وزارت دفاع روسیه: استفاده سربازان روس از موبایل باعث ردیابی و حمله مرگبار اوکراین شد

حمله موشکی اوکراین به ماکیئیفکا
حمله موشکی اوکراین به ماکیئیفکا Copyright AP/Copyright 2022 The Associated Press. All rights reserved.
Copyright AP/Copyright 2022 The Associated Press. All rights reserved.
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزارت دفاع روسیه روز چهارشنبه استفاده غیرمجاز سربازان از تلفن همراه را عامل حمله موشکی مرگبار اوکراین دانست. در این حمله که آمار تلفات روسیه را به میزان قابل توجهی بالا برد ۸۹ نظامی روس کشته شدند.

آگهی

وزارت دفاع روسیه روز چهارشنبه ۴ ژانویه استفاده غیرمجاز سربازان روس از تلفن همراه را عامل حمله موشکی مرگبار اوکراین دانست. در این حمله که آمار تلفات روسیه را به میزان قابل توجهی بالا برد ۸۹ نظامی روس کشته شدند.

مسکو پیشتر از کشته شدن ۶۳ سرباز روس در حمله آخر هفته خبر داده بود. کی‌یف اما ادعا می‌کند که «صدها» سرباز ارتش روسیه در این حمله کشته شده‌اند.

 واکنش وزارت دفاع روسیه در بحبوحه خشم فزاینده برخی مفسران روس مطرح می‌شود که هر روز بیشتر راجع‌ به آنچه به «کارزار دودلی» و مردد بودن سربازان روس در جنگ با اوکراین مصطلح است، سخن می‌گویند.  

خشم کاربران روس در شبکه‌های اجتماعی این روزها به جای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، بیشتر متوجه فرماندهان نظامی است. آقای پوتین در مورد این حمله به طور علنی اظهار نظری نکرده است. 

حمله موشکی اوکراین به مواضع روسیه ضربه دیگری به ارتش این کشور بود که در ماه‌های اخیر مجبور به عقب‌نشینی‌های گسترده در میدان نبرد شده است.

وزارت دفاع روسیه می‌گوید که چهار موشک اوکراینی به یک پادگان موقت ارتش این کشور در دانشکده فنی ماکیئیفکا، شهر مجاور دونتسک، پایتخت منطقه‌ای اشغال شده به دست ارتش روسیه در شرق اوکراین، برخورد کرده است.  

وزارت خارجه روسیه تاکید دارد اگرچه تحقیقات رسمی آغاز شده و ادامه دارد، اما دلیل اصلی حمله اوکراین به وضوح استفاده غیرمجاز گسترده نظامیان روس از تلفن‌های همراه بوده است. 

در بیانیه‌ای که چهارشنبه دقایقی پس از ساعت ۱ بامداد به وقت مسکو (ساعت ۲۲ سه‌شنبه به وقت گرینویچ) منتشر شد، آمده است: «این عامل به دشمن اجازه ردیابی و تعیین مختصات موقعیت سربازان را برای حمله موشکی داد.»

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین که به ندرت راجع‌ به حملات مشخص ارتش اوکراین اظهار نظر می‌کند، در ویدیوی روز سه‌شنبه خود به این حمله اشاره‌ای نکرد و با مطرح کردن قصد روسیه بر ترتیب دادن حمله‌ای وسیع برای پیشبرد وضعیت جنگ، گفت: «بی‌شک اربابان کنونی روسیه از تمام ظرفیت انسان و تجهیزاتی خود برای تغییر موازنه‌های جنگ و به تعویق انداختن شکست‌شان استفاده خواهند کرد. ما باید این سناریوی روسیه را مختل کنیم و برای این‌ کار آماده می‌شویم. تروریست‌ها باید شکست بخورند و هرگونه تلاش آن‌ها برای حمله باید با شکست مواجه شود.»

بلاگرهای ملی‌گرا و برخی از مقامات منطقه‌ای طرفدار روسیه ماکیئیفکا، تعداد کشته‌های این حمله را صدها نفر اعلام کرده‌اند. اما برخی دیگر این تخمین‌ها را اغراق آمیز می‌دانند.  

AP
حمله موشکی اوکراین به ماکیئیفکاAP

نبرد باهموت

والری زالوژنی، فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین، می‌گوید که شرایط خط مقدم نبرد به ویژه در نزدیکی شهر شرقی باهموت دشوار است.

آقای زالوژنی در کانال تلگرام خود نوشت که نیروهای روسیه بارها برای تصرف باهموت و مناطق اطراف آن تلاش  و در برخی موارد به معنای واقعی روی اجساد سربازانشان پیشروی کرده‌اند.  

همزمان، یک گروه میهن‌پرست حامی بیوه‌های سربازان روس، از آقای پوتین درخواست کرد تا با بسیج میلیون‌ها مرد و بستن مرزها، پیروزی روسیه را در اوکراین تضمین کند.

اگرچه زلنسکی بر قصد مسکو برای تدارک بسیج تمام عیار تاکید دارد، اما مقامات روسی می‌گویند این اقدام در حال حاضر در دست بررسی نیست.

یک سحنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید این کشور به گزارش‌هایی مبنی بر حمله ارتش اوکراین به یک پایگاه نظامی روسیه که محل ذخیره سازی مهمات این کشور در خاک اوکراین است، دست یافته است. در این گزارش‌ها همچنین آمده که این حمله به کشته‌شدن شمار بسیاری از سربازان روس انجامیده است. وی می‌گوید: «بر اساس برخی از گزارش‌ها، بسیاری از این سربازان تازه‌کار بوده‌اند.»

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین می‌گوید که آقای پوتین قصد دارد با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز چهارشنبه در قالب دور تازه‌ای از مذاکرات بین این دو رهبر سیاسی از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین، صحبت کند. 

ترکیه سال گذشته در کنار سازمان ملل متحد در مذاکراتی با هدف دستیابی به توافقی میان کی‌یف و مسکو برای صادرات غلات از بنادر اوکراین به عنوان میانجی عمل کرد. اما اکنون به ویژه با شدت یافتن درگیری‌ها احتمال شکل‌گیری مذاکرات جدی صلح، دور از دسترس می‌نماید. 

همزمان، والری زالوژنی، فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین در خصوص تماس خود با مارک مایلی، رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحد می‌گوید از این کشور برای فراهم کردن تسلیحات ضد موشکی قدردانی کرده است. کی‌یف می‌گوید این تسلیحات باعث سرنگونی هرچه بیشتر موشک‌های روسی که به سوی نیروگاه‌های برق اوکراین شلیک می‌شوند، شده است. 

آگهی

آقای زالژونی همچنین می‌گوید در مورد تجهیزات مورد نیاز اوکراین برای شکست روسیه با مقامات آمریکایی مذاکره کرده است.

ولودیمیر زلنسکی می‌گوید: «اکنون زمان آن رسیده تا ما شرکایمان به قوام بخشیدن به توان دفاعی خود ملزم شویم.» 

از سوی دیگر و بر اساس اعلام دفتر نخست‌وزیری بریتانیا، ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا به زلنسکی گفته است که بریتانیا اخیرا با تحویل هزار موشک ضدهوایی به اوکراین نشان داده است که کی‌یف می‌تواند روی حمایت طولانی مدت لندن حساب کند.

ولادیمیر پوتین دستور تهاجم نظامی به اوکراین، آنچه او آن را «عملیات ویژه نظامی» می‌خواند در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ با هدف جلوگیری از تهدیدات علیه روسیه و حفاظت از روس زبانان صادر کرد. کی‌یف و متحدانش روسیه را به تصرف بی‌دلیل قلمرو اوکراین به سبک امپراطوری‌های سابق محکوم می‌کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رهبران بالتیک: در صورت شرکت روس‌ها در المپیک، بازی‌ها را بایکوت ‌می‌کنیم

اوکراین می‌گوید به دنبال توسعه پهپادهای رزمی برای مقابله با پهپادهای انتحاری «ایران» است

زلنسکی خواستار شتاب در روند اجرایی شدن مصوبه کمک نظامی آمریکا به اوکراین شد