رئیس مجلس نمایندگان آمریکا: دستور دادم تحقیقات رسمی برای استیضاح بایدن آغاز شود

کوین مک‌کارتی، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده
کوین مک‌کارتی، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده Copyright AP
Copyright AP
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کوین مک‌کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز سه‌شنبه در پی فشار اعضای جمهوری‌خواه اعلام کرد که از کمیته‌های این مجلس خواسته‌ است تحقیقات خود را برای استیضاح جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آغاز کنند.

آگهی

به گفته آقای مک‌کارتی، این تحقیقات بر موضوع نفع احتمالی جو بایدن از معاملات پسرش هانتر متمرکز است. با این حال تا کنون هیچ شواهدی مبنی بر این امر کشف نشده است. 

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «اتهاماتی مبنی بر سوءاستفاده از قدرت، مانع‌تراشی و فساد مطرح شده که نیازمند تحقیقات بیشتر مجلس نمایندگان است. به همین دلیل امروز به کمیته مجلس نمایندگان دستور دادم تا تحقیقات رسمی خود را برای استیضاح جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آغاز کنند. ما بر اساس شواهد پیش خواهیم رفت.»

جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان هنوز هیچ‌ شواهدی مبنی بر نفع مستقیم جو بایدن از کسب و کار پسرش در اوکراین یا هرجای دیگر ارائه نکردند. آن‌ها تنها ادعاهایی را مبنی بر توقف تحقیقات وزارت دادگستری در پرونده‌های مالی هانتر بایدن مطرح کرده‌اند.

یان سمز، سخنگوی کاخ سفید این اقدام آقای مک‌کارتی را «بدترین حالت سیاست افراطی» توصیف کرد و در توئیتی نوشت: «جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان تحقیقاتی را به مدت ۹ ماه در مورد رئیس جمهوری انجام دادند و به هیچ شواهدی مبنی بر هیچ اشتباهی نرسیدند. هم حزبی‌های خود آقای مک‌کارتی بر این امر معترف‌ هستند.»

آقای سمز همچنین خاطرنشان کرد که کوین مک‌کارتی پیش‌تر گفته بود بدون رای کامل مجلس نمایندگان، تحقیقات استیضاح را آغاز نخواهد کرد. با توجه به این که برخی از نمایندگان جمهوری‌خواه گفته‌اند که با این طرح مخالف‌ هستند، هیچ‌ قطعیتی وجود ندارد که آقای مک‌کارتی بتواند همه ۲۱۸ رای لازم برای انجام آن را کسب کند.

دموکرات‌های مجلس نمایندگان این اقدام آقای مک‌کارتی را «بی‌اساس» خواندند. 

حکیم جفریز، رهبر اقلیت مجلس نمایندگان در توئیتی این اقدام را «تاسف‌آور، بی‌ملاحظه و شنیع» خواند و نوشت: «این یک انتقام سیاسی و فاقد هرگونه مبنای واقعی یا قانونی است.» 

کوین مک‌کارتی گفت که این تحقیقات به هدایت جیمز کومر، رئیس کمیته نظارت و پاسخگویی به همراه جیم جوردن رئیس کمیته قضایی و جیسون اسمیت رئیس کمیته امکانات مالی مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا انجام خواهد شد.

مجلس نمایندگان تا ۳۰ سپتامبر مهلت دارد تا برای اجتناب از تعطیلی دولت، لایحه بودجه‌ را به تصویب رساند. آقای مک‌کارتی سعی دارد با قبول خواسته نمایندگان جمهوریخواه درباره آغاز تحقیقات استیضاح رئیس جمهوری، حمایت آن‌ها را برای تصویب لایحه بودجه جلب کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کوکائین کشف شده در کاخ سفید در قسمت عمومی نبوده است؛ هانتر بایدن در مظان اتهام رسانه‌های جمهوری‌خواه

کوین مک‌کارتی جمهوری‌خواه پس از ۱۵ دور رای‌گیری به عنوان رئيس جدید مجلس نمایندگان آمریکا انتخاب شد

همه چیز درباره بسته کمک‌های ۹۵ میلیارد دلاری سنای آمریکا؛ سهم اسرائيل و اوکراین چقدر خواهد بود؟