مصرف سهوی محصولات حاوی ماری‌جوانا به شکل چشمگیری در میان کودکان آمریکایی افزایش داشته است

ماری ‌جوانا به شکل مواد خوراکی نظیر آب‌نبات
ماری ‌جوانا به شکل مواد خوراکی نظیر آب‌نبات Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

میانگین سن حدود هفت هزار کودکی که در این تحقیق مورد مطالعه قرار گرفته‌اند ۳ سال بوده است.

آگهی

تعداد کودکان خردسالی که به طور تصادفی و سهوی ماری‌جوانا مصرف می‌کنند طی سال‌های اخیر در ایالات متحده به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است.

این اتفاق در کشوری گزارش شده است که مصرف تفریحی ماری‌جوانا در شمار روز افزونی از ایالت‌های آن قانونی اعلام شده است.

نتایج یک مطالعه تازه که روز سه‌شنبه در «پدیاتریس» نشریه پزشکی مختص کودکان منتشر شد، نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۷ بیش از دویست کودک پنج ساله یا کم‌تر به علت خوردن یک محصول آغشته به ماری‌جوانا تحت مراقبت قرار گرفتند؛ حال آنکه این میزان طی سال‌های اخیر بیش از ۱۵ برابر افزایش داشته است.

به موجب این تحقیق شمار کودکان خردسالی که سال گذشته میلادی در آمریکا به صورت اشتباهی محصولی حاوی ماری‌جوانا مصرف کرده‌اند ۳ هزار و پنجاه نفر عنوان شده است.

این محصولات که در زمره «خوراکی‌هایی» چون آب نبات، شکلات یا کلوچه فروخته می شوند اغلب مورد توجه کودکان هستند و برای آنها جذاب به نظر می رسند؛ این در حالیست که مصرف این محصولات از سوی کودکان که غالبا وزن کمی دارند می‌تواند آسیب‌های جدی به آنها وارد کند.

AP Photo
خوراکی‌هایی آغشته به ماری‌جواناAP Photo

این تحقیق که با تکیه بر داده‌های یک پایگاه ثبت اطلاعات ملی انجام شده پس از طرح هشدارهای لازم خواستار پیشگیری و مراقبت بیشتر از سوی والدین و همچنین وضع قوانین سختگیرانه از سوی دولت در زمینه بسته بندی محصولاتی است که حاوی ماده مخدر ماری‌جوانا هستند.

گفتنی است که میانگین سن حدود هفت هزار کودکی که در این تحقیق مورد مطالعه قرار گرفته‌اند ۳ سال بوده است.

به رغم آنکه در دوره پنج ساله‌ تحقیق هیچ مورد مرگی در بین هفت هزار کودک مورد مطالعه گزارش نشده اما کارشناسان نسبت به خطرات غیرقابل جبران این مصارف سهوی به دلیل دوز بسیار بالای مواد مخدرِ به کار رفته در محصولات خوراکی و وزن کم کودکان هشدار داده‌اند.

این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که حدود یک چهارم از کودکانی که اشتباهی محصولات آغشته به ماری‌جوانا مصرف کرده‌اند بنا به تشخیص پزشک در بیمارستان بستری شدند؛ در این میان ۸ درصد کودکان به بخش مراقبت های ویژه منتقل شده‌اند.

آسیب‌های مقطعی به سیستم عصبی مرکزی از جمله رفتن به حالت کما، تاکی کاردی یا تپش غیرطبیعی و ضربان سریع قلب و نیز داشتن حالت تهوع و استفراغ از جمله علائم مصرف سهوی ماری‌جوانا در میان کودکان گزارش شده است.

در این مطالعه آمده است که بالا رفتن شمار چنین مسمومیت‌هایی با افزایش تعداد ایالت‌هایی که مصرف تفریحی ماری‌جوانا برای بزرگسالان در آنها قانونی اعلام شده مرتبط بوده است.

بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۱۷ تنها هشت ایالت آمریکا به همراه واشنگتن، پایتخت ایالات متحده مجوز مصرف تفریحی ماری‌جوانا را صادر کرده بودند، در حالی که مصرف این ماده مخدر برای بزرگسالان تا پایان ماه مه سال گذشته میلادی در ۱۸ ایالت آمریکا قانونی شده است.

نتایج این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که بیش از ۹۰ درصد مصارف سهوی محصولات حاوی ماری‌‌جوانا توسط کودکان در خانه و به صورت بلعیدن انجام شده است.

به گفته محققان، همه گیری بیماری کووید-۱۹ نیز ممکن است در این میان نقش داشته باشد، زیرا کودکان بیشتر در خانه می ماندند و بنابراین فرصت بیشتری برای قرار گرفتن در معرض این محصولات داشتند.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شرکت‌های نوپای آلمانی خود را برای قانونی شدن ماری‌جوانا آماده می‌کنند

فرانسه استفاده آزمایشی از ماری‌جوانا با اهداف طبی را آغاز می‌کند

واکنش مسئولان به تحصن حامیان فلسطینی‌ها در دانشگاه‌های آمریکا؛ دانشجویان چه می‌خواهند؟