رسوایی مالی در پارلمان اروپا؛ تماشای بازی فرانسه و مراکش برای ماکرون حاشیه‌ساز شد

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در بروکسل
امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در بروکسل Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سفر امانوئل ماکرون به قطر و تماشای بازی فوتبال فرانسه و مراکش به‌هنگام رسوایی مالی در پارلمان اروپا برای او حاشیه‌ساز شد.

آگهی

سفر امانوئل ماکرون به قطر و تماشای بازی فوتبال فرانسه و مراکش به‌هنگام رسوایی مالی در پارلمان اروپا برای او حاشیه‌ساز شد.

امانوئل ماکرون روز پنج‌شنبه به هنگام ورود به بروکسل برای شرکت در یک نشست اروپایی گفت که با وجود جنجال‌های فراوان و تحقیقات در حال انجام در مورد رسوایی مالی در پارلمان اروپا، او وظیفه خود می‌دانسته است که برای حمایت از تیم فوتبال فرانسه در جام جهانی ۲۰۲۲ به قطر سفر کند.

اجلاس عادی رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در حالی روز پنج‌شنبه برگزار می‌شود که رسوایی مالی در پارلمان اروپا و آشکار شدن نقش احتمالی قطر و مراکش در پرداخت رشوه به اعضای این پارلمان، بر گردهمایی آن‌ها سایه افکنده است.

آقای ماکرون گفت که همانطور که ۴ سال پیش برای حمایت از تیم فرانسه به روسیه سفر کرده بود، امسال هم به قطر سفر کرده است. رئیس جمهور فرانسه تأکید کرد که روز یک‌شنبه هم برای حمایت از تیم کشورش در مرحله نهایی جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ به قطر سفر می‌کند.

رد پای قطر میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ در رسوایی فساد مالی پارلمان اروپا دیده می‌شود، پرونده‌ای که «اوا کایلی»، معاون برکنار شده رئیس پارلمان اروپا را درگیر کرد.

اوا کایلی، معاون برکنار شده رئيس پارلمان اروپا و مدافع سرشناس قطر و ۳ نفر دیگر در بلژیک در چارچوب تحقیقات گسترده پلیس در مورد رشوه‌هایی که رد پای قطر در آن دیده می‌شود، بازداشت شدند.

آقای ماکرون با استقبال از «شفافیت» در پرونده موسوم به «قطر گیت»، بر ضرورت اجرای عدالت تأکید کرد و گفت که همه بخش‌ها وظیفه خود را انجام دهند.

رئیس جمهوری فرانسه در ادامه گفت: «باید حقایق گذشته آشکار شوند، باید دانست که چه فردی نقش دارد و سپس بر اساس داده‌های به‌دست آمده و در نظر گرفتن همه جوانب، تصمیم مقتضی اتخاذ شود.»

آقای ماکرون بدون ارائه توضیحات بیشتر در مورد قطر، گفت که مراکز ذیصلاح بر اساس واقعیات، تصمیمات مناسب را اتخاذ خواهند کرد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

سفر روز چهارشنبه آقای ماکرون به قطر برای تماشای بازی تیم کشورش در مرحله نیمه نهایی با انتقادهای زیادی مواجه شده است. بسیاری از فعالان حقوق بشر و محیط زیست نسبت به سوء‌استفاده از کارگرانی که در ساخت ورزشگاه‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر نقش داشتند، ابراز نگرانی کرده‌اند.

پیشتر برخی از فعالان سیاسی و حقوق بشری فرانسه خواستار تحریم سیاسی جام جهانی قطر در پی «آشکار شدن» نقش دوحه در پرونده رسوایی مالی پارلمان اروپا شده بودند.

آشکار شدن رد پای قطر در رسوایی مالی پارلمان اروپا به بخشی از گفتگوهای سیاسی در فرانسه تبدیل شده، زیرا پاریس چندین دهه رابطه ویژه و بحث‌برانگیز با دوحه در زمینه‌های مختلف از جمله امنیت، انرژی و فرهنگ داشته است. بر همین اساس، این گمانه‌زنی نیز مطرح شد که آقای ماکرون در پوشش تماشای بازی فوتبال برای لابی با مقام‌های قطری برای حل پرونده فساد مالی در پارلمان اروپا به دوحه سفر کرده است؛ فرضیه‌ای که او روز پنجشنبه آن را رد کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ماکرون و فرانسه برای یک ژانویه‌ «داغ» آماده می‌شوند

ماکرون خواستار اجرای راهبرد «ساخت اروپا» برای مقابله سیاست‌های حمایت‌گرایانه آمریکا شد

دیدار تمیم بن حمد با ماکرون در پاریس؛ قطر ۱۰ میلیارد یورو در فرانسه سرمایه‌گذاری می‌کند