ماکرون خواستار اجرای راهبرد «ساخت اروپا» برای مقابله سیاست‌های حمایت‌گرایانه آمریکا شد

رئیس جمهوری فرانسه (سمت چپ) و نخست وزیر سوئد (سمت راست) در جریان دیدار رسمی به تاریخ سوم ژانویه ۲۰۲۳ در پاریس.
رئیس جمهوری فرانسه (سمت چپ) و نخست وزیر سوئد (سمت راست) در جریان دیدار رسمی به تاریخ سوم ژانویه ۲۰۲۳ در پاریس. Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه، روز سه‌شنبه سوم ژانویه در کاخ الیزه میزبان اولف کریسترسون، نخست‌وزیر سوئد بود. وی در این دیدار بر لزوم داشتن یک راهبرد مشترک اروپایی تحت عنوان «ساخت اروپا» تاکید کرد. طرفین همچنین درباره همکاری‌های دو جانبه در زمینه انرژی با یکدیگر گفتگو کردند.

آگهی

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه روز سه‌شنبه سوم ژانویه در کاخ الیزه و در جریان یک نهار کاری، میزبان اولف کریسترسون نخست‌وزیر سوئد بود. 

این دیدار در حالی برگزار شد که سوئد از اول ژانویه ۲۰۲۳ به مدت شش ماه ریاست دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا را عهده‌دار شده است.

الیزه با انتشار بیانیه‌ای، از این دیدار به عنوان فرصتی در جهت تشریک مساعی سوئد با کشورهای جمهوری چک و فرانسه (به عنوان دو رئیس پیشین شورای اتحادیه اروپا) برای پیشبرد دستور کار اروپا در زمینه تغییرات آب و هوایی، حرکت به سمت دیجیتالی شدن و انسجام اجتماعی یاد کرد.

یکی از مسائلی که در این دیدار مورد گفتگو قرار گرفت، طرح اقتصادی «ساخت اروپا» (Made in Europe) بود که از سوی آقای ماکرون مطرح شده است؛ ابتکاری برای مقابله با سیاست‌های اقتصادی ایالات متحده که به دنبال حمایت از کالاهای داخلی خود در برابر کالاهای وارداتی از اروپا است. 

مقامات دو کشور علاوه بر این، بر ادامه تلاش‌های اروپایی در پاسخ به تجاوز روسیه به اوکراین و پیامدهای آن برای اروپا و سایر نقاط جهان همچنین عضویت سوئد و فنلاند در ناتو گفتگو کردند.

سوئد به دنبال خرید رآکتورهای هسته‌ای از فرانسه

آسوشیتدپرس
رئیس جمهوری فرانسه (سمت چپ) و نخست وزیر سوئد (سمت راست) در جریان دیدار رسمی به تاریخ سوم ژانویه ۲۰۲۳ در پاریس.آسوشیتدپرس

نخست‌وزیر سوئد در جریان سفر خود به پاریس، از تمایل کشورش برای خرید راکتورهای هسته‌ای فرانسه در جهت تامین انرژی خبر داد. 

سوئد در حال حاضر شش رآکتور فعال در سه نیروگاه مختلف دارد که بین سال‌های ۱۹۷۵ تا ۱۹۸۵ میلادی راه‌اندازی شده‌اند.

آقای اولف کریسترسون گفت: «سوئد باید حداقل دو رآکتور انرژی هسته‌ای بخرد.... من با آغوش باز از فرانسه برای تامین برق هسته‌ای سوئد استقبال خواهم کرد.»

نخست وزیر سوئد همچنین تمایل خود را برای تقویت همکاری با فرانسه در بخش‌های دفاعی و فضایی ابراز کرد.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

آقای کریسترسون پیش از دیدار با امانوئل ماکرون نیز گفته بود که می‌خواهد سوئد و فرانسه در زمینه انرژی هسته‌ای همکاری عمیق‌تری داشته باشند.

راهبرد «ساخت اروپا»

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه اعلام کرد که به دنبال دستیابی به یک راهبرد اقتصادی مشترک تحت عنوان «ساخت اروپا» است تا از طریق آن بتواند با سیاست‌های آمریکا در وضع تعرفه‌های گمرکی بر کالاهای وارداتی از اروپا مقابله کند.

آسوشیتدپرس
سفر امانوئل ماکرون به واشنگتن به تاریخ اول دسامبر ۲۰۲۲آسوشیتدپرس

با تصویب «قانون کاهش تورم» در اوت ۲۰۲۲میلادی، دولت بایدن به شهروندان آمریکایی برای خرید خودروهای برقی تولید شده در آمریکا میلیاردها دلار مشوق مالیاتی می‌دهد. 

ماکرون و دیگر رهبران اروپایی ادعا می‌کنند که این سیاست در واقع علیه تولیدکنندگان خودروهای برقی اروپایی و سایر صنایع پاک تولیدی در این قاره است.

یکی از اهداف سفر اخیر آقای ماکرون به ایالت متحده آمریکا و دیدار با جو بایدن رئیس جمهوری این کشور نیز رایزنی بر سر اختلافات تعرفه‌ای بین بروکسل و واشنگتن بوده است.

ما به راهبردی تحت عنوان «ساخت اروپا» نیاز داریم تا با تحولات جهانی همخوانی داشته و پاسخی به سیاست ایالات متحده باشد
امانوئل ماکرون

ماکرون در یک کنفرانس خبری مشترک پیش از دیدار با نخست‌وزیر سوئد در پاریس نیز گفته بود که تمرکز صحبت‌های او بر وضعیت اقتصادی اروپا خواهد بود.

او گفت: «همانطور که می‌دانید نظر من این است که به یک راهبرد [موسوم به] "ساخت اروپا" نیاز داریم تا با تغییرات جهانی همخوانی داشته باشد و پاسخی به سیاست ایالات متحده باشد.»

او بر حمایت از «محصولات» شبکه صنعتی اروپا از طریق ایجاد شغل، افزایش رقابت و تولید انرژی پاک تاکید کرد.

آگهی

آقای ماکرون همچنین ابراز امیدواری کرد که روند پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو سرعت یابد؛ روندی که در حال حاضر توسط ترکیه و مجارستان مسدود شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نتانیاهو در دیدار با ماکرون درباره ایران گفت‌وگو خواهد کرد

رسوایی مالی در پارلمان اروپا؛ تماشای بازی فرانسه و مراکش برای ماکرون حاشیه‌ساز شد

مجارستان تصویب عضویت سوئد و فنلاند در ناتو را تا اوایل سال ۲۰۲۳ به تعویق انداخت