ماکرون و فرانسه برای یک ژانویه‌ «داغ» آماده می‌شوند

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه
امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

برخی تحلیل‌گران نگرانند که مخالفت‌ها با طرح اصلاحی امانوئل ماکرون به تدریج به یک خیزش مردمی خشونت‌آمیز تغییر ماهیت دهد؛ درست نظیر آنچه سال ۲۰۱۸ به شکل گیری جنبشی خودجوش موسوم به «جلیقه زردها» منجر شد.

آگهی

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در نطق آغاز سال نو میلادی خود با طرح برخی مشکلات و دغدغه‌ها که شهروندان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند خواستار آماده‌باش کشور برای عبور از یک دوره سخت دیگر شده بود.

رئیس جمهوری ۴۵ ساله فرانسه که از کاخ الیزه با مردم کشورش سخن می‌گفت به «اضطراب» بسیاری از شهروندان در بحبوحه افزایش قیمت مواد غذایی، نگرانی در خصوص جنگ اوکراین و دغدغه‌هایی در ارتباط با همه‌گیری بیماری کووید۱۹ اشاره کرد.

او در عین حال متعهد شد که از اواخر نخستین ماه سال نو میلادی برنامه‌های خود را برای اصلاح سن بازنشستگی با جدیت دنبال کند؛ اقدامی که حتی برخی از متحدان سیاسی وی در شرایط فعلی آنرا عاقلانه نمی‌دانند.

این سیاستمدار میانه‌رو فرانسوی که ماه آوریل برای دومین دوره ریاست متوالی بر دستگاه اجرایی فرانسه برگزیده شد در این خصوص تصریح کرد: «همانطور که به شما قول داده بودم، امسال سال اصلاح نظام بازنشستگی خواهد بود که هدف آن ایجاد توازن در این سیستم برای سال‌ها و دهه‌های آینده است. ما باید بیشتر در این زمینه تلاش کنیم.»

مذاکرات بر سر این طرح به رهبری الیزابت بورن، نخست وزیر فرانسه برای جلب نظر اتحادیه‌های کارگری طی روزهای گذشته بدون حصول نتیجه‌ای ادامه یافت؛ حال آنکه خطوط نبرد در این خصوص بین دولت و مخالفانش از قبل به خوبی ترسیم شده است.

در این میان حتی به نظر نمی‌رسد که پیشنهاد‌های مطرح شده برای خفیف‌تر کردن این اصلاحات و افزایش سن بازنشستگی به ۶۴ به جای ۶۵ سال بتواند رای دهندگان به رئیس جمهوری و نیز اتحادیه‌های کارگری را راضی نگه دارد.

لوران برژه، رئیس میانه‌رو کنفدراسیون دموکراتیک کار فرانسه موسوم به CFTD در حالیکه دفتر الیزابت بورن را ترک می‌کرد به خبرگاران گفت: «من همانطور که به نخست وزیر گفتم اینجا هم می‌گویم؛ اگر سن بازنشستگی به ۶۴ یا ۶۵ سال افزایش یابد، کنفدراسیون دموکراتیک کار برای مخالفت با این اصلاحات بسیج می شود.»

همه احزاب سیاسی در فرانسه از جناح چپ گرفته تا حزب راست افراطی «اجتماع ملی» مخالف این تغییرات هستند و قول داده اند به اعتراضات بپیوندند.

ژان لوک ملانشون، رهبر جریان چپ افراطی و رئیس حزب «فرانسه تسلیم ناپذیر» با انتشار پیامی در توییتر درکنایه به بالاگرفتن اختلافات بر سر طرح امانوئل ماکرون برای اصلاح سن بازنشستگی نوشت: «ژانویه داغی پیش رو خواهد بود.»

از سوی دیگر، نمایندگان حزب حاکم به رهبری ماکرون برای پیش‌برد این طرح در پارلمانی که در آن در اقلیت قرار گرفته‌اند کار بسیار دشواری در پیش خواهند داشت.

استفان تراور، یکی از نمایندگان حزب حاکم در گفتگو با روزنامه پاریزین تاکید کرد: «همه می‌دانند؛ شرایط بسیار سخت خواهد شد.»

سن رسمی بازنشستگی اکنون در فرانسه ۶۲ سال است که نسبت به کشورهای همسایه اروپایی چون آلمان و بریتانیا که شهروندان در آنجا در سنین ۶۶ و ۶۷ سال بازنشسته می‌شوند، عقب‌تر است.

این در حالیست که کارگران در برخی از دیگر کشورهای اروپایی نظیر سوئد، استونی و هلند در سن هفتاد سالگی بازنشسته می‌شوند.

ارزیابی‌های رسمی نشان می‌دهد که سیستم بازنشستگی فرانسه در کوتاه‌مدت از لحاظ بودجه متوازن است اما در دهه‌های آینده به دلیل پیری جمعیت با کسری‌های عمده‌ مواجه خواهد شد.

برخی تحلیل‌گران نگران آنند که مخالفت‌ها با طرح اصلاحی امانوئل ماکرون به تدریج به یک خیزش مردمی خشونت‌آمیز تغییر ماهیت دهد؛ درست نظیر آنچه سال ۲۰۱۸ به شکل گیری جنبشی خودجوش موسوم به «جلیقه زردها» منجر شد.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

احتمال کمبود دوباره بنزین در فرانسه با اعتصاب کارگران صنعت نفت؛ دولت: مردم را تحت فشار قرار ندهید

رسوایی مالی در پارلمان اروپا؛ تماشای بازی فرانسه و مراکش برای ماکرون حاشیه‌ساز شد

«پیشرفت توامان در زمان چالش‌های بزرگ»؛ ماکرون در آمریکا به دنبال چیست؟