گروهی از تخریب‌چی‌های اوکراین در کامبوج آموزش می‌بینند

مین روبان اوکراینی در جلسه آموزشی سازماندهی شده توسط مرکز اقدام مین کامبوج، CMAC، در استان باتامبانگ، کامبوج، پنجشنبه، ۱۹ ژانویه ۲۰۲۳.
مین روبان اوکراینی در جلسه آموزشی سازماندهی شده توسط مرکز اقدام مین کامبوج، CMAC، در استان باتامبانگ، کامبوج، پنجشنبه، ۱۹ ژانویه ۲۰۲۳. Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در روز‌های گذشته گروهی از مین روبان اوکراین به کامبوج سفر کرده‌اند تا در مورد چگونگی خنثی کردن مین‌های روسیه اطلاعات بیشتری کسب کنند.

آگهی

گروهی از تخریب‌چی‌های اوکراین به کامبوج سفر کرده‌اند تا در خنثی کردن مین‌های روسیه اطلاعات و تجربه بیشتری کسب کنند.

این گروه ۱۵ نفری اوکراینی با پوشیدن لباس‌های مخصوص محافظ بدن و کلاه ایمنی در میدان جنگ سابق در استان باتامبانگ واقع در شمال غربی کامبوج توسط مربیان مرکز مین این کشور در حال آموزش هستند.

کامبوج در قرنی که گذشت دو جنگ عمده را پشت سر گذاشت. این کشور ابتداء در بین سالهای ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۵ میلادی دستخوش جنگ داخلی بین نیروی دولتی و خمرهای سرخ تحت رهبری پل پوت شد. در این جنگ، اتحاد جماهیر شوروی و متحدانش از خمرهای سرخ و آمریکا و متحدانش از نیروهای دولتی حمایت می‌کردند.

جنگ دوم اما در اواخر سال ۱۹۷۸ میلادی و با حمله کامبوج به مرزهای ویتنام آغاز و با اشغال کامبوج توسط ویتنام و برافتادن حزب کمونیست کامبوج از قدرت به پایان رسید اما ارتش ویتنام تا سال ۱۹۸۹ میلادی کامبوج را ترک نکرد و این کشور تا سالها بعد به ثبات نرسید. 

مناطق مختلف کامبوج پس از دهه‌ها درگیری و جنگ مملو از مین شد. تخمین زده می‌شود ۴ تا ۶ میلیون مین عمل نکرده در گوشه و کنار این کشور وجود دارد.  

بر اساس گزارش یک سازمان‌ نظارت بر مین‌های زمینی در سال ۲۰۲۲ میلادی، کامبوج و اوکراین در میان ۹ کشور با بیشترین آلودگی مین‌های عمل نکرده هستند. این بدان معنا است که این دو کشور بیش از ۱۰۰ کیلومتر مربع میدان پاک‌سازی نشده در خاک خود دارند.

هرچند اوکراین جزو ۹ کشور با بیشترین آلودگی به مین‌ است اما در خنثی کردن آن‌ها تازه کار است. در مقابل کارشناسان مین در کامبوج از باتجربه‌ترین‌ تخریبچی‌های جهان هستند که تا کنون چندین هزار نفر از آن‌ها در دهه گذشته تحت نظارت سازمان ملل متحد برای انجام عملیات به آفریقا و خاورمیانه اعزام شده‌اند.

ساتو موتویوکی، استاد دانشگاه توهوکو اهل ژاپن که روی دستگاه‌های مین‌یاب با رادارهای نفوذی کار می‌کند با اشاره به دستگاهی که در اختیار مین ‌روبان قرار گرفته است می‌گوید: «این دستگاه دستی متشکل از یک فلزیاب با رادار نفوذ به زمین است که می تواند به مین روبان کمک کند تا مین‌های مدفون شده در عمق زیاد را بهتر شناسایی کنند.»

او همچنین با بیان این‌که شرایط خاک در اوکراین و کامبوج بسیار متفاوت است می‌گوید « امیدوارم اوکراینی‌ها در کامبوج به اندازه کافی تجربه کسب کنند تا بتوانند از این دستگاه‌ها به طور موثر در کشور خودشان استفاده کنند. البته فکر می‌کنم بعد از اینکه آنها عملیات ALIS را آموزش ببینند بتوانند آن را در میادین آلوده به مین اوکراین به کار گیرند.»

 تیم اوکراینی روز دوشنبه برای آموزش وارد کامبوج شد و در برنامه‌ای که توسط آژانس همکاری بین‌المللی ژاپن حمایت می‌شود شرکت کرد. هون سن، نخست وزیر کامبوج در ماه نوامبر در گفت‌و‌گویی تلفنی با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، به وی وعده داد تا به آموزش تیم‌های تخریب اوکراین کمک کند.

این پیشنهاد پس از آن مطرح شد که هون سن، نخست وزیر کامبوج، کشوری که معمولاً با روسیه و چین همسو است در اقدامی غیرمعمول، تهاجم مسکو به اوکراین را محکوم کرد و گفت: «کامبوج همیشه با هر کشوری که به کشور دیگری حمله کند، مخالف است.»

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید 

چندین کشور دیگر از جمله آمریکا و آلمان به اوکراین کمک‌هایی در زمینه مین زدایی ارایه کرده‌‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بخشی از مهمات و تسلیحات جنگی اوکراین از انبار آمریکا در اسرائیل تامین می‌شود

دبیرکل ناتو: هنوز برای پیروزی اوکراین و شکست روسیه دیر نشده است

روسیه قطعنامه سازمان ملل برای جلوگیری از یک مسابقه خطرناک هسته‌ای در فضا را وتو کرد