هزاران اسرائیلی بار دیگر علیه اصلاحات قضایی دولت جدید نتانیاهو تظاهرات کردند

بنری از چهره بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و پرچم این کشور در حاشیه تظاهرات شنبه ۲۱ ژانویه در تل‌آویو
بنری از چهره بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و پرچم این کشور در حاشیه تظاهرات شنبه ۲۱ ژانویه در تل‌آویو Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ده‌ها هزار اسرائیلی شنبه شب در تل‌آویو جمع شدند تا نسبت به طرح‌های دولت جدید بنیامین نتانیاهو برای بازنگری در سیستم قضایی این کشور مراتب اعتراض خود را اعلام کنند. در جریان این تظاهرات، یائیر لاپید نخست‌وزیر سابق اسرائیل نیز با پیوستن به معترضان از آن‌ها حمایت کرد.

آگهی

ده‌ها هزار اسرائیلی شنبه شب در تل‌آویو جمع شدند تا مراتب اعتراض خود را نسبت به طرح‌های دولت جدید بنیامین نتانیاهو برای بازنگری در سیستم قضایی این کشور اعلام کنند. در جریان این تظاهرات، یائیر لاپید نخست‌وزیر سابق اسرائیل نیز با پیوستن به معترضان از آن‌ها حمایت کرد. همچنین یکی از مقامات پیشین دولت قبلی آقای نتانیاهو نیز برای حاضران سخنرانی کرد و سیاست‌های دولت را به شدت نقد کرد.

توئیت آقای لاپید در مورد حضورش در تظاهرات ۲۱ ژانویه ۲۰۲۳

این در حالی است که علیرغم حکم روز چهارشنبه دادگاه عالی اسرائیل مبنی بر سلب صلاحیت «آریه درعی» یکی از وزرای کابینه آقای نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور جلسه هفتگی امروز (یکشنبه ۲۲ ژانویه) را با حضور آقای آریه درعی شروع کرد و از او بابت گسترش «سبد مراقبت‌های بهداشتی ۲۰۲۳» تشکر کرد. 

تظاهرکنندگان روز شنبه علیه برنامه‌های دولت برای تضعیف جایگاه قوه قضائیه اعتراض داشتند و معتقد بودند با این مسیری که دولت جدید در اسرائیل پیش گرفته است مردم‌سالاری در این کشور به نقطه غیرقابل جبرانی پس‌رفت خواهد کرد.

آقای لاپید در توئیتی نوشت: «افرادی که عاشق کشور هستند آمده‌اند تا از مردم‌سالاری، نهاد دادگاه‌، ایده حیات مشترک و خیر مشترک دفاع کنند.» وی متعهد شد «تا زمانی که پیروز نشوند تسلیم نخواهند شد».

از زمان بازگشت بنیامین نتانیاهو به مسند قدرت و تشکیل راستگراترین دولت تاریخ اسرائیل، شهرهای این کشور شاهد اعتراضاتی بوده که تظاهرات روز شنبه بزرگترین آن‌ها در ماه گذشته بوده است.

طبق برآورد رسانه های اسرائیلی، بیش از ۱۰۰ هزار معترض در مرکز تل آویو حضور یافته بودند. هفته گذشته نیز ده‌ها هزار نفر در همین شهر تجمع کرده بودند.

معترضان با در دست داشتن پرچم‌های اسرائیل، بنرهایی را با خود حمل می‌کردند که بر روی آن‌ها نوشته شده بود «فرزندان ما در دیکتاتوری زندگی نمی‌کنند» و «اسرائیل، ما مشکل داریم».

آسوشیتدپرس
جمعیت تظاهرکنندگان در میدانی در شهر تل‌آویو به تاریخ ۲۱ ژانویه ۲۰۲۳آسوشیتدپرس

انتقاد شدید یکی از اعضای کابینه پیشین آقای نتانیاهو

یکی از سخنرانان تجمعات شب گذشته در تل‌آویو آقای موشه یعلون وزیر دفاع سابق دولت پیشین نتانیاهو بود. وی در جمع تظاهر کنندگان، دولت بنیامین نتانیاهو را «دیکتاتوری جنایتکاران» خطاب کرد. آقای یعلون گفت: «کشوری که در آن نخست‌وزیر همه قضات را منصوب می‌کند، چه نام دارد: دیکتاتوری». 

علاوه بر این اعتراضات مردمی، دولت آقای نتانیاهو از جانب دادستانی کل این کشور نیز تحت فشار است.

دادستان کل اسرائیل روز چهارشنبه از نتانیاهو خواست تا آریه درعی از متحدان کلیدی کابینه خود را به دلیل محکومیت به جرایم مالیاتی از تصدی پست دولتی برکنار کند.

آسوشیتدپرس
معترضان با در دست داشتن مشعل‌هایی در جریان تظاهرات در تل‌آویو به تاریخ ۲۱ ژانویه ۲۰۲۳آسوشیتدپرس

نتانیاهو که خود در دادگاه‌های اسرائیل به فساد مالی متهم است گفته است که علیرغم اعتراضات، به برنامه‌های خود در خصوص بازنگری در سیستم قضایی اسرائیل ادامه خواهد داد. معترضان معتقدند که هدف آقای نتانیاهو از این تغییرات ساختاری فرار از محکومیت خود در محاکم قضایی است.

در بین معترضان شامگاه شنبه عده دیگری نیز از جمع دگرباش‌های جنسی حضور داشتند. این افراد برنامه اجتماعی محافظه‌کارانه دولت جدید را سبب فراهم آوردن موجبات ترس و دلهره در میان جامعه دگرباش‌های جنسی خواندند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تشکر یک مسئول سازمان ملل از حزب‌الله انتقاد اسرائیل را برانگیخت

آینده مقابله با ایران هسته‌ای و دیپلماسی با اعراب و آمریکا در اظهارات نخست‌وزیر پیشین و جدید اسرائیل

معترضان اسرائیلی با بستن بزرگراهی در تل‌آویو خواستار آزادی گروگان‌های باقی مانده در غزه شدند