بخشی از مهمات و تسلیحات جنگی اوکراین از انبار آمریکا در اسرائیل تامین می‌شود

سربازان گارد ملی اوکراین در روز جمعه، ۱۱ نوامبر ۲۰۲۲ آماده شلیک به مواضع روسیه با استفاده از سلاح ضد هوایی در منطقه خارکف، اوکراین هستند.
سربازان گارد ملی اوکراین در روز جمعه، ۱۱ نوامبر ۲۰۲۲ آماده شلیک به مواضع روسیه با استفاده از سلاح ضد هوایی در منطقه خارکف، اوکراین هستند. Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آمریکا به اسرائیل اجازه داده است تا در مواقع اضطراری به این تجهیزات و مهمات دسترسی داشته باشد.

آگهی

آمریکا از انبار عظیم مهمات خود در اسرائیل گلوله‌های توپخانه‌ برای اوکراین در جنگ با روسیه را تامین می‌کند. مهمات و تسلیحاتی که آمریکا در اسرائیل ذخیره کرده است برای استفاده این کشور در هرگونه درگیری‌ احتمالی در خاورمیانه در نظر گرفته شده است.   

آمریکا به اسرائیل اجازه داده است تا در مواقع اضطراری به این تجهیزات و مهمات دسترسی داشته باشد.

نیویورک تایمز روز چهارشنبه برای اولین بار وجود این انبار مهمات در اسرائیل را گزارش کرد و مدعی شد تسلیحات و مهمات آمریکا به طور منظم در اسرائیل ذخیره می‌شوند تا در صورت بروز درگیری ناگهانی در این منطقه استفاده شوند. واشنگتن پس از شروع جنگ اوکراین تصمیم گرفت بخشی از این ذخایر تسلیحاتی را در اختیار اوکراین قرار دهد.

یک عضو ارتش اسرائیل در این‌باره به تایمز گفته است: «انتقال تسلیحات آمریکایی از اسرائیل به اوکراین به معنای تغییر در سیاست اسرائیل در ارائه کمک‌های نظامی به اوکراین نیست.»

اسرائیل در ابتداء نسبت به انتقال تسلیحات از این انبار‌ها به اوکراین با این استدلال که ممکن است به روابطش با روسیه آسیب برساند، ابراز نگرانی کرد. با این حال به گفته برخی مقامات حدود نیمی از ۳۰۰ هزار گلوله‌ که قرار بود به اوکراین ارسال شود پیش از این به اروپا ارسال شده است و قرار است از طریق لهستان به کی‌یف تحویل داده شود.

در حالی که محتوای دقیق تسلیحات منتقل شده به اوکراین به طور کامل فاش نشده است، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی با اشاره به گلوله‌های توپخانه ارسال شده از خاک اسرائیل به اوکراین گفت: « اگر شرایط ارسال مهمات به اوکراین مهیا باشد کمک‌ها راحت‌تر به این کشور ارسال می‌شود.در بسته پشتیبانی نظامی ما به اوکراین سامانه آ.اس-۹۰ و سامانه ام-۱۰۹، اسلحه‌های کالیبر ۱۵۵ و همچنین اسلحه‌های کالیبر ۱۰۵ و همچنین ۱۰۰ هزار گلوله توپخانه‌ و میلیون‌ها گلوله وجود داشت.»

هرچند اسرائیل تا کنون تسلیحات نظامی و جنگی خود را به اوکراین ارسال نکرده‌ است اما محموله‌های زیاد کمک‌های بشردوستانه در اختیار کی‌یف قرار داده است. تل‌آویو در همین راستا و در مارس ۲۰۲۲ یک بیمارستان صحرایی در اوکراین ایجاد کرد. 

دولت پیشین اسرائیل با تحویل «سیستم هشدار زودهنگام» به اوکراین موافقت کرده بود تا از شهروندان این کشور در مواقع حملات موشکی محافظت شود، اما این فناوری هنوز به کی‌یف تحویل داده نشده است.

به نوشته تایمز، امکان انتقال تسلیحات آمریکایی از اسرائیل به اوکراین برای اولین بار در ماه‌های ابتدایی جنگ مطرح شد، اما توافق برای عملی‌شدن این ایده به تازگی در یک مکالمه تلفنی رمزگذاری شده بین بنی گانتس، وزیر دفاع وقت اسرائیل و وزیر دفاع آمریکا صورت گرفته است.

گانتس سپس موضوع را به کابینه آورد و پس از جلسه‌ای که در آن نظرات مختلفی شنیده شد، نخست وزیر وقت، این درخواست را تایید کرد.

اوکراین بارها از اسرائیل خواسته است که تا بیش از کمک‌های بشردوستانه ارائه کند، یوگن کورنیچوک، سفیر اوکراین در اوایل این ماه به روزنامه جروزالم پست گفته بود: «متاسفانه، ما نمی‌توانیم با بانداژ و آنتی بیوتیک در جنگ پیروز شویم. ما به تجهیزات دفاعی از جمله سامانه‌های ضد موشکی و ضد پهپادی نیاز داریم.»

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

کورنیچوک با بیان این‌‌که «اسرائیل باید در سمت درست تاریخ بایستد» گفت که اوکراین موضوع درخواست تسلیحات نظامی را بارها با دولت گذشته در میان گذاشته است. 

ولودیمیر زلنسکی، درست پس از ادای سوگند دولت جدید اسرائیل در اواخر ماه گذشته، در تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو که دوباره به مقام نخست وزیری رسید در این باره صحبت کرد، اما هیچ تعهد و قولی دریافت نکرد. 

کورنیچوک می‌گوید اسرائیل «دقیقا می‌داند که ما به چه چیزی نیاز داریم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

توصیه واشنگتن به اوکراین: تا زمان دریافت تسلیحات جدید و آموزش نیروها از حمله بزرگ دست بکشید

آخرین تسلیحات اهدایی غرب به اوکراین؛‌ مسکو: جنگ را وارد سطح جدیدی نکنید

وزیر کشور لبنان: قتل صراف وابسته به حزب‌الله و رابط ایران، احتمالا کار اسرائیل بوده است