کوین مک‌کارتی جمهوری‌خواه پس از ۱۵ دور رای‌گیری به عنوان رئيس جدید مجلس نمایندگان آمریکا انتخاب شد

کوین مک‌کارتی، رئيس جدید مجلس نمایندگان آمریکا
کوین مک‌کارتی، رئيس جدید مجلس نمایندگان آمریکا Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آقای مک‌کارتی که برای انتخاب به عنوان رئیس مجلس نمایندگان سختی‌های فراوانی را متحمل شده می‌گوید تلاش خواهد کرد به یک کنترل کننده در مقابل سیاست‌های دولت جو بایدن تبدیل شود.

آگهی

پس از بارها تلاش و رای‌گیری، کوین مک کارتی در پانزدهمین رای‌گیری بالاخره توانست به آرای لازم برای کسب ریاست مجلس نمایندگان آمریکا دست یابد و جانشین نانسی پلوسی شود. 

آقای مک کارتی که در روزهای اخیر بارها برای کسب این صندلی تلاش کرده بود هر بار با عدم همراهی برخی از اعضای حزب جمهوری‌خواه ناکام مانده بود اما در نهایت موفق شد با کسب ۲۱۶ رای در مقابل ۲۱۲ رای حکیم جفریز نامزد حزب دموکرات به عنوان رئیس جدید حزب دموکرات برگزیده شود. 

مک کارتی نماینده ایالت کالیفرنیا است و پیش از این رهبر اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا را بر عهده داشت. او از حمایت دونالد ترامپ برخوردار بود اما این حمایت هم نتوانسته بود به او برای کسب ریاست مجلس نمایندگان کمک کند و این روند برای چندین روز طول کشید. 

این نخستین بار در یک قرن اخیر بود که انتخاب رئیس مجلس نمایندگان به چندین دور رای گیری نیاز پیدا می‌کند. طولانی‌ترین رای‌گیری در تاریخ ایالات متحده به سال ۱۸۵۵ باز می‌گردد که در آن پس از ۱۳۳ دور رای‌گیری که از دسامبر ۱۸۵۵ تا فوریه ۱۸۵۶ به طول انجامید روند انتخاب رئیس مجلس نمایندگان انجام شد. 

جو بایدن که پیشتر این روند طولانی را با کنایه به سخره گرفته بود در پیامی به مک کارتی برای انتخاب به عنوان رئیس جدید مجلس نمایندگان تبریک گفت. آقای بایدن در پیامی تاکید کرد که آماده همکاری با جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان است. او یپشتر و در واکنش به انجام رای‌گیری‌های متعدد گفته بود در صورتی که جنگ داخلی جمهوری خواهان ادامه یابد ممکن است غیرمنتظره‌ترین نامزد و حتی یک فرد تازه‌کار به ریاست این نهاد انتخاب شود. 

مک کارتی که برای کسب این صندلی تحقیرهای فراوانی را متحمل و حاضر شد امتیازات فراوانی به اعضای مخالف حزب جمهوری‌خواه ارائه دهد در سخنرانی افتتاحیه خود به طیف وسیعی از اولویت‌ها از کاهش هزینه‌ها گرفته تا مهاجرت اشاره کرد و افزود: «سیستم ما بر اساس کنترل‌ها و موازنه‌ها ساخته شده است. زمان آن رسیده که ما یک کنترل کننده باشیم و تعادلی را برای سیاست‌های رئيس جمهوری فراهم کنیم.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

امتیازات قابل توجهی که مک کارتی به جریان راست افراطی حزب جمهوری‌خواه ارائه داده باعث شده بسیاری از تحلیلگران سیاست در آمریکا از لرزان بودن پایگاه و جایگاه او بگویند. همچنین با توجه به این شرایط احتمال تعطیل شدن دولت و عدم تصویب بودجه نیز بسیار بالا ارزیابی می‌شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا: دستور دادم تحقیقات رسمی برای استیضاح بایدن آغاز شود

انتقاد زلنسکی در کنگره آمریکا از نقش ایران در جنگ اوکراین؛ «تروریست، تروریست را پیدا می‌کند»

دونالد ترامپ: ایران در زمان من می‌توانست به پیمان ابراهیم و عادی‌سازی روابط با اسرائیل بپیوندد