انتقاد زلنسکی در کنگره آمریکا از نقش ایران در جنگ اوکراین؛ «تروریست، تروریست را پیدا می‌کند»

حضور زلنسکی در کنگره آمریکا برای اولین بار پس از آغاز جنگ اوکراین، ۲۱ دسامبر ۲۰۲۲
حضور زلنسکی در کنگره آمریکا برای اولین بار پس از آغاز جنگ اوکراین، ۲۱ دسامبر ۲۰۲۲ Copyright رویترز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«وقتی روسیه با توپخانه خود دستش به شهرهای ما نمی‌رسد، سعی می‌کند با حملات موشکی آن‌ها را نابود کند. تازه روسیه در این قضیه، در این سیاست نسل کشی، یک متحد هم پیدا کرده است: ایران.»

آگهی

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، چهارشنبه شب به وقت واشنگتن در سخنرانی خود در کنگره آمریکا از جمهوری اسلامی ایران انتقاد کرد.

آقای زلنسکی که با گرمکن معروف خود به رنگ سبز افسری صحبت می کرد، بیشتر سخنرانی را به انتقاد از روسیه و تشکر از حمایت‌های ایالات متحده آمریکا اختصاص داد. وی همچنین با سه بار نام بردن از ایران به ادعای حمایت نظامی این کشور از روسیه در جنگ اوکراین اشاره کرد.

«صدقه نمی‌دهید، سرمایه گذاری می‌کنید»

زلنکسی در این سخنرانی گفت: «روس‌ها از هرچه که دستشان بود علیه شهرهای اوکراینی همچون باهموت استفاده کردند، اما اوکراین جبهه‌های خود را حفظ می‌کند و هرگز تسلیم نمی‌شود». وی ادامه داد: «سال گذشته، ۷۰ هزار نفر در شهر باهموت زندگی می کردند... اکنون فقط چند غیرنظامی باقی مانده‌اند. هر وجب از آن سرزمین غرق در خون است... دونباس چندین بار در نبردهای شدید و حتی درگیری‌های تن به تن دست به دست شد. اما دونباس اوکراینی همچنان استوار است.»

زلنسکی خواستار ادامه حمایت مالی از سوی ایالات متحده شد و به نمایندگان آمریکا گفت: «پول‌های شما خیریه نیست، بلکه سرمایه‌گذاری در امنیت جهانی و دموکراسی است که ما به مسئولانه‌ترین شکل از آن استفاده می کنیم.»

همدستی ایران با روسیه

زلنسکی در مورد ایران گفت: «وقتی روسیه با توپخانه خود دستش به شهرهای ما نمی‌رسد، سعی می‌کند با حملات موشکی آن‌ها را نابود کند. تازه روسیه در این قضیه، در این سیاست نسل کشی، یک متحد هم پیدا کرده است: ایران.»

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید 

رئیس جمهوری اوکراین در جمع نمایندگان کنگره آمریکا افزود: «صدها پهپاد مرگبار ایرانی که به روسیه داده شد – تاکید می‌کنم صدها [پهپاد] - به تهدیدی برای زیرساخت‌های حیاتی ما تبدیل شده‌اند. اینگونه می‌شود که یک تروریست یک [تروریست] دیگر را پیدا می‌کند. مسئله فقط زمان است، و اگر جلوی آن‌ها را نگیریم به دیگر متحدان شما حمله خواهند کرد.»

اشاره به پایداری مردم اوکراین

چند دقیقه بعد، زلنسکی دوباره درباره پهپادهای انتحاری ساخت ایران سخن گفت. وی با اشاره به نزدیک شدن به جشن پایان سال میلادی و کریسمس گفت که اوکراینی‌ها کریسمس امسال را «علی‌رغم جنایات جنگ جشن خواهند گرفت» و تاکید کرد که «حتی اگر برق نباشد، چراغ ایمان ما به خودمان خاموش نخواهد شد».

آقای زلنسکی گفت: «اگر [سربازان روسی] با پهپادهای ساخت ایران به ما حمله کنند و مردم ما مجبور شوند شب کریسمس را در پناهگاه‌ها بسر ببرند، اوکراینی‌ها باز هم سر سفره تعطیلات گرد هم خواهند آمد و به یکدیگر روحیه خواهند داد.»

درخواست تحریم‌های بیشتر

رئیس جمهوری اوکراین از اعضای کنگره خواست تحریم‌ها علیه روسیه را تشدید کنند و «تروریست‌ها را مسئول این تجاوز بدانند.» وی خاطرنشان کرد که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا از طرح صلح ۱۰ ماده‌ای او حمایت و تاکید کرد که هر یک از اعضای کنگره باید در اجرای آن کمک کنند.

آمریکا در ۱۵ نوامبر ۲۰۲۲ تحریم‌های جدیدی را علیه شرکت‌ها، افراد و نیروی هوافضای سپاه پاسداران ایران که در «ارسال» پهپادهای ساخت ایران به روسیه در جنگ اوکراین نقش داشته‌اند، وضع کرد.

رئیس جمهوری اوکراین سخنان خود را با بیان اینکه اوکراین به «پیروزی کامل» دست خواهد یافت، پایان داد و جملات آغازین خود را تکرار کرد که گفت: «اوکراین زنده است و لگد می زند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هزینه‌کرد دوباره روسیه از تمامیت ارضی ایران؛ شراکت استراتژیک تهران و مسکو عملی است؟

کوین مک‌کارتی جمهوری‌خواه پس از ۱۵ دور رای‌گیری به عنوان رئيس جدید مجلس نمایندگان آمریکا انتخاب شد

مرگ مشکوک میلیونر روس در هند؛ آیا پاول آنتوف منتقد جنگ اوکراین بود؟