سازمان ملل که خواستار جرم زدایی از همجنس‌گرایی بود، امتناع کرد. در عین حال در آن زمان، این نهاد دینی در بیانیه‌ای از کشورها خواست تا از «تبعیض ناعادلانه» علیه همجنس‌بازان خودداری کنند و به مجازات‌ها علیه آنها پایان دهند.
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پاپ فرانسیس بر غسل تعمید فرزندان زوج‌های همجنس‌گرا در کلیسای کاتولیک مهر تایید زد

سفر به لیسبون؛ پاپ فرانسیس «رسوایی» آزار و اذیت روحانیت در پرتغال را محکوم کرد

انتقاد پاپ از جایگزینی حیوانات خانگی به جای فرزندآوری در سایه رشد منفی جمعیت ایتالیا