آینده مقابله با ایران هسته‌ای و دیپلماسی با اعراب و آمریکا در اظهارات نخست‌وزیر پیشین و جدید اسرائیل

سخنرانی پایانی لاپید و سخنرانی آغازین نتانیاهو در پارلمان اسرائیل
سخنرانی پایانی لاپید و سخنرانی آغازین نتانیاهو در پارلمان اسرائیل Copyright حساب رسمی کنست در توئیتر
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر جدید اسرائیل، روز پنجشنبه ۲۹ دسامبر ۲۰۲۲ اعضای دولت سی و هفتم این کشور را به مجلس کنست معرفی کرد. پیش از سخنان او، یائیر لاپید نخست‌وزیر پیشین اسرائیل نیز با اشاره به ایران از دست‌اوردهای دولت خود در قبال ایران بدون صرف هزینه دیپلماتیک گفت.

آگهی

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر جدید اسرائیل، روز پنجشنبه ۲۹ دسامبر ۲۰۲۲ اعضای دولت سی و هفتم این کشور را به مجلس کنست معرفی کرد. پیش از سخنرانی او، یائیر لاپید، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل با اشاره به ایران، از دست‌اوردهای دولت خود دفاع کرد.

بنیامین نتانیاهو که رهبری حزب لیکود را نیز عهده دارد در این جلسه گفت: کابینه جدید اسرائیل برای جلوگیری از دستیابی تهران به سلاح هسته‌ای به تلاش برای حذف برنامه هسته‌ای ایران ادامه خواهد داد. او در مورد بیست و پنج سال باقیمانده تا یکصدمین سالگرد اعلام استقلال این کشور، از مانع ایران از تبدیل شدن اسرائیل به یک قدرت جهانی گفت.

«دیپلماسی پیچیده‌ و غیرعلنی با دولت‌های غربی علیه ایران داشتیم»

در ابتدای این جلسه، یائیر لاپید در آخرین سخنرانی خود در پارلمان اسرائیل با نام بردن از ایران به عنوان «بزرگ‌ترین تهدید کشور» خطاب به نخست‌وزیر جدید گفت: «در یک سال و نیم گذشته به طور گسترده با [فعالیت‌های هسته‌ای ایران] مقابله کردیم.» او اضافه کرد که برخلاف انتطارات همه، «دولت ما موفق شد جلوی احیای توافق هسته‌ای با ایران را بگیرد.»

وی با بیان اینکه «این کار مستلزم کار دیپلماتیک پیچیده‌ و غیرعلنی با دولت آمریکا و دولت‌های اروپایی بود.» گفت «نتیجه‌اش هم دارید می بینید: توافق امضا نشد، تحریم‌ها علیه ایران پابرجا ماند و حتی اضافه هم شد و پرونده‌های ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مختومه نشد.»

«بدون صرف هزینه سیاسی به اهدافمان در قبال ایران رسیدیم»

آقای لاپید با دفاع از کارنامه دولت متبوعش، ضمن ابراز خرسندی از خارج نشدن سپاه پاسداران ایران از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا، گفت که در این مدت توانسته است از «استقرار نیروهای ایرانی در سوریه» ممانعت کند. او در این‌باره گفت که البته این کار نیازمند «مذاکرات فشرده با آمریکایی‌ها بوده که گاها به تندی در گفتگوها کشیده شده ولی در نهایت بدون صرف هیچگونه هزینه دیپلماتیک توانستیم جایگاه اسرائیل در سیاست ایالات متحده را تقویت کنیم.»

«مذاکرات فشرده با آمریکایی‌ها بوده که گاها به تندی در گفتگوها کشیده شده ولی در نهایت بدون صرف هیچگونه هزینه دیپلماتیک توانستیم جایگاه اسرائیل در سیاست ایالات متحده را تقویت کنیم.»
یائیر لاپید
نخست‌وزیر پیشین اسرائیل

لاپید همچنین گریزی به روابط با کشورهای عربی زد و گفت «ما سنگ‌بنای پیوستن کامل عربستان سعودی به توافقنامه ابراهیم [عادی‌سازی روابز با کشورهای عربی] را گذاشتیم. البته جزئیات آن محرمانه است که به نخست‌وزیر آینده [نتانیاهو] بعدا گفته خواهد شد. اگر دولت جدید به مسیری که ما تعیین کرده‌ایم ادامه دهد، عادی‌سازی کامل با سعودی‌ها در مدت زمان کوتاهی قابل حصول است.»

«سه تکلیف اصلی دولت جدید: مقابله با ایران، توسعه، و پایان دادن به مناقشه اسرائیل و اعراب»

پس از سخنرانی آقای لاپید، نوبت به نخست‌وزیر جدید اسرائیل رسید تا در مورد برنامه ‌های آتی دولتش بگوید. او در همان ابتدای سخنرانی‌اش با اشاره به ایران گفت: «در چهار سال آینده، تلاش خواهیم کرد تا اطمینان حاصل کنیم که تا زمان رسیدن به صدمین سالگرد استقلال [۲۰۴۸]، اسرائیل به یک قدرت جهانی تبدیل شود. برای این منظور، ما باید سه وظیفه اصلی را انجام دهیم.»

نتانیاهو گفت: «اولین کار خنثی کردن تلاش‌های ایران برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای است.» نتانیاهو وقتی که با اعتراض برخی از مخالفان در پارلمان مواجه شد به آن‌ها پاسخ داد که «شماها که از توافق هسته‌ای حمایت کردید، شما کی باشید که بخواهید به ما آموزش بدید؟»

نخست وزیر آینده ادامه داد: وظیفه دوم توسعه زیرساخت‌های کشور از جمله توسعه قطار سریع‌السیر است. او وظیفه سوم دولتش را ادامه گسترش دایره صلح با کشورهای عربی، با هدف پایان دادن به مناقشه اسرائیل و اعراب دانست.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وال استریت ژورنال: حمله پهپادی به مجتمع نظامی اصفهان کار اسرائيل بود

هزاران اسرائیلی بار دیگر علیه اصلاحات قضایی دولت جدید نتانیاهو تظاهرات کردند

دیوان بین‌المللی دادگستری به اسرائیل دستور داد تا گذرگاه‌های بیشتری برای کمک به نوار غزه باز کند